Start voorbereidende werkzaamheden Tweede Coentunnel

Rijkswaterstaat start met de voorbereidende werkzaamheden die nodig zijn voor de bouw van de Tweede Coentunnel. De uitvoerende aannemer, Coentunnel Company, begint met het bouwrijp maken van de omgeving en het verplaatsen van kabels en leidingen. Hiervoor wordt de komende weken langs de A10 aan de noord- en zuidzijde van de huidige Coentunnel struiken weggehaald en bomen gekapt. Rijkswaterstaat compenseert deze maatregel door later langs het tracé nieuwe bomen te planten. De daadwerkelijke aanleg van de Tweede Coentunnel start in mei 2009. De tunnel zal in 2012 in gebruik worden genomen door het verkeer.

De huidige Coentunnel is al jarenlang een groot knelpunt voor het autoverkeer in de noordelijke Randstad. Door dit knelpunt ontstaat extra verkeersdrukte op de aansluitende snelwegen, de A8 en de A10. Deze verkeersdrukte heeft een negatieve invloed op de directe leefomgeving en de toegankelijkheid van Westpoort, het Amsterdamse havengebied. Daarom is besloten naast de bestaande Coentunnel een tweede tunnel aan te leggen. De planologische procedure werd in december 2008 met een positieve uitspraak van de Raad van State afgerond.

De bouw van de tunnel start in mei 2009 met het aanleggen van aardebanen aan beide zijde van de A10. Deze zandlichamen zijn nodig voor tijdelijke wegomleidingen en om te zijner tijd de toeritten naar de Tweede Coentunnel te kunnen aanleggen. Ter voorbereiding van deze werkzaamheden is het noodzakelijk eerst kabels en leidingen te verleggen. Ook worden op basis van een door de gemeente Amsterdam afgegeven kapvergunning struiken en bomen verwijderd om zo ruimte te maken voor de aardbanen. Dit gebeurt in nauw overleg met de gemeente Amsterdam en de stadsecoloog. De maatregel compenseert Rijkswaterstaat door later nieuwe bomen te planten langs de A10. Binnen het Tracébesluit is verder een boscompensatie voorzien van ruim 6,5 ha.

De Tweede Coentunnel wordt aangelegd op ongeveer 25 meter ten oosten van de bestaande Coentunnel. Voor het gedeelte onder het Noordzeekanaal wordt gebruikt gemaakt van een viertal tunnelelementen van 165 meter. In 2010 zullen deze betonnen tunnelelementen worden afgezonken en vervolgens zal de aansluiting worden gemaakt op de Amsterdamse ring (A10). Een groot deel van het tunnelverkeer in de noord-zuid richting wordt straks via de nog aan te leggen Westrandweg afgeleid van de Ring A10-west. Voor de Westrandweg loopt een procedure voor een Tracébesluit. Naar verwachting doet de Raad van State hierover later dit jaar uitspraak.

Het streven is om de Tweede Coentunnel – in samenhang met de Westrandweg – in 2012 in gebruik te nemen. Aansluitend wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland

Start voorbereidende werkzaamheden Tweede Coentunnel | Infrasite

Start voorbereidende werkzaamheden Tweede Coentunnel

Rijkswaterstaat start met de voorbereidende werkzaamheden die nodig zijn voor de bouw van de Tweede Coentunnel. De uitvoerende aannemer, Coentunnel Company, begint met het bouwrijp maken van de omgeving en het verplaatsen van kabels en leidingen. Hiervoor wordt de komende weken langs de A10 aan de noord- en zuidzijde van de huidige Coentunnel struiken weggehaald en bomen gekapt. Rijkswaterstaat compenseert deze maatregel door later langs het tracé nieuwe bomen te planten. De daadwerkelijke aanleg van de Tweede Coentunnel start in mei 2009. De tunnel zal in 2012 in gebruik worden genomen door het verkeer.

De huidige Coentunnel is al jarenlang een groot knelpunt voor het autoverkeer in de noordelijke Randstad. Door dit knelpunt ontstaat extra verkeersdrukte op de aansluitende snelwegen, de A8 en de A10. Deze verkeersdrukte heeft een negatieve invloed op de directe leefomgeving en de toegankelijkheid van Westpoort, het Amsterdamse havengebied. Daarom is besloten naast de bestaande Coentunnel een tweede tunnel aan te leggen. De planologische procedure werd in december 2008 met een positieve uitspraak van de Raad van State afgerond.

De bouw van de tunnel start in mei 2009 met het aanleggen van aardebanen aan beide zijde van de A10. Deze zandlichamen zijn nodig voor tijdelijke wegomleidingen en om te zijner tijd de toeritten naar de Tweede Coentunnel te kunnen aanleggen. Ter voorbereiding van deze werkzaamheden is het noodzakelijk eerst kabels en leidingen te verleggen. Ook worden op basis van een door de gemeente Amsterdam afgegeven kapvergunning struiken en bomen verwijderd om zo ruimte te maken voor de aardbanen. Dit gebeurt in nauw overleg met de gemeente Amsterdam en de stadsecoloog. De maatregel compenseert Rijkswaterstaat door later nieuwe bomen te planten langs de A10. Binnen het Tracébesluit is verder een boscompensatie voorzien van ruim 6,5 ha.

De Tweede Coentunnel wordt aangelegd op ongeveer 25 meter ten oosten van de bestaande Coentunnel. Voor het gedeelte onder het Noordzeekanaal wordt gebruikt gemaakt van een viertal tunnelelementen van 165 meter. In 2010 zullen deze betonnen tunnelelementen worden afgezonken en vervolgens zal de aansluiting worden gemaakt op de Amsterdamse ring (A10). Een groot deel van het tunnelverkeer in de noord-zuid richting wordt straks via de nog aan te leggen Westrandweg afgeleid van de Ring A10-west. Voor de Westrandweg loopt een procedure voor een Tracébesluit. Naar verwachting doet de Raad van State hierover later dit jaar uitspraak.

Het streven is om de Tweede Coentunnel – in samenhang met de Westrandweg – in 2012 in gebruik te nemen. Aansluitend wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland