Artikel | Datum: 21-07-2010


Eerherstel voor Zuid-Hollandse kust

Door: DHV



In het Chinese Sjanghai vond in juni de Holland Waterweek plaats. Nederlandse waterdeskundigen lieten daar de wereld zien welke kennis ze in huis hebben als het gaat om watermanagement, waterzuivering en drinkwater. De provincie Zuid-Holland is de trekker van dit evenement, met gedeputeerde Lenie Dwarshuis – van de Beek als bevlogen ambassadeur van de Nederlandse watersector in China.

De provincie Zuid-Holland staat aan de vooravond van een waterbouwkundige primeur. Aan het einde van dit jaar begint namelijk de aanleg van de zogeheten Zandmotor in de Noordzee bij het kustdorp Ter Heijde. Voor het eerst wordt de kracht van de zee ingezet bij de versterking van de kust. (zie kader). Gedeputeerde Dwarshuis is trots op dit project. “Het is een volstrekt nieuwe benadering van kustversterking gecombineerd met zeewaartse kustuitbreiding als innovatieve aanpak. We hebben er vijf jaar over gepraat maar ik ben blij dat we weer iets durven te ondernemen. Als de Zandmotor doet wat-ie moet doen, dan hebben we er een enorm mooi exportproduct bij.” Omgaan met water en het exporteren van de Nederlandse waterkennis zijn onderwerpen die Dwarshuis na aan het hart liggen. Al jaren promoot zij actief de Nederlandse provincie en de daar aanwezige bedrijven en kennisinstituten in de Chinese provincies Hebei en Sjanghai. De Holland Waterweek in het Nederlandse World Expo-paviljoen past daarom helemaal haar strategie om de banden tussen Nederland en China te versterken. “In 2003 hebben we besloten de bestaande band met Hebei nauwer aan te halen en ons daarbij vooral te richten op water, milieu en havenontwikkelingen. Dat bleek te voorzien in een grote Chinese behoefte. Ze zoeken oplossingen voor specifieke problemen als natte winters en extreem droge zomers en het ontwerpen en plannen van grote nieuwe havens. In Rotterdam hebben we natuurlijk een uitstekend voorbeeld.”

kustprogramma
Zuid-Holland heeft ook specifieke waterproblemen, die door de klimaatveranderingen steeds groter worden. Doordat een groot deel van de provincie onder de zeespiegel ligt, is een sterke kustbescherming van levensbelang. Vandaar dat de provincie met een kustprogramma werkt aan een veilige, maar ook aantrekkelijke kust. Dwarshuis: “Tot nu toe hebben we de kust verwaarloosd en vaak tot aan de duinvoet gebouwd. Daardoor hebben we het contact met duinen en strand een beetje verloren. We weten dat de zee er is, maar we hebben er weinig zicht op. Daardoor is het gebied niet zo aantrekkelijk voor natuur en recreatie. De kust moet onze voortuin worden.” Zuid-Holland heeft ook te maken met een toenemende schaarste aan zoet water voor landbouw en industrie. Terwijl veel water nodig is voor landbouw en industrie, gaan er grote hoeveelheden rivierwater verloren als natuurlijke buffer tegen het binnendringende zeewater. “Op korte termijn willen we het zoetwaterniveau houden op het huidige niveau. Op lange termijn weet ik niet of dat zonder meer mogelijk is en daarom moeten we nadenken over andere manieren om dat zoute water buiten de deur te houden en om ook voldoende zoet water te blijven houden.

nature driven design
De Zandmotor is een goed voorbeeld van Nature Driven Design, DHV’s visie op het gebruik van natuurlijke krachten om duurzame oplossingen voor watervraagstukken te realiseren. De Zandmotor is een grote hoeveelheid zand die voor de kust in zee wordt neergelegd. Wind, golven en getijdenwerking verspreiden het zand vervolgens langs de kust. Het resultaat is langdurige veiligheid en meer ruimte voor natuur en recreatie. De Zandmotor is een initiatief van de provincie Zuid-Holland in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en DHV.

info Jasper Fiselier
telefoon (033) 468 22 12
e-mail jasper.fiselier@dhv.com



Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]