staalslakken (1)
Omstreden steentjes

Verwijdering staalslakken van start bij Dokkum, N361 maanden dicht

Een indruk van de werkzaamheden. Provincie Friesland

Aannemer Roelofs werkt sinds deze week aan de verwijdering van staalslakken in de N361 bij Dokkum. De steentjes, die als funderingsmateriaal zijn gebruikt voor de aanleg van de weg, worden in opdracht van de provincie vervangen met zand om gezondheidszorgen weg te nemen. Naar verwachting neemt het werk drie maanden in beslag. De weg blijft gedurende die tijd dicht.  

Staalslakken zijn een bijproduct van staalproductie. De steentjes worden in de wegenbouw gebruikt als goedkoper alternatief voor zand en grind. Maar als ze in contact komen met grond-, regen- of oppervlaktewater, dan kan dat leiden tot de sterfte van vissen, insecten en ander leven in de omgeving, waarschuwde de Inspectie Leefomgeving en Transport eerder dit jaar op haar website.

Tijdens werkzaamheden aan de N361 bij Dokkum zijn een paar jaar geleden staalslakken gebruikt. Dat vertelt woordvoerder Douwe Boersma van de provincie Friesland deze week tegenover Infrasite. Omdat de steentjes volgens de provincie in contact zijn gekomen met het grondwater, laat de provincie de steentjes verwijderen. Het werk is deze week begonnen en duurt naar verwachting tot eind januari 2024, maakt de provincie op haar website bekend. De hoofdaannemer is het bedrijf Roelofs, laat een woordvoerder weten.

“Bij de Strobossertrekfeart halen we de twee terpen weg waarop de weg ligt, zowel aan de noordkant als aan de zuidkant”, zegt de provincie over de werkzaamheden. “In de terpen zitten staalslakken als fundatiemateriaal. Die verwijderen we en we vervangen dit materiaal door zand. Er wordt nieuw zand aangevoerd en het bestaande zand wordt hergebruikt. Als de terpen weer zijn opgebouwd, wordt de weg opnieuw aangelegd. Uiteindelijk zaaien we de bermen opnieuw in.”

Aannemers betalen mogelijk voor kosten

Friesland wil de kosten van de werkzaamheden verhalen bij de aannemers die de staalslakken tijdens de aanleg van de weg hebben gebruikt. Naar schatting gaat het om een bedrag van drie miljoen euro, vertelde gedeputeerde Avine Fokkens in juni tijdens een persconferentie over een rechtszaak tegen de aannemers. De bedrijven zijn Jansma, Roelofs en Van Spijker, die samen aan de N361 werkten als onderdeel van het wegenbouwproject De Centrale As.

Fokkens zei tijdens de persconferentie dat de aannemers tijdens de werkzaamheden zelf met het idee kwamen om staalslakken toe te passen. Daarom hadden de aannemers volgens de provincie meer moeten doen om aanrakingen van de steentjes en het grondwater te voorkomen.

Volgens de gedeputeerde zeggen de wegenbouwers zelf dat ze niet hadden kunnen weten dat het zo zou lopen. “Maar ons lijkt het verstandig om een rechter daar een uitspraak over te laten doen”, aldus Fokkens. Zij denkt dat de rechtszaak zomaar anderhalf jaar kan duren. Daarom heeft de provincie besloten om de kosten van de verwijdering alvast te financieren, liet ze tijdens de persconferentie weten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Verwijdering staalslakken van start bij Dokkum, N361 maanden dicht | Infrasite
staalslakken (1)
Omstreden steentjes

Verwijdering staalslakken van start bij Dokkum, N361 maanden dicht

Een indruk van de werkzaamheden. Provincie Friesland

Aannemer Roelofs werkt sinds deze week aan de verwijdering van staalslakken in de N361 bij Dokkum. De steentjes, die als funderingsmateriaal zijn gebruikt voor de aanleg van de weg, worden in opdracht van de provincie vervangen met zand om gezondheidszorgen weg te nemen. Naar verwachting neemt het werk drie maanden in beslag. De weg blijft gedurende die tijd dicht.  

Staalslakken zijn een bijproduct van staalproductie. De steentjes worden in de wegenbouw gebruikt als goedkoper alternatief voor zand en grind. Maar als ze in contact komen met grond-, regen- of oppervlaktewater, dan kan dat leiden tot de sterfte van vissen, insecten en ander leven in de omgeving, waarschuwde de Inspectie Leefomgeving en Transport eerder dit jaar op haar website.

Tijdens werkzaamheden aan de N361 bij Dokkum zijn een paar jaar geleden staalslakken gebruikt. Dat vertelt woordvoerder Douwe Boersma van de provincie Friesland deze week tegenover Infrasite. Omdat de steentjes volgens de provincie in contact zijn gekomen met het grondwater, laat de provincie de steentjes verwijderen. Het werk is deze week begonnen en duurt naar verwachting tot eind januari 2024, maakt de provincie op haar website bekend. De hoofdaannemer is het bedrijf Roelofs, laat een woordvoerder weten.

“Bij de Strobossertrekfeart halen we de twee terpen weg waarop de weg ligt, zowel aan de noordkant als aan de zuidkant”, zegt de provincie over de werkzaamheden. “In de terpen zitten staalslakken als fundatiemateriaal. Die verwijderen we en we vervangen dit materiaal door zand. Er wordt nieuw zand aangevoerd en het bestaande zand wordt hergebruikt. Als de terpen weer zijn opgebouwd, wordt de weg opnieuw aangelegd. Uiteindelijk zaaien we de bermen opnieuw in.”

Aannemers betalen mogelijk voor kosten

Friesland wil de kosten van de werkzaamheden verhalen bij de aannemers die de staalslakken tijdens de aanleg van de weg hebben gebruikt. Naar schatting gaat het om een bedrag van drie miljoen euro, vertelde gedeputeerde Avine Fokkens in juni tijdens een persconferentie over een rechtszaak tegen de aannemers. De bedrijven zijn Jansma, Roelofs en Van Spijker, die samen aan de N361 werkten als onderdeel van het wegenbouwproject De Centrale As.

Fokkens zei tijdens de persconferentie dat de aannemers tijdens de werkzaamheden zelf met het idee kwamen om staalslakken toe te passen. Daarom hadden de aannemers volgens de provincie meer moeten doen om aanrakingen van de steentjes en het grondwater te voorkomen.

Volgens de gedeputeerde zeggen de wegenbouwers zelf dat ze niet hadden kunnen weten dat het zo zou lopen. “Maar ons lijkt het verstandig om een rechter daar een uitspraak over te laten doen”, aldus Fokkens. Zij denkt dat de rechtszaak zomaar anderhalf jaar kan duren. Daarom heeft de provincie besloten om de kosten van de verwijdering alvast te financieren, liet ze tijdens de persconferentie weten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.