Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-07-2017



Werk aan de Moerdijkbrug: de feiten op een rij

Bron: ProRail



ProRail werkt samen met aannemer Strukton tot en met vrijdag 11 augustus 2017 aan de sporen op de Moerdijkbrug. Dit is een grote en ingewikkelde klus. We zetten de belangrijkste feiten op een rij.

Bekijk live de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug via de webcam

De Moerdijkbrug is in 1955 gebouwd. Destijds reden er veel minder treinen over de brug over het Hollands Diep dan nu. Tegenwoordig denderen de treinen af en aan. Dat zorgt voor veel slijtage aan de sporen op de brug.

Nieuwe methode
Om die reden hebben we in 2003 de sporen op de brug op een nieuwe manier aangelegd. De spoorstaven zijn toen in een soort rubber laag ingegoten, zodat ze minder last hadden van trillingen.

Onderhoud in 2013
In 2013 is groot onderhoud aan de sporen op de brug gepleegd. Dit onderhoud bleek voor de aannemer moeilijk uitvoerbaar, omdat er weinig ruimte was om een ingewikkelde lasmethode toe te passen die nodig is in verband met de rubber coating waarin de spoorstaven liggen. In 2016 bleek dat de sporen ondanks het grote onderhoud gebreken begonnen te vertonen, met onverwacht onderhoud en dus hinder voor reizigers- en goederenvervoerders tot gevolg.

Tijdelijke oplossing
Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, hebben we bijna een jaar lang elke paar weken in de nacht de sporen gecontroleerd op gebreken. Als die werden aangetroffen, werden ze ter plekke gerepareerd.

Groot onderhoud
In februari zijn we met vervoerders, aannemers, belangenorganisaties van reizigers en het ministerie van Infrastructuur en milieu overeengekomen dat we de sporen het beste tussen dinsdag 25 juli en vrijdag 11 augustus konden vernieuwen. Het gaat daarbij om ruim twee kilometer spoor. Dit levert vanwege de zomervakantie de minste overlast op voor alle partijen.

Wat we doen
De methode die we in 2003 hebben geintroduceerd, gebruiken we opnieuw. De sporen worden dus ingegoten in een rubber laagje, wat een enorm karwei is ten opzichte van het traditionele vastschroeven van de sporen. Wel voeren we een aantal verbeteringen door. Zo gaan we de vijf brugdekken onder de twee sporen extra verstevigen zodat die minder doorbuigen. Ook gebruiken we veel langere spoorstaven (157 meter in plaats van gemiddeld ongeveer 50 meter). Daardoor hoeven we minder te lassen. En die lassen zijn juist de zwakke punten die kapot kunnen gaan. Een derde belangrijke verbetermaatregel is dat we lasgaten gaan maken onder de sporen, waardoor lassers de ruimte hebben om hun werk goed te kunnen doen.

Toekomst
Met al deze maatregelen verwacht ProRail de brug voor de komende dertig jaar veilig en betrouwbaar te kunnen blijven gebruiken voor treinverkeer. Wel is er elke tien jaar groot onderhoud nodig aan de sporen (geen vervanging zoals nu).

Reizigersinformatie
Dat er bijna drie weken geen treinen over de Moerdijkbrug kunnen rijden, betekent natuurlijk overlast voor reizigers en vervoerders. De brug over het Hollands Diep verbindt Rotterdam met Brabant en Zeeland. Reizigers kunnen het beste de reisplanner checken voor vertrek om te weten of ze kunnen omreizen met de trein of dat ze beter een bus kunnen nemen.



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]