van brienenoordbrug (2)

‘Rijkswaterstaat had renovatie Van Brienenoordbrug aantrekkelijker kunnen maken’

De Van Brienenoordbrug in de A16 in Rotterdam (maart 2023). ANP / Hollandse Hooge / MediaTV

Rijkswaterstaat had kunnen voorkomen dat de aanbesteding voor de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug maar één kandidaat opleverde, zegt hoogleraar publieke inkoop Fredo Schotanus tegenover het vakblad Cobouw. “Als bijvoorbeeld het staalwerk apart was aanbesteed, dan was de onderlinge concurrentie waarschijnlijk groter geweest.” 

Rijkswaterstaat zoekt een aannemer die de brug in Rotterdam wil en kan renoveren, maar de opdracht wekt weinig interesse. Dat schreef het Financieele Dagblad eerder deze maand. Slechts één partij doet mee aan de aanbesteding, bevestigde een divisiedirecteur van Mobilis TBI tegenover de krant. Het gaat om een bouwcombinatie van Mobilis, Dura Vermeer en Hollandia.

De enkele inschrijving heeft mogelijk te maken met een van de eisen die Rijkswaterstaat aan de opdracht stelt, zegt het vakblad Cobouw op maandag in een artikel. Om verkeershinder te voorkomen moet een groot deel van het werk op een werf worden uitgevoerd, blijkt volgens het vakblad uit de aanbestedingsdocumenten. Rijkswaterstaat maakt de werf zelf niet beschikbaar. Daarmee blijven er in Nederland nauwelijks staalbedrijven over die het werk qua omvang aankunnen, zeggen meerdere staalbouwdeskundigen tegenover Cobouw.

Fredo Schotanus, hoogleraar publieke inkoop aan de Universiteit Utrecht, vertelt tegenover het vakblad dat Rijkswaterstaat de aanbesteding aantrekkelijker had kunnen maken door het staalwerk apart aan te besteden. Aan de ene kant had dat waarschijnlijk voor meer inschrijvers gezorgd, denkt hij. Aan de andere kant had de uiteindelijke aannemer in dat geval een partner toegewezen gekregen, iets waar volgens Schotanus “ook risico’s aan vastzit”, aldus de hoogleraar tegenover Cobouw.

‘Weinig concurrentie is niet goed’

Het aantal openbare aanbestedingen met een enkele inschrijver nam in de afgelopen jaren toe, blijkt uit een onderzoek van TenderNed en Schotanus dat in juni werd gepubliceerd. In 2017 ging het nog om iets meer dan 12 procent van alle openbare aanbestedingen; in 2022 om meer dan 22 procent. Weinig concurrentie is niet goed voor innovatie en prijs-kwaliteitsverhoudingen, zei hoogleraar aanbestedingsrecht Willem Janssen eerder deze maand tegenover het Financieele Dagblad.

Nog geen reactie

Cobouw en het Financieele Dagblad namen afzonderlijk contact op met Rijkswaterstaat, maar de opdrachtgever zegt niet in te willen gaan op het onderwerp zolang de aanbesteding loopt. De opdracht voor de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug werd eind 2022 aangekondigd, maar de winnaar is nog niet bekend. Volgens de planning op de website van Rijkswaterstaat moet de aanbesteding dit jaar worden afgerond. De meeste werkzaamheden op locatie zouden in 2026 beginnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Cobouw (Thomas van Belzen en Nouska du Saar)

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Rijkswaterstaat had renovatie Van Brienenoordbrug aantrekkelijker kunnen maken’ | Infrasite
van brienenoordbrug (2)

‘Rijkswaterstaat had renovatie Van Brienenoordbrug aantrekkelijker kunnen maken’

De Van Brienenoordbrug in de A16 in Rotterdam (maart 2023). ANP / Hollandse Hooge / MediaTV

Rijkswaterstaat had kunnen voorkomen dat de aanbesteding voor de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug maar één kandidaat opleverde, zegt hoogleraar publieke inkoop Fredo Schotanus tegenover het vakblad Cobouw. “Als bijvoorbeeld het staalwerk apart was aanbesteed, dan was de onderlinge concurrentie waarschijnlijk groter geweest.” 

Rijkswaterstaat zoekt een aannemer die de brug in Rotterdam wil en kan renoveren, maar de opdracht wekt weinig interesse. Dat schreef het Financieele Dagblad eerder deze maand. Slechts één partij doet mee aan de aanbesteding, bevestigde een divisiedirecteur van Mobilis TBI tegenover de krant. Het gaat om een bouwcombinatie van Mobilis, Dura Vermeer en Hollandia.

De enkele inschrijving heeft mogelijk te maken met een van de eisen die Rijkswaterstaat aan de opdracht stelt, zegt het vakblad Cobouw op maandag in een artikel. Om verkeershinder te voorkomen moet een groot deel van het werk op een werf worden uitgevoerd, blijkt volgens het vakblad uit de aanbestedingsdocumenten. Rijkswaterstaat maakt de werf zelf niet beschikbaar. Daarmee blijven er in Nederland nauwelijks staalbedrijven over die het werk qua omvang aankunnen, zeggen meerdere staalbouwdeskundigen tegenover Cobouw.

Fredo Schotanus, hoogleraar publieke inkoop aan de Universiteit Utrecht, vertelt tegenover het vakblad dat Rijkswaterstaat de aanbesteding aantrekkelijker had kunnen maken door het staalwerk apart aan te besteden. Aan de ene kant had dat waarschijnlijk voor meer inschrijvers gezorgd, denkt hij. Aan de andere kant had de uiteindelijke aannemer in dat geval een partner toegewezen gekregen, iets waar volgens Schotanus “ook risico’s aan vastzit”, aldus de hoogleraar tegenover Cobouw.

‘Weinig concurrentie is niet goed’

Het aantal openbare aanbestedingen met een enkele inschrijver nam in de afgelopen jaren toe, blijkt uit een onderzoek van TenderNed en Schotanus dat in juni werd gepubliceerd. In 2017 ging het nog om iets meer dan 12 procent van alle openbare aanbestedingen; in 2022 om meer dan 22 procent. Weinig concurrentie is niet goed voor innovatie en prijs-kwaliteitsverhoudingen, zei hoogleraar aanbestedingsrecht Willem Janssen eerder deze maand tegenover het Financieele Dagblad.

Nog geen reactie

Cobouw en het Financieele Dagblad namen afzonderlijk contact op met Rijkswaterstaat, maar de opdrachtgever zegt niet in te willen gaan op het onderwerp zolang de aanbesteding loopt. De opdracht voor de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug werd eind 2022 aangekondigd, maar de winnaar is nog niet bekend. Volgens de planning op de website van Rijkswaterstaat moet de aanbesteding dit jaar worden afgerond. De meeste werkzaamheden op locatie zouden in 2026 beginnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Cobouw (Thomas van Belzen en Nouska du Saar)

Journalist en redacteur voor Infrasite.