spoorpro john voppen prorail stikstof
Stikstof

Bouw spoortunnel Wolfheze ligt stil, ‘levensgevaarlijke’ overweg blijft

De spoortunnel in Wolfheze is een van de vertraagde projecten waarover John Voppen van ProRail in mei waarschuwde tijdens een persconferentie bij station Ede-Wageningen. De directeur zei dat ongeveer een kwart van alle spoorprojecten onder druk staan door aangescherpte stikstofregels. Jeroen Baldwin / ProMedia Group

De langverwachte bouw van een spoortunnel in het Gelderse Wolfheze laat zeker een jaar langer op zich wachten. De gemeente heeft berekend dat het project helemaal zonder stikstofuitstoot moet plaatsvinden. De kosten van het project waren beraamd op ongeveer 30 miljoen euro, maar vallen nu bijna 10 miljoen euro hoger uit door aangescherpte stikstofregels en stijgende materiaalprijzen. Daar is momenteel geen geld voor. 

Om de tunnel te mogen bouwen zal ProRail de opdracht moeten gunnen aan een aannemer die emissieloos kan werken, zegt de gemeente. Dat geldt op de bouwplaats zelf, maar ook voor het bouwverkeer. Daarvoor zijn aanpassingen nodig, waaronder de aanleg van laadinfrastructuur. Het budget is op dit moment te klein voor de extra kosten.

John Voppen, CEO van ProRail, schemerde in mei al door dat het project stil zou komen te liggen. “We zijn nog steeds aan het rekenen, maar we komen er niet uit.” De spoorbeheerder, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente overleggen de situatie.

‘Levensgevaarlijk’

De spooronderdoorgang moet een spoorwegovergang gaan vervangen. Op die overgang kwam in 2021 nog een man om het leven toen hij met een rollator over probeerde te steken, niet op tijd van het spoor was en werd gegrepen door een trein. “De consequentie van het stikstofprobleem is dat die levensgevaarlijke overweg blijft bestaan”, aldus Voppen.

ProRail-CFO Mirjam van Velthuizen-Lormans opperde in mei dat er mogelijk nog een uitweg is. “Krijgen we dat echt niet voor elkaar, dan gaan we proberen stikstofrechten op te kopen van bijvoorbeeld een fabriek die sluit”, zei ze tegenover het vakblad Spoorpro. “Maar die moet dan wel écht sluiten. Alles volgens de officiële regels, anders niet.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Bouw spoortunnel Wolfheze ligt stil, ‘levensgevaarlijke’ overweg blijft | Infrasite
spoorpro john voppen prorail stikstof
Stikstof

Bouw spoortunnel Wolfheze ligt stil, ‘levensgevaarlijke’ overweg blijft

De spoortunnel in Wolfheze is een van de vertraagde projecten waarover John Voppen van ProRail in mei waarschuwde tijdens een persconferentie bij station Ede-Wageningen. De directeur zei dat ongeveer een kwart van alle spoorprojecten onder druk staan door aangescherpte stikstofregels. Jeroen Baldwin / ProMedia Group

De langverwachte bouw van een spoortunnel in het Gelderse Wolfheze laat zeker een jaar langer op zich wachten. De gemeente heeft berekend dat het project helemaal zonder stikstofuitstoot moet plaatsvinden. De kosten van het project waren beraamd op ongeveer 30 miljoen euro, maar vallen nu bijna 10 miljoen euro hoger uit door aangescherpte stikstofregels en stijgende materiaalprijzen. Daar is momenteel geen geld voor. 

Om de tunnel te mogen bouwen zal ProRail de opdracht moeten gunnen aan een aannemer die emissieloos kan werken, zegt de gemeente. Dat geldt op de bouwplaats zelf, maar ook voor het bouwverkeer. Daarvoor zijn aanpassingen nodig, waaronder de aanleg van laadinfrastructuur. Het budget is op dit moment te klein voor de extra kosten.

John Voppen, CEO van ProRail, schemerde in mei al door dat het project stil zou komen te liggen. “We zijn nog steeds aan het rekenen, maar we komen er niet uit.” De spoorbeheerder, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente overleggen de situatie.

‘Levensgevaarlijk’

De spooronderdoorgang moet een spoorwegovergang gaan vervangen. Op die overgang kwam in 2021 nog een man om het leven toen hij met een rollator over probeerde te steken, niet op tijd van het spoor was en werd gegrepen door een trein. “De consequentie van het stikstofprobleem is dat die levensgevaarlijke overweg blijft bestaan”, aldus Voppen.

ProRail-CFO Mirjam van Velthuizen-Lormans opperde in mei dat er mogelijk nog een uitweg is. “Krijgen we dat echt niet voor elkaar, dan gaan we proberen stikstofrechten op te kopen van bijvoorbeeld een fabriek die sluit”, zei ze tegenover het vakblad Spoorpro. “Maar die moet dan wel écht sluiten. Alles volgens de officiële regels, anders niet.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.