VERJONGINGSCRÈME

Rijkswaterstaat gebruikt ‘Oil of Olaz’ voor ZOAB

Afwerking met bandenwals na sproeien ‘verjongingscrème’ (foto: Rijkswaterstaat)

Het is een soort Oil of Olaz, maar dan speciaal voor asfalt. Het wondermiddel heet Pentack en is ontwikkeld door BMI Esha in Groningen. Jarenlang testen (in dit geval echt waar) heeft bewezen dat de ‘crème’ zelfs meer doet dan alleen rimpels laten verdwijnen: na behandeling gaat het hele wegdek zelfs drie jaar langer mee.

Naar verwachting gaat Rijkswaterstaat het middel na de zomer voor het eerst gebruiken. Ze spreken daar trots van de eerste ‘verjongingscrème’ om de levensduur van asfalt te verlengen. Onlangs is het product volledig gevalideerd. Het is daarmee goed bevonden om toe te passen bij onderhoud van wegen van Rijkswaterstaat. ‘Bij ZOAB moet de rechterrijstrook als gevolg van al het vrachtverkeer dat eroverheen rijdt al na een jaar of 11 jaar worden vernieuwd’, zo vertelt Peter The, senior adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat. ‘De linkerrijstrook is over het algemeen 6 jaar later aan de beurt. Dat is relatief kort en daarom zijn we in 2006 gestart met een programma om te onderzoeken of we de levensduur van ZOAB konden verlengen. Daarin keken we onder meer naar methodes om asfalt te verjongen.’

Bitumen

De validatie is het resultaat van een intensieve samenwerking van Rijkswaterstaat, marktpartijen en onderzoeksinstellingen. Emile Rood is salesmanager bij BMI Esha, de producent van de crème die nu is gevalideerd. Hij legt uit dat het probleem bij ZOAB is dat het bitumen na verloop van tijd steeds brosser wordt. ‘Daardoor raakt de mastiek – een verzameling van mineralen, bitumen en holle ruimte – los. Om het brosser wordende bitumen weer soepel te maken en een betere hechting te geven, hebben we bij BMI Esha Pentack ontwikkeld.’

Rood vertelt dat je deze bitumenemulsie op het asfalt aanbrengt, waar het in de holle ruimte van het ZOABdringt en het bitumen herstelt. ‘Een prachtige oplossing natuurlijk. Maar voordat we deze op de rijkswegen mogen gebruiken, moest het product eerst worden gevalideerd.’ The vult aan: ‘Bij Rijkswaterstaat stellen we hoge eisen aan het onderhoud van onze rijkswegen. Daarom mogen de marktpartijen die het onderhoud uitvoeren alleen met gevalideerde producten werken. Het is heel mooi dat de verjongende bitumenemulsie van BMI Esha hier nu ook onder valt.’

Stroefheid

Dave van Vliet was als senior consultant bij TNO betrokken bij de validatie van de bitumenemulsie. ‘Samen met de TU Delft hebben we eerst materiaalkundig onderzoek gedaan. Daarna volgde praktijkonderzoek naar de werking, het effect en de veiligheid, zoals de stroefheid van het wegdek na het aanbrengen.’

Rijkswaterstaat is niet over één nacht eis gegaan voordat beide duimen omhoog gingen. Voor de beoordeling van het levensduurverlengende effect hebben Van Vliet en zijn collega’s jarenlang proefvakken gemonitord. Van Vliet geeft aan dat ze daaruit onbehandeld en behandeld ZOAB met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt onder meer dat Pentack de levensduur van ZOAB met minimaal 3 jaar verlengt. Een mogelijke verdere verlenging van de levensduur wordt onderzocht door de monitoring van de bestaande poefvakken te continueren.

Het verschil tussen de onbehandelde linkerrijstrook en met ‘verjongingscrème’ behandelde rechterstrook (zwart) (foto: Rijkswaterstaat)

CO2-uitstoot

Nu het product volledig gevalideerd is, kan het zonder problemen worden toegepast bij al het wegenonderhoud in opdracht van Rijkswaterstaat. Een mooie mijlpaal, waarvan veel wordt verwacht. ‘Voordeel van levensduurverlenging is dat je ZOAB minder snel volledig hoeft te vervangen’, licht The toe. ‘En dat scheelt enorm qua tijd, kosten en CO2-uitstoot. Ook leveren we zo een enorme bijdrage aan de duurzaamheid van het wegenonderhoud.’

Rood geeft een voorbeeld: ‘We gaan na de zomer een opdracht doen, waarbij we 400.000 m2 asfalt behandelen met Pentack. Dat kost ons 9 nachten werk. Moet je al dat asfalt volledig vervangen, dan ben je een veelvoud van deze tijd bezig. Een groot verschil, wat ook weer leidt tot minder hinder en een snelle beschikbaarheid van de weg.’

