Artikel | Datum: 21-07-2010


Eerherstel voor Zuid-Hollandse kust

Door: DHV



In het Chinese Sjanghai vond in juni de Holland Waterweek plaats. Nederlandse waterdeskundigen lieten daar de wereld zien welke kennis ze in huis hebben als het gaat om watermanagement, waterzuivering en drinkwater. De provincie Zuid-Holland is de trekker van dit evenement, met gedeputeerde Lenie Dwarshuis – van de Beek als bevlogen ambassadeur van de Nederlandse watersector in China.

De provincie Zuid-Holland staat aan de vooravond van een waterbouwkundige primeur. Aan het einde van dit jaar begint namelijk de aanleg van de zogeheten Zandmotor in de Noordzee bij het kustdorp Ter Heijde. Voor het eerst wordt de kracht van de zee ingezet bij de versterking van de kust. (zie kader). Gedeputeerde Dwarshuis is trots op dit project. “Het is een volstrekt nieuwe benadering van kustversterking gecombineerd met zeewaartse kustuitbreiding als innovatieve aanpak. We hebben er vijf jaar over gepraat maar ik ben blij dat we weer iets durven te ondernemen. Als de Zandmotor doet wat-ie moet doen, dan hebben we er een enorm mooi exportproduct bij.” Omgaan met water en het exporteren van de Nederlandse waterkennis zijn onderwerpen die Dwarshuis na aan het hart liggen. Al jaren promoot zij actief de Nederlandse provincie en de daar aanwezige bedrijven en kennisinstituten in de Chinese provincies Hebei en Sjanghai. De Holland Waterweek in het Nederlandse World Expo-paviljoen past daarom helemaal haar strategie om de banden tussen Nederland en China te versterken. “In 2003 hebben we besloten de bestaande band met Hebei nauwer aan te halen en ons daarbij vooral te richten op water, milieu en havenontwikkelingen. Dat bleek te voorzien in een grote Chinese behoefte. Ze zoeken oplossingen voor specifieke problemen als natte winters en extreem droge zomers en het ontwerpen en plannen van grote nieuwe havens. In Rotterdam hebben we natuurlijk een uitstekend voorbeeld.”

kustprogramma
Zuid-Holland heeft ook specifieke waterproblemen, die door de klimaatveranderingen steeds groter worden. Doordat een groot deel van de provincie onder de zeespiegel ligt, is een sterke kustbescherming van levensbelang. Vandaar dat de provincie met een kustprogramma werkt aan een veilige, maar ook aantrekkelijke kust. Dwarshuis: “Tot nu toe hebben we de kust verwaarloosd en vaak tot aan de duinvoet gebouwd. Daardoor hebben we het contact met duinen en strand een beetje verloren. We weten dat de zee er is, maar we hebben er weinig zicht op. Daardoor is het gebied niet zo aantrekkelijk voor natuur en recreatie. De kust moet onze voortuin worden.” Zuid-Holland heeft ook te maken met een toenemende schaarste aan zoet water voor landbouw en industrie. Terwijl veel water nodig is voor landbouw en industrie, gaan er grote hoeveelheden rivierwater verloren als natuurlijke buffer tegen het binnendringende zeewater. “Op korte termijn willen we het zoetwaterniveau houden op het huidige niveau. Op lange termijn weet ik niet of dat zonder meer mogelijk is en daarom moeten we nadenken over andere manieren om dat zoute water buiten de deur te houden en om ook voldoende zoet water te blijven houden.

nature driven design
De Zandmotor is een goed voorbeeld van Nature Driven Design, DHV’s visie op het gebruik van natuurlijke krachten om duurzame oplossingen voor watervraagstukken te realiseren. De Zandmotor is een grote hoeveelheid zand die voor de kust in zee wordt neergelegd. Wind, golven en getijdenwerking verspreiden het zand vervolgens langs de kust. Het resultaat is langdurige veiligheid en meer ruimte voor natuur en recreatie. De Zandmotor is een initiatief van de provincie Zuid-Holland in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en DHV.

info Jasper Fiselier
telefoon (033) 468 22 12
e-mail jasper.fiselier@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]