verkeersdoden fietsers geld onderhoud

Vorig jaar 684 verkeersdoden, meer fietsers: ‘Infra groeit niet mee’

Een politieman in Den Haag na een verkeersongeluk met een fietser op 26 maart 2024. ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

648 mensen kwamen vorig jaar om het leven door een verkeersongeluk. Dat laat het CBS woensdag weten. In totaal zijn het 61 minder doden dan een jaar eerder, maar het aantal fatale ongelukken op de fiets neemt de laatste jaren toe. De Fietsersbond en Verkeersveiligheidscoalitie roepen de politiek op om meer te investeren in het onderhoud van veilige wegen, lagere maximumsnelheden en extra controles. 

In 2023 kwamen 270 fietsers en 194 inzittenden van een personenauto om het leven. Onder de verkeersdoden waren ook motorrijders, voetgangers en mensen in een scootmobiel. Het aantal fatale ongelukken op de fiets daalde met 20 ten opzichte van een jaar eerder, maar het waren er nog steeds meer dan in de twintig jaar daarvoor.

Minstens vier op de tien omgekomen fietsers reed op een e-bike. Het gaat vooral om 75-plussers. Meer dan 40 procent overleed door een aanrijding met een (bestel)auto. Een derde verongelukte zonder botsing, bijvoorbeeld door een ongelukkige val.

Welke rol de e-bike precies speelt bij dodelijke ongelukken is volgens het CBS lastig vast te stellen, omdat dat niet in alle gevallen wordt geregistreerd. Wanneer een fietser bijvoorbeeld een voetganger aanrijdt, wordt niet altijd genoteerd of dit gebeurde met een gewone fiets of een e-bike.

‘Kom met geld voor verkeersveiligheid’

De Fietsersbond spreekt van een verontrustende trend. Die pleit onder meer voor veilige en goed onderhouden fietspaden zonder obstakels zoals paaltjes, en een lage maximumsnelheid voor auto’s op plekken waar het onveilig is voor fietsers en voetgangers.

“Mensen fietsen meer en langer, het wordt steeds drukker in het verkeer en op de fietspaden, maar de infrastructuur groeit niet mee. Er moet fors meer in geïnvesteerd worden, en wel zo snel mogelijk”, zei Esther van Garderen, directeur Fietsersbond, vorig jaar al.

Ook de Verkeersveiligheidscoalitie maakt zich zorgen en vraagt opnieuw aan de politiek om flink te investeren in een veiliger verkeer, en bijvoorbeeld door boa’s meer bevoegdheden te geven te handhaven en de fietshelm te stimuleren.

De meeste verkeersslachtoffers overleden in Noord-Brabant: 120. Dat zijn er 21 minder dan vorig jaar, maar net als vorig jaar het hoogste aantal van alle provincies. Na Noord-Brabant volgen Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland. De minste verkeersdoden vielen in Flevoland (11) en Zeeland (19).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Vorig jaar 684 verkeersdoden, meer fietsers: ‘Infra groeit niet mee’ | Infrasite
verkeersdoden fietsers geld onderhoud

Vorig jaar 684 verkeersdoden, meer fietsers: ‘Infra groeit niet mee’

Een politieman in Den Haag na een verkeersongeluk met een fietser op 26 maart 2024. ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

648 mensen kwamen vorig jaar om het leven door een verkeersongeluk. Dat laat het CBS woensdag weten. In totaal zijn het 61 minder doden dan een jaar eerder, maar het aantal fatale ongelukken op de fiets neemt de laatste jaren toe. De Fietsersbond en Verkeersveiligheidscoalitie roepen de politiek op om meer te investeren in het onderhoud van veilige wegen, lagere maximumsnelheden en extra controles. 

In 2023 kwamen 270 fietsers en 194 inzittenden van een personenauto om het leven. Onder de verkeersdoden waren ook motorrijders, voetgangers en mensen in een scootmobiel. Het aantal fatale ongelukken op de fiets daalde met 20 ten opzichte van een jaar eerder, maar het waren er nog steeds meer dan in de twintig jaar daarvoor.

Minstens vier op de tien omgekomen fietsers reed op een e-bike. Het gaat vooral om 75-plussers. Meer dan 40 procent overleed door een aanrijding met een (bestel)auto. Een derde verongelukte zonder botsing, bijvoorbeeld door een ongelukkige val.

Welke rol de e-bike precies speelt bij dodelijke ongelukken is volgens het CBS lastig vast te stellen, omdat dat niet in alle gevallen wordt geregistreerd. Wanneer een fietser bijvoorbeeld een voetganger aanrijdt, wordt niet altijd genoteerd of dit gebeurde met een gewone fiets of een e-bike.

‘Kom met geld voor verkeersveiligheid’

De Fietsersbond spreekt van een verontrustende trend. Die pleit onder meer voor veilige en goed onderhouden fietspaden zonder obstakels zoals paaltjes, en een lage maximumsnelheid voor auto’s op plekken waar het onveilig is voor fietsers en voetgangers.

“Mensen fietsen meer en langer, het wordt steeds drukker in het verkeer en op de fietspaden, maar de infrastructuur groeit niet mee. Er moet fors meer in geïnvesteerd worden, en wel zo snel mogelijk”, zei Esther van Garderen, directeur Fietsersbond, vorig jaar al.

Ook de Verkeersveiligheidscoalitie maakt zich zorgen en vraagt opnieuw aan de politiek om flink te investeren in een veiliger verkeer, en bijvoorbeeld door boa’s meer bevoegdheden te geven te handhaven en de fietshelm te stimuleren.

De meeste verkeersslachtoffers overleden in Noord-Brabant: 120. Dat zijn er 21 minder dan vorig jaar, maar net als vorig jaar het hoogste aantal van alle provincies. Na Noord-Brabant volgen Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland. De minste verkeersdoden vielen in Flevoland (11) en Zeeland (19).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.