Rozenoordbrug
Zuidasdok

Rozenoordbrug in A10 wordt versneld vervangen

De Rozenoordbrug in de A10 (2014). Mark Ahsmann (CC BY-SA 4.0 via Wikipedia)

Rijkswaterstaat gaat de zuidelijke Rozenoordbrug in de A10 bij Amsterdam versneld laten vervangen. Dat zegt de beheerder op maandag in een online nieuwsbericht.   

De Rozenoordbrug bestaat uit een zuidelijk en noordelijk deel, elk voor een andere richting over de Amstel. In 2020 werden er scheuren ontdekt in het zuidelijke deel. Rijkswaterstaat liet de brug versterken, maar de beheerder wist dat het kunstwerk op den duur vervangen moest worden om veilig te blijven. Die vervanging is nu naar voren gehaald.

De vervanging wordt een onderdeel van het project Zuidasdok. Deze opdracht werd in 2017 gegund aan bouwcombinatie Zuidplus voor een aanneemsom van bijna 1 miljard euro. Het was vanaf het begin al duidelijk dat de Rozenoordbrug als onderdeel van het project moest worden uitgebreid, maar de vervanging van het zuidelijke deel stond daar aanvankelijk los van. Nu maakt de opgave een onderdeel uit van het project.

Het voordeel is volgens Rijkswaterstaat dat de nieuwe brug kan worden ingezet als ontsluitingsweg tijdens de reconstructie van het knooppunt Amstel, een van de taken binnen het project Zuidasdok. De reconstructie moet volgens de huidige projectplanning in 2025 gaan beginnen.

Zuidasdok

Het project Zuidasdok bestaat uit het verbreden en ondergronds aanleggen van de A10 Zuid. Er komen nieuwe rijstroken over een lengte van ongeveer vijf kilometer tussen het knooppunt De Nieuwe Meer en het knooppunt Amstel. De weg wordt ondergronds aangelegd over een lengte van ruim een kilometer, met vier tunnelbuizen en daarbovenop het station Amsterdam-Zuid. Het meeste werk begint in de komende jaren en wordt volgens de huidige planning tussen 2030 en 2035 opgeleverd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Rozenoordbrug in A10 wordt versneld vervangen | Infrasite
Rozenoordbrug
Zuidasdok

Rozenoordbrug in A10 wordt versneld vervangen

De Rozenoordbrug in de A10 (2014). Mark Ahsmann (CC BY-SA 4.0 via Wikipedia)

Rijkswaterstaat gaat de zuidelijke Rozenoordbrug in de A10 bij Amsterdam versneld laten vervangen. Dat zegt de beheerder op maandag in een online nieuwsbericht.   

De Rozenoordbrug bestaat uit een zuidelijk en noordelijk deel, elk voor een andere richting over de Amstel. In 2020 werden er scheuren ontdekt in het zuidelijke deel. Rijkswaterstaat liet de brug versterken, maar de beheerder wist dat het kunstwerk op den duur vervangen moest worden om veilig te blijven. Die vervanging is nu naar voren gehaald.

De vervanging wordt een onderdeel van het project Zuidasdok. Deze opdracht werd in 2017 gegund aan bouwcombinatie Zuidplus voor een aanneemsom van bijna 1 miljard euro. Het was vanaf het begin al duidelijk dat de Rozenoordbrug als onderdeel van het project moest worden uitgebreid, maar de vervanging van het zuidelijke deel stond daar aanvankelijk los van. Nu maakt de opgave een onderdeel uit van het project.

Het voordeel is volgens Rijkswaterstaat dat de nieuwe brug kan worden ingezet als ontsluitingsweg tijdens de reconstructie van het knooppunt Amstel, een van de taken binnen het project Zuidasdok. De reconstructie moet volgens de huidige projectplanning in 2025 gaan beginnen.

Zuidasdok

Het project Zuidasdok bestaat uit het verbreden en ondergronds aanleggen van de A10 Zuid. Er komen nieuwe rijstroken over een lengte van ongeveer vijf kilometer tussen het knooppunt De Nieuwe Meer en het knooppunt Amstel. De weg wordt ondergronds aangelegd over een lengte van ruim een kilometer, met vier tunnelbuizen en daarbovenop het station Amsterdam-Zuid. Het meeste werk begint in de komende jaren en wordt volgens de huidige planning tussen 2030 en 2035 opgeleverd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.