Nieuwsbericht | Datum: 25-01-2018



Verbetering veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl




Rijkswaterstaat verbetert samen met partners veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl

Na meerdere aanvaringen op hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl in de afgelopen 10 jaar, is onderzoek verricht naar de verbetering van de veiligheid op de vaarweg. Er is geen eenduidige oorzaak voor de aanvaringen aan te wijzen. Toch werkt Rijkswaterstaat de komende jaren samen met de scheepvaartbranche en de provincies Fryslân en Groningen aan de verbetering van de inrichting van hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl en de informatie en voorlichting aan de vaarweggebruikers.

De aanvaringen die in de periode 2006 – 2016 op de hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl hebben plaatsgevonden, waren aanleiding voor een uitgebreid onderzoek naar de verbetering van de veiligheid op de hoofdvaarweg. In verreweg de meeste gevallen ging het om schade aan een brug en geleidewerken die een brug of sluis tegen een aanvaring beschermen.

Investering verruiming vaarweg Lemmer Delfzijl
De aanpassingen aan de vaarweg om die volledig beschikbaar te maken voor grotere schepen (CEMT klasse Va) zijn in volle gang. Een aantal lage bruggen en bruggen met een krappe doorvaart wordt in drie fases vervangen. Met de realisatie van de nieuwe brug bij Aduard (Groningen) is straks de eerste fase gerealiseerd. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) budget gereserveerd voor de vervanging van de Groningse Gerrit Krolbrug en Paddepoelsterbrug en de Friese bruggen Schuilenburg en Kootstertille. Onlangs maakte de minister bekend dat ze ook gaat investeren in het vervangen van de Friese bruggen Oude Schouw, Spannenburg en Uitwellingerga.

Maatregelen verkeersmanagement
De huidige diversiteit aan bruggen en bochten vergt veel van zowel de schippers als de bedienaars van de bruggen. Juiste en tijdige informatievoorziening zowel digitaal, per marifoon, als met eenduidige vaartekens en seinen langs de vaarweg pakt Rijkswaterstaat met voorrang op.

Gedragsverandering vaarweggebruikers
Samen met de opleidingsinstituten, en brancheverenigingen wordt het gebruik en de verbetering van de informatievoorziening aan boord van de binnenvaartschepen gestimuleerd. Met name op het Prinses Margrietkanaal in Friesland gaat meer aandacht uit naar de recreatieroutes en het informeren van recreatieschippers via de verhuurders. Hiervoor werkt Rijkswaterstaat samen met andere partijen binnen het programma Varen doe je Samen.

Registratie
Daarnaast werkt Rijkswaterstaat aan de verbetering van registratie, feiten verzamelen en analyse van aanvaringen om nog beter inzicht te krijgen in verder te nemen maatregelen. Mieke Attema, directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat: 'In het vergroten van de veiligheid op de hoofdvaarweg hebben alle betrokken partijen een belangrijke rol. We blijven gezamenlijk investeren in de veiligheid van de hoofdvaarweg.' Leny van Toorenburg, beleidsadviseur BLN-Schuttevaer: 'Met de binnenvaart leveren we een substantiële bijdrage aan de oplossing van het filevraagstuk. Daar willen we graag op veilige wijze samen met Rijkswaterstaat invulling aan kunnen geven: we moeten het samen doen!'

Hoofdvaarweg Lemmer - Delfzijl
De hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl bestaande uit het Prinses Margrietkanaal (Friesland), het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal (Groningen) verbindt de belangrijke havens Amsterdam en Rotterdam met Noord-Duitsland en ontsluit Groningen en Friesland voor de beroepsvaart. Per jaar worden 200.000 containers over de hoofdvaarweg vervoerd. Prognoses geven aan dat dit aantal de komende jaren blijft stijgen. Ook de schaalvergroting in de binnenvaart zet door. De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is onderdeel van het hoofdvaarwegennet van Nederland en één van de belangrijkste waterwegen van ons land en een belangrijke pijler van de Noord-Nederlandse economie. Rijkswaterstaat is sinds 2014 eigenaar en beheerder van de hoofdvaarweg Lemmer - Delfzijl



Deel dit artikel:                   





Brede coalitie aan de slag voor beter werkende woningmarkt
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Beurs bruist van de nieuwe ontwikkelingen
Weblogposting
Betere mobiliteit vraagt andere keuzes
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
Geen verbod projecten die kans overschrijden luchtkwaliteitswet vergroten
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Benoeming hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij IenW
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht








[Banners]