LEES OOK:

Groot onderhoud A6 moet zo duurzaam mogelijk

Winnende asfaltinnovaties van BAM getest op A12 en A73

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Rijkswaterstaat gebruikt ‘Oil of Olaz’ voor ZOAB | Infrasite
VERJONGINGSCRÈME

Rijkswaterstaat gebruikt ‘Oil of Olaz’ voor ZOAB

Afwerking met bandenwals na sproeien ‘verjongingscrème’ (foto: Rijkswaterstaat)

Het is een soort Oil of Olaz, maar dan speciaal voor asfalt. Het wondermiddel heet Pentack en is ontwikkeld door BMI Esha in Groningen. Jarenlang testen (in dit geval echt waar) heeft bewezen dat de ‘crème’ zelfs meer doet dan alleen rimpels laten verdwijnen: na behandeling gaat het hele wegdek zelfs drie jaar langer mee.

Naar verwachting gaat Rijkswaterstaat het middel na de zomer voor het eerst gebruiken. Ze spreken daar trots van de eerste ‘verjongingscrème’ om de levensduur van asfalt te verlengen. Onlangs is het product volledig gevalideerd. Het is daarmee goed bevonden om toe te passen bij onderhoud van wegen van Rijkswaterstaat. ‘Bij ZOAB moet de rechterrijstrook als gevolg van al het vrachtverkeer dat eroverheen rijdt al na een jaar of 11 jaar worden vernieuwd’, zo vertelt Peter The, senior adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat. ‘De linkerrijstrook is over het algemeen 6 jaar later aan de beurt. Dat is relatief kort en daarom zijn we in 2006 gestart met een programma om te onderzoeken of we de levensduur van ZOAB konden verlengen. Daarin keken we onder meer naar methodes om asfalt te verjongen.’

Bitumen

De validatie is het resultaat van een intensieve samenwerking van Rijkswaterstaat, marktpartijen en onderzoeksinstellingen. Emile Rood is salesmanager bij BMI Esha, de producent van de crème die nu is gevalideerd. Hij legt uit dat het probleem bij ZOAB is dat het bitumen na verloop van tijd steeds brosser wordt. ‘Daardoor raakt de mastiek – een verzameling van mineralen, bitumen en holle ruimte – los. Om het brosser wordende bitumen weer soepel te maken en een betere hechting te geven, hebben we bij BMI Esha Pentack ontwikkeld.’

Rood vertelt dat je deze bitumenemulsie op het asfalt aanbrengt, waar het in de holle ruimte van het ZOABdringt en het bitumen herstelt. ‘Een prachtige oplossing natuurlijk. Maar voordat we deze op de rijkswegen mogen gebruiken, moest het product eerst worden gevalideerd.’ The vult aan: ‘Bij Rijkswaterstaat stellen we hoge eisen aan het onderhoud van onze rijkswegen. Daarom mogen de marktpartijen die het onderhoud uitvoeren alleen met gevalideerde producten werken. Het is heel mooi dat de verjongende bitumenemulsie van BMI Esha hier nu ook onder valt.’

Stroefheid

Dave van Vliet was als senior consultant bij TNO betrokken bij de validatie van de bitumenemulsie. ‘Samen met de TU Delft hebben we eerst materiaalkundig onderzoek gedaan. Daarna volgde praktijkonderzoek naar de werking, het effect en de veiligheid, zoals de stroefheid van het wegdek na het aanbrengen.’

Rijkswaterstaat is niet over één nacht eis gegaan voordat beide duimen omhoog gingen. Voor de beoordeling van het levensduurverlengende effect hebben Van Vliet en zijn collega’s jarenlang proefvakken gemonitord. Van Vliet geeft aan dat ze daaruit onbehandeld en behandeld ZOAB met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt onder meer dat Pentack de levensduur van ZOAB met minimaal 3 jaar verlengt. Een mogelijke verdere verlenging van de levensduur wordt onderzocht door de monitoring van de bestaande poefvakken te continueren.

Het verschil tussen de onbehandelde linkerrijstrook en met ‘verjongingscrème’ behandelde rechterstrook (zwart) (foto: Rijkswaterstaat)

CO2-uitstoot

Nu het product volledig gevalideerd is, kan het zonder problemen worden toegepast bij al het wegenonderhoud in opdracht van Rijkswaterstaat. Een mooie mijlpaal, waarvan veel wordt verwacht. ‘Voordeel van levensduurverlenging is dat je ZOAB minder snel volledig hoeft te vervangen’, licht The toe. ‘En dat scheelt enorm qua tijd, kosten en CO2-uitstoot. Ook leveren we zo een enorme bijdrage aan de duurzaamheid van het wegenonderhoud.’

Rood geeft een voorbeeld: ‘We gaan na de zomer een opdracht doen, waarbij we 400.000 m2 asfalt behandelen met Pentack. Dat kost ons 9 nachten werk. Moet je al dat asfalt volledig vervangen, dan ben je een veelvoud van deze tijd bezig. Een groot verschil, wat ook weer leidt tot minder hinder en een snelle beschikbaarheid van de weg.’

LEES OOK:

Groot onderhoud A6 moet zo duurzaam mogelijk

Winnende asfaltinnovaties van BAM getest op A12 en A73

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie