erasmusbrug-rotterdam-1 (1)
In 2024 van start

Onderhoud Erasmusbrug gegund aan Van der Ende

De Erasmusbrug in het centrum van Rotterdam (2014). Shutterstock / Victor Maschek

De opdracht voor het grootonderhoud van de Erasmusbrug gaat naar Van der Ende. Het conserveringsbedrijf krijgt een aanneemsom van bijna tien miljoen euro om delen van de brug te reinigen, overschilderen en herstellen. Dat maakt de gemeente Rotterdam deze week bekend.  

De Erasmusbrug ligt in het centrum van Rotterdam. 28 jaar na de opening in 1996 is het tijd voor een onderhoudsbeurt, zei de gemeente eerder over de klus. “De werkzaamheden starten direct na de Rotterdamse marathon rond half april. Ze duren tot ongeveer het einde van het jaar.”

Werkzaamheden Erasmusbrug

Van der Ende, een conserveringsbedrijf gevestigd in Barendrecht, gaat het werk als hoofdaannemer uitvoeren. Dat laat de gemeente deze week weten in het gunningsbesluit op TenderNed. De opdrachtgever koos de winnaar uit drie inschrijvers in totaal.

De brug wordt onder andere schoongemaakt en overgeschilderd. Dat is volgens de gemeente nodig om roestvorming tegen te gaan. Oppervlakken die reeds zijn geroest, moeten worden hersteld. Ook is de aannemer verantwoordelijk voor “diverse aanvullende werkzaamheden”, zoals het reinigen en herstellen van oppervlakken met beton.

De gemeente liet eerder weten dat de brug tijdens de werkzaamheden “grotendeels” bereikbaar en bruikbaar blijft. “Veiligheid staat hierbij voorop. Daarom worden er verschillende maatregelen genomen, zoals bijvoorbeeld versmallingen. En soms zal er een nachtafsluiting zijn als het echt niet anders kan.”

Werken op hoogte

Het bouwen van en werken op steigers is een van de vaardigheden waar inschrijvende bedrijven op zijn beoordeeld, valt te lezen in de aanbestedingsdocumenten. De pyloon van de Erasmusbrug is immers 139 meter hoog. Van der Ende zal werken aan de oppervlakken van alle delen van het kunstwerk, dat verder bestaat uit een 284 meter lange tuibrug en een 89 meter lange basculebrug. De basculebrug is volgens de gemeente “de grootste en zwaarste in West-Europa”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Onderhoud Erasmusbrug gegund aan Van der Ende | Infrasite
erasmusbrug-rotterdam-1 (1)
In 2024 van start

Onderhoud Erasmusbrug gegund aan Van der Ende

De Erasmusbrug in het centrum van Rotterdam (2014). Shutterstock / Victor Maschek

De opdracht voor het grootonderhoud van de Erasmusbrug gaat naar Van der Ende. Het conserveringsbedrijf krijgt een aanneemsom van bijna tien miljoen euro om delen van de brug te reinigen, overschilderen en herstellen. Dat maakt de gemeente Rotterdam deze week bekend.  

De Erasmusbrug ligt in het centrum van Rotterdam. 28 jaar na de opening in 1996 is het tijd voor een onderhoudsbeurt, zei de gemeente eerder over de klus. “De werkzaamheden starten direct na de Rotterdamse marathon rond half april. Ze duren tot ongeveer het einde van het jaar.”

Werkzaamheden Erasmusbrug

Van der Ende, een conserveringsbedrijf gevestigd in Barendrecht, gaat het werk als hoofdaannemer uitvoeren. Dat laat de gemeente deze week weten in het gunningsbesluit op TenderNed. De opdrachtgever koos de winnaar uit drie inschrijvers in totaal.

De brug wordt onder andere schoongemaakt en overgeschilderd. Dat is volgens de gemeente nodig om roestvorming tegen te gaan. Oppervlakken die reeds zijn geroest, moeten worden hersteld. Ook is de aannemer verantwoordelijk voor “diverse aanvullende werkzaamheden”, zoals het reinigen en herstellen van oppervlakken met beton.

De gemeente liet eerder weten dat de brug tijdens de werkzaamheden “grotendeels” bereikbaar en bruikbaar blijft. “Veiligheid staat hierbij voorop. Daarom worden er verschillende maatregelen genomen, zoals bijvoorbeeld versmallingen. En soms zal er een nachtafsluiting zijn als het echt niet anders kan.”

Werken op hoogte

Het bouwen van en werken op steigers is een van de vaardigheden waar inschrijvende bedrijven op zijn beoordeeld, valt te lezen in de aanbestedingsdocumenten. De pyloon van de Erasmusbrug is immers 139 meter hoog. Van der Ende zal werken aan de oppervlakken van alle delen van het kunstwerk, dat verder bestaat uit een 284 meter lange tuibrug en een 89 meter lange basculebrug. De basculebrug is volgens de gemeente “de grootste en zwaarste in West-Europa”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.