Brug en kades Amsterdam

Amsterdam zoekt innovaties om bruggen en kades te monitoren

Foto: Yvonne Ton / ProMedia

De gemeente Amsterdam is op zoek naar innovatieve oplossingen voor het monitoren van bruggen en kademuren. Samen met het ministerie van Economische Zaken en RVO heeft de gemeente een innovatiecompetitie opgezet om partijen te vinden die met nieuwe meetmethoden snel inzicht kunnen geven in de technische staat van de Amsterdamse bruggen en kademuren.

Dat inzicht is nodig omdat er 829 bruggen en 205 kilometer kademuur in de stad in aanmerking komen voor vernieuwing of versterking. Nader onderzoek moet uitwijzen voor welke bruggen en kades dat ook echt nodig is en hoe snel dat moet gebeuren. Op dit moment monitort de gemeenten nog maar 10 procent van het hele areaal, vooral voor de objecten waarvoor dat het hardst nodig is. Dat gebeurt met traditionele methodes als tachymetrie en waterpassing. Om alle bruggen en kademuren in de gaten te kunnen houden heeft de gemeente behoefte aan nieuwe meetmethodes die het mogelijk maken om sneller in te kunnen grijpen bij problemen.

Vier pilots

Met EKZ en RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) heeft de gemeente via TenderNed een innovatiewedstrijd opgezet om zo partijen te vinden die jaarlijks op een snelle, slimme en goedkope manier de technische staat van de bruggen en kademuren in kaart kunnen brengen. De voorkeur van de gemeente gaat uit naar technieken die ook bij andere overheden gebruikt kunnen worden.

Partijen kunnen nog inschrijven tot 22 oktober. Na de selectie zullen er vier partijen overblijven die hun oplossing met een budget van de gemeente kunnen gaan testen op een aantal proeflocaties in Amsterdam. Tijdens de proef worden ze ondersteund door experts uit de stad. De testfase duurt van juni 2021 tot juni 2022.

Bezwijken Grimburgwal

De innovatiecompetitie sluit aan bij het langlopende programma Bruggen en Kademuren waarin de gemeente Amsterdam de bruggen en kademuren beter in beeld wil krijgen om ze vervolgens allemaal permanent te gaan monitoren. Nu wordt alleen nog maar het deel in de gaten gehouden dat er het slechtst aan toe is. De gemeente telt in totaal 1.800 bruggen en 600 kilometer kade.

Op 1 september stortte in de binnenstad nog een deel van de Grimburgwal in, vermoedelijk vanwege een sinkhole. Er vielen geen gewonden, maar er was wel een behoorlijke schade. Wethouder Sharon Dijksma benadrukte daarna in een reactie de noodzaak om te investeren in onderhoud. De gemeente doet nog onderzoek naar de oorzaak van de instorting. Sinds het bezwijken van de kade heeft de gemeente meetbouten ingezet om de omgeving van de kade te monitoren. Ook worden er extra metingen gedaan bij drie naastgelegen bruggen over de Grimburgwal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Infrasite

Amsterdam zoekt innovaties om bruggen en kades te monitoren | Infrasite
Brug en kades Amsterdam

Amsterdam zoekt innovaties om bruggen en kades te monitoren

Foto: Yvonne Ton / ProMedia

De gemeente Amsterdam is op zoek naar innovatieve oplossingen voor het monitoren van bruggen en kademuren. Samen met het ministerie van Economische Zaken en RVO heeft de gemeente een innovatiecompetitie opgezet om partijen te vinden die met nieuwe meetmethoden snel inzicht kunnen geven in de technische staat van de Amsterdamse bruggen en kademuren.

Dat inzicht is nodig omdat er 829 bruggen en 205 kilometer kademuur in de stad in aanmerking komen voor vernieuwing of versterking. Nader onderzoek moet uitwijzen voor welke bruggen en kades dat ook echt nodig is en hoe snel dat moet gebeuren. Op dit moment monitort de gemeenten nog maar 10 procent van het hele areaal, vooral voor de objecten waarvoor dat het hardst nodig is. Dat gebeurt met traditionele methodes als tachymetrie en waterpassing. Om alle bruggen en kademuren in de gaten te kunnen houden heeft de gemeente behoefte aan nieuwe meetmethodes die het mogelijk maken om sneller in te kunnen grijpen bij problemen.

Vier pilots

Met EKZ en RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) heeft de gemeente via TenderNed een innovatiewedstrijd opgezet om zo partijen te vinden die jaarlijks op een snelle, slimme en goedkope manier de technische staat van de bruggen en kademuren in kaart kunnen brengen. De voorkeur van de gemeente gaat uit naar technieken die ook bij andere overheden gebruikt kunnen worden.

Partijen kunnen nog inschrijven tot 22 oktober. Na de selectie zullen er vier partijen overblijven die hun oplossing met een budget van de gemeente kunnen gaan testen op een aantal proeflocaties in Amsterdam. Tijdens de proef worden ze ondersteund door experts uit de stad. De testfase duurt van juni 2021 tot juni 2022.

Bezwijken Grimburgwal

De innovatiecompetitie sluit aan bij het langlopende programma Bruggen en Kademuren waarin de gemeente Amsterdam de bruggen en kademuren beter in beeld wil krijgen om ze vervolgens allemaal permanent te gaan monitoren. Nu wordt alleen nog maar het deel in de gaten gehouden dat er het slechtst aan toe is. De gemeente telt in totaal 1.800 bruggen en 600 kilometer kade.

Op 1 september stortte in de binnenstad nog een deel van de Grimburgwal in, vermoedelijk vanwege een sinkhole. Er vielen geen gewonden, maar er was wel een behoorlijke schade. Wethouder Sharon Dijksma benadrukte daarna in een reactie de noodzaak om te investeren in onderhoud. De gemeente doet nog onderzoek naar de oorzaak van de instorting. Sinds het bezwijken van de kade heeft de gemeente meetbouten ingezet om de omgeving van de kade te monitoren. Ook worden er extra metingen gedaan bij drie naastgelegen bruggen over de Grimburgwal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Infrasite