Artikel | Datum: 21-07-2010


Eerherstel voor Zuid-Hollandse kust

Door: DHV



In het Chinese Sjanghai vond in juni de Holland Waterweek plaats. Nederlandse waterdeskundigen lieten daar de wereld zien welke kennis ze in huis hebben als het gaat om watermanagement, waterzuivering en drinkwater. De provincie Zuid-Holland is de trekker van dit evenement, met gedeputeerde Lenie Dwarshuis – van de Beek als bevlogen ambassadeur van de Nederlandse watersector in China.

De provincie Zuid-Holland staat aan de vooravond van een waterbouwkundige primeur. Aan het einde van dit jaar begint namelijk de aanleg van de zogeheten Zandmotor in de Noordzee bij het kustdorp Ter Heijde. Voor het eerst wordt de kracht van de zee ingezet bij de versterking van de kust. (zie kader). Gedeputeerde Dwarshuis is trots op dit project. “Het is een volstrekt nieuwe benadering van kustversterking gecombineerd met zeewaartse kustuitbreiding als innovatieve aanpak. We hebben er vijf jaar over gepraat maar ik ben blij dat we weer iets durven te ondernemen. Als de Zandmotor doet wat-ie moet doen, dan hebben we er een enorm mooi exportproduct bij.” Omgaan met water en het exporteren van de Nederlandse waterkennis zijn onderwerpen die Dwarshuis na aan het hart liggen. Al jaren promoot zij actief de Nederlandse provincie en de daar aanwezige bedrijven en kennisinstituten in de Chinese provincies Hebei en Sjanghai. De Holland Waterweek in het Nederlandse World Expo-paviljoen past daarom helemaal haar strategie om de banden tussen Nederland en China te versterken. “In 2003 hebben we besloten de bestaande band met Hebei nauwer aan te halen en ons daarbij vooral te richten op water, milieu en havenontwikkelingen. Dat bleek te voorzien in een grote Chinese behoefte. Ze zoeken oplossingen voor specifieke problemen als natte winters en extreem droge zomers en het ontwerpen en plannen van grote nieuwe havens. In Rotterdam hebben we natuurlijk een uitstekend voorbeeld.”

kustprogramma
Zuid-Holland heeft ook specifieke waterproblemen, die door de klimaatveranderingen steeds groter worden. Doordat een groot deel van de provincie onder de zeespiegel ligt, is een sterke kustbescherming van levensbelang. Vandaar dat de provincie met een kustprogramma werkt aan een veilige, maar ook aantrekkelijke kust. Dwarshuis: “Tot nu toe hebben we de kust verwaarloosd en vaak tot aan de duinvoet gebouwd. Daardoor hebben we het contact met duinen en strand een beetje verloren. We weten dat de zee er is, maar we hebben er weinig zicht op. Daardoor is het gebied niet zo aantrekkelijk voor natuur en recreatie. De kust moet onze voortuin worden.” Zuid-Holland heeft ook te maken met een toenemende schaarste aan zoet water voor landbouw en industrie. Terwijl veel water nodig is voor landbouw en industrie, gaan er grote hoeveelheden rivierwater verloren als natuurlijke buffer tegen het binnendringende zeewater. “Op korte termijn willen we het zoetwaterniveau houden op het huidige niveau. Op lange termijn weet ik niet of dat zonder meer mogelijk is en daarom moeten we nadenken over andere manieren om dat zoute water buiten de deur te houden en om ook voldoende zoet water te blijven houden.

nature driven design
De Zandmotor is een goed voorbeeld van Nature Driven Design, DHV’s visie op het gebruik van natuurlijke krachten om duurzame oplossingen voor watervraagstukken te realiseren. De Zandmotor is een grote hoeveelheid zand die voor de kust in zee wordt neergelegd. Wind, golven en getijdenwerking verspreiden het zand vervolgens langs de kust. Het resultaat is langdurige veiligheid en meer ruimte voor natuur en recreatie. De Zandmotor is een initiatief van de provincie Zuid-Holland in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en DHV.

info Jasper Fiselier
telefoon (033) 468 22 12
e-mail jasper.fiselier@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]