algemeen bouw en infra a10 zuid

Nog steeds geen nieuwe afspraken over vervroegd pensioen bouw & infra

Foto ter illustratie. Medewerkers werken aan een voegovergang op de A10 bij het station Amsterdam-Zuid in augustus 2023. ANP / Sander Koning

Het blijft onduidelijk of medewerkers in de bouw en infra de financiële regeling kunnen blijven gebruiken die op dit moment helpt om vroeger met pensioen te gaan. De onderhandelingen tussen de vakbonden en de landelijke werkgeversorganisatie VNO-NCW liepen vorig jaar stuk en zijn nog niet hervat. Dat bevestigt bestuurder Hans Crombeen van de FNV dinsdag tegenover Infrasite. Op dezelfde dag voeren ongeveer 120 bouwvakkers actie in Den Haag om de politiek te laten weten dat ze de regeling verlengd willen zien.       

Wat is er aan de hand? In het Pensioenakkoord uit 2019 is afgesproken dat er tot en met 2025 minder belasting betaald hoeft te worden over uitkeringen aan medewerkers die eerder stoppen met werken via de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Die regeling staat in de bouw en infra bekend als de zwaarwerkregeling. Als er geen nieuwe afspraken over de regeling worden gemaakt, dan gaat de belasting na 2025 weer omhoog. Volgens de vakbonden zou het daardoor onbetaalbaar worden om in de bouw en infra vroeger met pensioen te gaan vanwege zwaar werk.

Nog geen toezeggingen

De vakbonden willen dat de afspraken worden verlengd zodat de regeling blijft bestaan. Dat hebben ze vorig jaar aangekaart bij de landelijke werkgeversorganisatie VNO-NCW, maar de gesprekken liepen stuk. De vakbonden willen dat de VNO-NCW de verlenging van de regeling steunt, maar de werkgeversorganisatie is niet bereid om dat toe te zeggen. “Het gaat om een overheidsregeling, dus moet eerst en samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gekeken worden naar de financiële consequenties en de impact daarvan op de arbeidsmarkt”, vertelde de werkgeversorganisatie eerder tegenover Infrasite. Vakbondbestuurder Hans Crombeen van de FNV laat deze week weten dat er nog steeds geen toezeggingen zijn gedaan.

‘Ze willen het niet’

Volgens de vakbondbestuurder wil de VNO-NCW niet dat de regeling in de huidige vorm wordt verlengd. In plaats daarvan zou de werkgeversorganisatie willen dat bedrijven meer gaan sturen op ‘duurzame inzetbaarheid’. Dat betekent omscholing, een baanwissel en andere maatregelen om medewerkers met een zwaar beroep tot aan de pensioenleeftijd aan het werk te houden. Crombeen gelooft echter niet dat dit de zwaarwerkregeling kan vervangen. “Het blijkt keer op keer onmogelijk. Je kan niet zomaar iedereen met een zwaar beroep omscholen naar een ander beroep. Het gaat om te veel mensen. Bovendien moet het nieuwe beroep iemand liggen. Als dat zo makkelijk was, dan had diegene dat allang gedaan.”

Acties

Vanwege het uitblijven van afspraken riepen de FNV en CNV medewerkers in de bouw en infra onlangs op tot actie. In de afgelopen weken kwamen bouwvakkers bijeen in Kaatsheuvel, Schijf, Maastricht, Loppersum en Heerhugowaard. Op dinsdag 9 april stonden zo’n 120 medewerkers in Den Haag.

