Nettelhorsterbrug bam infra ongeval doden

BAM wil niet speculeren over doorstart aanleg brug na ongeval

Een foto van de bouwplaats op de dag na het ongeluk. De witte brugboog die op woensdag 21 februari naar beneden viel ligt op de grond onder de arm van een bouwkraan. ANP / Hollandse Hoogte / CAMJO media

Bouwbedrijf BAM kan nog niet zeggen wanneer de werkzaamheden op de bouwplaats in Lochem worden hervat na het ongeluk met een brug in aanbouw woensdag. “Dat is afhankelijk van een lopend onderzoek en van wanneer de locatie door de Arbeidsinspectie weer wordt vrijgegeven. Wij gaan niet speculeren over hoelang dit gaat duren”, stelt een woordvoerder.

Het gaat om de zogeheten Nettelhorsterbrug over het Twentekanaal. BAM bouwt de bijna 140 meter lange brug in opdracht van de provincie Gelderland om de bereikbaarheid van de Achterhoek en Lochem te verbeteren. Als onderdeel van het project legt de aannemer ook een nieuwe rondweg aan, de N346 Schakel Achterhoek-A1. BAM sleepte de opdracht in 2022 binnen voor een aanneemsom van bijna 50 miljoen euro.

De werkzaamheden liggen nu volledig stil. Het ging op woensdag mis op de bouwplaats toen tijdens het takelen een van de bogen van de brug losraakte. Twee mensen zijn om het leven gekomen, een persoon uit Polen en een persoon uit België. Twee anderen raakten gewond. De oorzaak van het ongeluk is nog niet duidelijk. De Arbeidsinspectie heeft een strafrechtelijk onderzoek gestart. Op donderdag is te zien hoe onderzoekers de kabels van één van de hijskranen opmeten.

BAM in rouw

“De verslagenheid overheerst nog steeds”, zegt een woordvoerder van BAM. “Vandaag gaat de aandacht uit naar de ervaringen en emoties van de medewerkers en andere betrokkenen ter plekke. Zodra de locatie wordt vrijgegeven door de autoriteiten zullen we zorg dragen voor de veiligheid van de constructies en steigers. Dan pas kunnen we inspecteren wat de schade is en kijken welke vervolgstappen noodzakelijk zijn. Dat vergt overleg met diverse partijen, die nu ook tijd en de gelegenheid moeten hebben om een en ander te verwerken.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

BAM wil niet speculeren over doorstart aanleg brug na ongeval | Infrasite
Nettelhorsterbrug bam infra ongeval doden

BAM wil niet speculeren over doorstart aanleg brug na ongeval

Een foto van de bouwplaats op de dag na het ongeluk. De witte brugboog die op woensdag 21 februari naar beneden viel ligt op de grond onder de arm van een bouwkraan. ANP / Hollandse Hoogte / CAMJO media

Bouwbedrijf BAM kan nog niet zeggen wanneer de werkzaamheden op de bouwplaats in Lochem worden hervat na het ongeluk met een brug in aanbouw woensdag. “Dat is afhankelijk van een lopend onderzoek en van wanneer de locatie door de Arbeidsinspectie weer wordt vrijgegeven. Wij gaan niet speculeren over hoelang dit gaat duren”, stelt een woordvoerder.

Het gaat om de zogeheten Nettelhorsterbrug over het Twentekanaal. BAM bouwt de bijna 140 meter lange brug in opdracht van de provincie Gelderland om de bereikbaarheid van de Achterhoek en Lochem te verbeteren. Als onderdeel van het project legt de aannemer ook een nieuwe rondweg aan, de N346 Schakel Achterhoek-A1. BAM sleepte de opdracht in 2022 binnen voor een aanneemsom van bijna 50 miljoen euro.

De werkzaamheden liggen nu volledig stil. Het ging op woensdag mis op de bouwplaats toen tijdens het takelen een van de bogen van de brug losraakte. Twee mensen zijn om het leven gekomen, een persoon uit Polen en een persoon uit België. Twee anderen raakten gewond. De oorzaak van het ongeluk is nog niet duidelijk. De Arbeidsinspectie heeft een strafrechtelijk onderzoek gestart. Op donderdag is te zien hoe onderzoekers de kabels van één van de hijskranen opmeten.

BAM in rouw

“De verslagenheid overheerst nog steeds”, zegt een woordvoerder van BAM. “Vandaag gaat de aandacht uit naar de ervaringen en emoties van de medewerkers en andere betrokkenen ter plekke. Zodra de locatie wordt vrijgegeven door de autoriteiten zullen we zorg dragen voor de veiligheid van de constructies en steigers. Dan pas kunnen we inspecteren wat de schade is en kijken welke vervolgstappen noodzakelijk zijn. Dat vergt overleg met diverse partijen, die nu ook tijd en de gelegenheid moeten hebben om een en ander te verwerken.”

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.