concepttekening brug rotterdam nieuwe maas
Besluit volgt

Rotterdam wil door met aanleg brug van 1,3 miljard

Een concepttekening van een deel van de brug over de Nieuwe Maas. gemeenteraad.rotterdam.nl

De gemeenteraad van Rotterdam beslist naar verwachting voor het einde van het jaar over de komst van een miljardenbrug over de Nieuwe Maas. Dat bevestigt een woordvoerder van de gemeente deze week tegenover Infrasite.    

Het plan wordt al jaren voorbereid. De gemeente wil een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen om verkeersknelpunten op te lossen en woningen bereikbaar te maken voor wegverkeer, voetgangers en het ov, valt te lezen op de website van Rotterdam.

Het plan is inmiddels voorgelegd aan de gemeenteraad, zegt een woordvoerder van de gemeente. Die zal moeten beslissen of de brug er kan komen. Het besluit wordt naar verwachting voor het einde van het jaar genomen, aldus de woordvoerder. De kosten van het project worden geschat op ongeveer 1,3 miljard euro.

Afgelopen augustus kreeg de gemeente nog het advies om opnieuw te bekijken of er geen betere manieren zijn om een oeververbinding te bouwen, zoals een tunnel of een ander soort brug. Toch kiest de gemeente na nader onderzoek nog steeds voor het aanvankelijke plan, blijkt deze week uit een reactie op het advies.

Gevolgen voor scheepvaart

De Commissie voor de milieueffectrapportage, die het advies in augustus uitbracht, plaatste een aantal vraagtekens bij de gevolgen van de komst van de brug voor de scheepvaart. In de reactie zegt de gemeente dat er in de plannen voldoende rekening wordt gehouden met de scheepvaart.

“Het plaatsen van de middenpijler buiten het huidige vaarwater, en het plaatsen van de zuidelijke pijler buiten de huidige begrenzing van de vaargeul, zorgt voor een brugverbinding die recht doet aan het belang van de vaarwegverbinding als cruciale schakel voor het goederenvervoer vanuit het havengebied naar Duitsland en verder.”

Verder zei de commissie dat er in de plannen van de gemeente onvoldoende werd onderbouwd waarom de locatie van de brug als beste optie naar voren is gekomen. De onderbouwing heeft de gemeente naar eigen zeggen verduidelijkt in de reactie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Rotterdam wil door met aanleg brug van 1,3 miljard | Infrasite
concepttekening brug rotterdam nieuwe maas
Besluit volgt

Rotterdam wil door met aanleg brug van 1,3 miljard

Een concepttekening van een deel van de brug over de Nieuwe Maas. gemeenteraad.rotterdam.nl

De gemeenteraad van Rotterdam beslist naar verwachting voor het einde van het jaar over de komst van een miljardenbrug over de Nieuwe Maas. Dat bevestigt een woordvoerder van de gemeente deze week tegenover Infrasite.    

Het plan wordt al jaren voorbereid. De gemeente wil een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen om verkeersknelpunten op te lossen en woningen bereikbaar te maken voor wegverkeer, voetgangers en het ov, valt te lezen op de website van Rotterdam.

Het plan is inmiddels voorgelegd aan de gemeenteraad, zegt een woordvoerder van de gemeente. Die zal moeten beslissen of de brug er kan komen. Het besluit wordt naar verwachting voor het einde van het jaar genomen, aldus de woordvoerder. De kosten van het project worden geschat op ongeveer 1,3 miljard euro.

Afgelopen augustus kreeg de gemeente nog het advies om opnieuw te bekijken of er geen betere manieren zijn om een oeververbinding te bouwen, zoals een tunnel of een ander soort brug. Toch kiest de gemeente na nader onderzoek nog steeds voor het aanvankelijke plan, blijkt deze week uit een reactie op het advies.

Gevolgen voor scheepvaart

De Commissie voor de milieueffectrapportage, die het advies in augustus uitbracht, plaatste een aantal vraagtekens bij de gevolgen van de komst van de brug voor de scheepvaart. In de reactie zegt de gemeente dat er in de plannen voldoende rekening wordt gehouden met de scheepvaart.

“Het plaatsen van de middenpijler buiten het huidige vaarwater, en het plaatsen van de zuidelijke pijler buiten de huidige begrenzing van de vaargeul, zorgt voor een brugverbinding die recht doet aan het belang van de vaarwegverbinding als cruciale schakel voor het goederenvervoer vanuit het havengebied naar Duitsland en verder.”

Verder zei de commissie dat er in de plannen van de gemeente onvoldoende werd onderbouwd waarom de locatie van de brug als beste optie naar voren is gekomen. De onderbouwing heeft de gemeente naar eigen zeggen verduidelijkt in de reactie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.