Het doel is om de politiek te laten weten dat ze de regeling verlengd willen zien. “We hebben eerst geprobeerd te onderhandelen met de VNO-NCW om daarna gezamenlijk naar de overheid te kunnen gaan”, zegt vakbondbestuurder Crombeen. “Dat is niet gelukt en we zijn uitonderhandeld. Wat we nu verwachten is dat de overheid zonder VNO-NCW een besluit neemt over de verlenging van de regeling.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Nog steeds geen nieuwe afspraken over vervroegd pensioen bouw & infra | Infrasite
algemeen bouw en infra a10 zuid

Nog steeds geen nieuwe afspraken over vervroegd pensioen bouw & infra

Foto ter illustratie. Medewerkers werken aan een voegovergang op de A10 bij het station Amsterdam-Zuid in augustus 2023. ANP / Sander Koning

Het blijft onduidelijk of medewerkers in de bouw en infra de financiële regeling kunnen blijven gebruiken die op dit moment helpt om vroeger met pensioen te gaan. De onderhandelingen tussen de vakbonden en de landelijke werkgeversorganisatie VNO-NCW liepen vorig jaar stuk en zijn nog niet hervat. Dat bevestigt bestuurder Hans Crombeen van de FNV dinsdag tegenover Infrasite. Op dezelfde dag voeren ongeveer 120 bouwvakkers actie in Den Haag om de politiek te laten weten dat ze de regeling verlengd willen zien.       

Wat is er aan de hand? In het Pensioenakkoord uit 2019 is afgesproken dat er tot en met 2025 minder belasting betaald hoeft te worden over uitkeringen aan medewerkers die eerder stoppen met werken via de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Die regeling staat in de bouw en infra bekend als de zwaarwerkregeling. Als er geen nieuwe afspraken over de regeling worden gemaakt, dan gaat de belasting na 2025 weer omhoog. Volgens de vakbonden zou het daardoor onbetaalbaar worden om in de bouw en infra vroeger met pensioen te gaan vanwege zwaar werk.

Nog geen toezeggingen

De vakbonden willen dat de afspraken worden verlengd zodat de regeling blijft bestaan. Dat hebben ze vorig jaar aangekaart bij de landelijke werkgeversorganisatie VNO-NCW, maar de gesprekken liepen stuk. De vakbonden willen dat de VNO-NCW de verlenging van de regeling steunt, maar de werkgeversorganisatie is niet bereid om dat toe te zeggen. “Het gaat om een overheidsregeling, dus moet eerst en samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gekeken worden naar de financiële consequenties en de impact daarvan op de arbeidsmarkt”, vertelde de werkgeversorganisatie eerder tegenover Infrasite. Vakbondbestuurder Hans Crombeen van de FNV laat deze week weten dat er nog steeds geen toezeggingen zijn gedaan.

‘Ze willen het niet’

Volgens de vakbondbestuurder wil de VNO-NCW niet dat de regeling in de huidige vorm wordt verlengd. In plaats daarvan zou de werkgeversorganisatie willen dat bedrijven meer gaan sturen op ‘duurzame inzetbaarheid’. Dat betekent omscholing, een baanwissel en andere maatregelen om medewerkers met een zwaar beroep tot aan de pensioenleeftijd aan het werk te houden. Crombeen gelooft echter niet dat dit de zwaarwerkregeling kan vervangen. “Het blijkt keer op keer onmogelijk. Je kan niet zomaar iedereen met een zwaar beroep omscholen naar een ander beroep. Het gaat om te veel mensen. Bovendien moet het nieuwe beroep iemand liggen. Als dat zo makkelijk was, dan had diegene dat allang gedaan.”

Acties

Vanwege het uitblijven van afspraken riepen de FNV en CNV medewerkers in de bouw en infra onlangs op tot actie. In de afgelopen weken kwamen bouwvakkers bijeen in Kaatsheuvel, Schijf, Maastricht, Loppersum en Heerhugowaard. Op dinsdag 9 april stonden zo’n 120 medewerkers in Den Haag.

Het doel is om de politiek te laten weten dat ze de regeling verlengd willen zien. “We hebben eerst geprobeerd te onderhandelen met de VNO-NCW om daarna gezamenlijk naar de overheid te kunnen gaan”, zegt vakbondbestuurder Crombeen. “Dat is niet gelukt en we zijn uitonderhandeld. Wat we nu verwachten is dat de overheid zonder VNO-NCW een besluit neemt over de verlenging van de regeling.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.