Topman Rijkswaterstaat: wegen vaker dicht voor veiligheid en productiviteit

werkzaamheden a12 heijmans
Foto ter illustratie. Eerdere werkzaamheden van Heijmans op de A12. Foto via Rijkswaterstaat

Het grootonderhoud van de A12 tussen Nieuwerbrug en Oudenrijn is “een voorbode voor de komende jaren”, zegt directeur-generaal Martin Wijnen van Rijkswaterstaat. De snelweg gaat op meerdere momenten in juni dicht: niet alleen ’s nachts en in het weekend, maar ook doordeweeks en voor een deel overdag. Zulke afsluitingen zullen in de toekomst “veel vaker” plaatsvinden, zegt de topman. Volgens hem wegen de veiligheid en productiviteit van wegwerkers zwaarder mee dan de mogelijke hinder voor weggebruikers.

Het wordt een ‘maand vol hinder’ op de A12 tussen Nieuwerbrug en Oudenrijn. Het bedrijf Heijmans, de hoofdaannemer, brengt stil asfalt aan, vervangt voegovergangen en lapt viaducten op. Dat gebeurt “laagje voor laagje”, binnen en buiten de weekeinden, in de nacht en soms ook overdag, zegt directeur-generaal Martin Wijnen van Rijkswaterstaat in een bericht op LinkedIn.

“In de weekeinden en ‘s nachts is de weg afgesloten en kan het veiligst gewerkt worden. Dit gebeurt ook overdag; er zijn dan minder rijstroken beschikbaar, en dat zorgt voor de weggebruiker voor hinder. Vervelend, maar de veiligheid van de mannen en vrouwen die hier aan het werk zijn staat voorop. En de productiviteit van de infra-sector om efficiënt te kunnen doorwerken staat daar vlak achteraan. Dit project is een voorbode voor de komende jaren: we zullen veel vaker van dit soort afsluitingen zien.”

Meer wegwerk overdag

Wat dat laatste precies gaat betekenen, wordt in het bericht van Wijnen niet gezegd. Wel liet Rijkswaterstaat eerder dit jaar aan Infrasite weten in gesprek te zijn met wegenbouwbedrijven over een mogelijke verschuiving naar minder nachtwerk en meer wegwerk overdag. Op donderdag 6 juni werd tijdens een overleg tussen Rijkswaterstaat en meerdere wegenbouwbedrijven vastgesteld dat dit inderdaad wenselijk is voor de branche. Dat valt te lezen in een verslag van Het Zwarte Corps (HZC), de vakvereniging die het overleg heeft geïnitieerd en georganiseerd.

Verschillende redenen kwamen naar voren tijdens het overleg, waaronder de impact van nachtwerk op de gezondheid en veiligheid van wegwerkers. Ook werd genoemd dat overdag werken productiever kan zijn omdat er minder op- en afgebouwd hoeft te worden. Daarnaast is besproken dat jongeren mogelijk niet in de infra willen werken omdat ze geen nacht- of weekendwerk willen doen, iets wat ook de spoorbeheerder ProRail dit jaar noemde als reden om meer werkzaamheden aan het spoor overdag te plannen.

Anders communiceren over afsluitingen

Tijdens het overleg zijn er geen concrete afspraken gemaakt, zo valt verder te lezen in het verslag. Wel zullen er nieuwe bijeenkomsten volgen. Ook zei Rijkswaterstaat intern aan de slag te gaan met de ideeën op de dag werden uitgesproken.

Een van de ideeën is om, als er voor dagwerk wordt gekozen en dit hinder oplevert, de boodschap aan weggebruikers anders te formuleren. Bijvoorbeeld door niet alleen te schrijven over ‘files’, ‘vertragingen’ en ‘hinder’, maar ook over de redenen voor de afsluiting, zoals veiligheid, productiviteit en wat weggebruikers ervoor terugkrijgen: een veiligere weg.

Het zijn precies deze onderwerpen die Rijkswaterstaat-topman Martin Wijnen aanhaalt in zijn LinkedIn-bericht over het werk aan de A12. Ja, de afsluitingen worden vervelend, zo zegt hij. Maar ze zorgen ook voor veiligheid en productiviteit. En de weggebruiker? Die krijgt er een “mooie gladde weg” voor terug.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.