Aanbesteding innovatieve waterkering Spakenburg van start

Rijkswaterstaat en Waterschap Vallei en Veluwe vragen de markt om een innovatief ontwerp voor een ingebouwde, uitklapbare waterkering van 360 m lang – de eerste in Nederland – die Spakenburg moet beschermen tegen hoogwater. Op 5 maart 2015 is de aanbesteding voor een Design & Construct (D&C)-contract gestart. De waterkering moet uiterlijk in 2017 klaar zijn.

De nieuwe waterkering moet rondom de oude botterhaven en de nieuwe haven van Spakenburg (Kerkemaat) komen te liggen. De volledige, 360 m lange waterkering zal ter plekke aanwezig moeten zijn en binnen zeer korte tijd opgezet kunnen worden bij hoogwater. Omdat het aanzien van het historische centrum van Spakenburg niet aangetast mag worden door de bouw, wordt om een innovatieve oplossing gevraagd. Partijen die een dergelijk nieuw product kunnen ontwerpen en bouwen – en kunnen aantonen dat het voldoet aan de gestelde sterkte- en faalkansnormen – worden opgeroepen om in te schrijven op de aanbesteding.

Complexe situatie

De situatie in de historische kern van Spakenburg is complex omdat de ruimte waar het werk wordt uitgevoerd zeer beperkt is en de belangengroepen veelzijdig zijn. Er moet rekening worden gehouden met bedrijvigheid van winkels, direct naastgelegen bewoning, de cultuurhistorische situatie van de omgeving, toeristische activiteiten en scheepvaartactiviteit. Ook de aanwezigheid van verschillende kabels en leidingen in de grond vraagt om oplettendheid. Het is daarom van belang dat de nieuwe waterkering zorgvuldig wordt ingepast.

Opgave

De nieuwe, veilige waterkering in Spakenburg moet uiterlijk in 2017 gerealiseerd zijn, met zo min mogelijk overlast tijdens de werkzaamheden. Bovendien zijn er strikte voorwaarden verbonden aan de mankracht die noodzakelijk is om de waterkering operationeel te maken en de tijd die daarvoor nodig is. De kering moet binnen 3 uur, met maximaal 2 tot 3 mensen, operationeel kunnen worden gemaakt.

Dijkverbetering Zuidelijke Randmeren en Eem

Tussen Amersfoort en Nijkerk wordt tot en met 2017 22 km dijk verbeterd in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. In 2013 is daarmee een begin gemaakt. Een deel van het te verbeteren dijktraject ligt in de historische kern van Bunschoten-Spakenburg.

Hoogwaterbeschermingsprogramma: werken aan een veiliger Nederland

In ons land is wettelijk geregeld dat we onze primaire waterkeringen regelmatig controleren. Daardoor weten we op tijd wat de staat van deze keringen is en kunnen we ze indien nodig versterken. De dijkverbetering Zuidelijke Randmeren en Eem – inclusief het deeltraject Spakenburg – voldoet niet aan de wettelijke veiligheidsnormen en wordt daarom aangepakt.

Aanbesteding

De aanbesteding voor het deeltraject Spakenburg is 5 maart 2015 gestart. Het gaat om een Design & Construct (D&C)-contract. Daardoor wordt de markt al vroeg betrokken bij het project en op basis van een Programma van Eisen van de opdrachtgever (Waterschap Vallei en Veluwe) gevraagd een ontwerp te maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Aanbesteding innovatieve waterkering Spakenburg van start | Infrasite

Aanbesteding innovatieve waterkering Spakenburg van start

Rijkswaterstaat en Waterschap Vallei en Veluwe vragen de markt om een innovatief ontwerp voor een ingebouwde, uitklapbare waterkering van 360 m lang – de eerste in Nederland – die Spakenburg moet beschermen tegen hoogwater. Op 5 maart 2015 is de aanbesteding voor een Design & Construct (D&C)-contract gestart. De waterkering moet uiterlijk in 2017 klaar zijn.

De nieuwe waterkering moet rondom de oude botterhaven en de nieuwe haven van Spakenburg (Kerkemaat) komen te liggen. De volledige, 360 m lange waterkering zal ter plekke aanwezig moeten zijn en binnen zeer korte tijd opgezet kunnen worden bij hoogwater. Omdat het aanzien van het historische centrum van Spakenburg niet aangetast mag worden door de bouw, wordt om een innovatieve oplossing gevraagd. Partijen die een dergelijk nieuw product kunnen ontwerpen en bouwen – en kunnen aantonen dat het voldoet aan de gestelde sterkte- en faalkansnormen – worden opgeroepen om in te schrijven op de aanbesteding.

Complexe situatie

De situatie in de historische kern van Spakenburg is complex omdat de ruimte waar het werk wordt uitgevoerd zeer beperkt is en de belangengroepen veelzijdig zijn. Er moet rekening worden gehouden met bedrijvigheid van winkels, direct naastgelegen bewoning, de cultuurhistorische situatie van de omgeving, toeristische activiteiten en scheepvaartactiviteit. Ook de aanwezigheid van verschillende kabels en leidingen in de grond vraagt om oplettendheid. Het is daarom van belang dat de nieuwe waterkering zorgvuldig wordt ingepast.

Opgave

De nieuwe, veilige waterkering in Spakenburg moet uiterlijk in 2017 gerealiseerd zijn, met zo min mogelijk overlast tijdens de werkzaamheden. Bovendien zijn er strikte voorwaarden verbonden aan de mankracht die noodzakelijk is om de waterkering operationeel te maken en de tijd die daarvoor nodig is. De kering moet binnen 3 uur, met maximaal 2 tot 3 mensen, operationeel kunnen worden gemaakt.

Dijkverbetering Zuidelijke Randmeren en Eem

Tussen Amersfoort en Nijkerk wordt tot en met 2017 22 km dijk verbeterd in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. In 2013 is daarmee een begin gemaakt. Een deel van het te verbeteren dijktraject ligt in de historische kern van Bunschoten-Spakenburg.

Hoogwaterbeschermingsprogramma: werken aan een veiliger Nederland

In ons land is wettelijk geregeld dat we onze primaire waterkeringen regelmatig controleren. Daardoor weten we op tijd wat de staat van deze keringen is en kunnen we ze indien nodig versterken. De dijkverbetering Zuidelijke Randmeren en Eem – inclusief het deeltraject Spakenburg – voldoet niet aan de wettelijke veiligheidsnormen en wordt daarom aangepakt.

Aanbesteding

De aanbesteding voor het deeltraject Spakenburg is 5 maart 2015 gestart. Het gaat om een Design & Construct (D&C)-contract. Daardoor wordt de markt al vroeg betrokken bij het project en op basis van een Programma van Eisen van de opdrachtgever (Waterschap Vallei en Veluwe) gevraagd een ontwerp te maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat