laadinfrastructuur shutterstock
Energietransitie

Laadpunten binnenkort verplicht langs elke 60 kilometer snelweg

Aanleg van een snellaadstation in 2022. Shutterstock / The Bold Bureau

Europese lidstaten moeten tegen 2025 zorgen dat e-rijders om de 60 kilometer kunnen laden op belangrijke snelwegen. Daarover bereikte de Europese Raad en het Europees Parlement vandaag een akkoord. Voor vrachtwagens ligt de maximale afstand tussen de 60 en 100 kilometer, verschillend per regio. Daarnaast worden aanbieders van laadpunten verplicht om pinpassen en creditcards te accepteren.

“Hiermee zijn we de juiste weg ingeslagen naar schoner rijden, varen en vliegen”, zei VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal, die namens het parlement met de lidstaten onderhandelde. Andreas Carlson, infrastructuurminister van Zweden, voegde toe dat “burgers geen reden meer zullen hebben om ongerust te zijn over het vinden van laad- en tankstations voor auto’s op elektriciteit of duurzame brandstof”.

Wat verandert er?

Als onderdeel van het besluit moet de openbare laadinfrastructuur van een lidstaat minimaal 1,3 kW beschikbaar maken voor elke elektrische auto die in de lidstaat is geregistreerd. Daarbovenop moet elk traject van 60 kilometer langs het trans-Europese Transport Netwerk (T-ENT) tegen 2025 van een snellaadstation worden voorzien. In hetzelfde jaar verwacht Brussel voor vrachtwagens een laadstation van minstens 350 kW per traject.

Daarnaast moeten wagens en busjes op waterstof tegen 2030 per 200 kilometer kunnen tanken. Havens met meer dan 50 grote passagiersschepen of 100 containersschepen moeten uiterlijk in dat jaar van laadpunten voorzien zijn. Hetzelfde geldt voor Europese vliegvelden.

Tot slot introduceert Brussel een aantal regels voor aanbieders van laadstations en waterstoftankstations. Voorbeelden zijn volledige prijstransparantie en simpele betaalmethodes. Dat laatste brengt een eind aan verplichte laadpasjes. Pinpassen en creditcards zullen volstaan.

De energietransitie is een van de onderwerpen op Congres Laadinfra 2023, een evenement van Infrasite en partners op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar de website voor inschrijvingen en meer informatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Laadpunten binnenkort verplicht langs elke 60 kilometer snelweg | Infrasite
laadinfrastructuur shutterstock
Energietransitie

Laadpunten binnenkort verplicht langs elke 60 kilometer snelweg

Aanleg van een snellaadstation in 2022. Shutterstock / The Bold Bureau

Europese lidstaten moeten tegen 2025 zorgen dat e-rijders om de 60 kilometer kunnen laden op belangrijke snelwegen. Daarover bereikte de Europese Raad en het Europees Parlement vandaag een akkoord. Voor vrachtwagens ligt de maximale afstand tussen de 60 en 100 kilometer, verschillend per regio. Daarnaast worden aanbieders van laadpunten verplicht om pinpassen en creditcards te accepteren.

“Hiermee zijn we de juiste weg ingeslagen naar schoner rijden, varen en vliegen”, zei VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal, die namens het parlement met de lidstaten onderhandelde. Andreas Carlson, infrastructuurminister van Zweden, voegde toe dat “burgers geen reden meer zullen hebben om ongerust te zijn over het vinden van laad- en tankstations voor auto’s op elektriciteit of duurzame brandstof”.

Wat verandert er?

Als onderdeel van het besluit moet de openbare laadinfrastructuur van een lidstaat minimaal 1,3 kW beschikbaar maken voor elke elektrische auto die in de lidstaat is geregistreerd. Daarbovenop moet elk traject van 60 kilometer langs het trans-Europese Transport Netwerk (T-ENT) tegen 2025 van een snellaadstation worden voorzien. In hetzelfde jaar verwacht Brussel voor vrachtwagens een laadstation van minstens 350 kW per traject.

Daarnaast moeten wagens en busjes op waterstof tegen 2030 per 200 kilometer kunnen tanken. Havens met meer dan 50 grote passagiersschepen of 100 containersschepen moeten uiterlijk in dat jaar van laadpunten voorzien zijn. Hetzelfde geldt voor Europese vliegvelden.

Tot slot introduceert Brussel een aantal regels voor aanbieders van laadstations en waterstoftankstations. Voorbeelden zijn volledige prijstransparantie en simpele betaalmethodes. Dat laatste brengt een eind aan verplichte laadpasjes. Pinpassen en creditcards zullen volstaan.

De energietransitie is een van de onderwerpen op Congres Laadinfra 2023, een evenement van Infrasite en partners op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar de website voor inschrijvingen en meer informatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.