verkeersbrug tussen doordrecht en zwijndrecht blusboot
Warmte zet uit

Brugstoringen door hitte in Groningen en Haarlem

Een blusboot spuit water tegen de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht op zaterdag 10 juni. Hier worden tot nu toe storingen voorkomen, maar bij de Van Ketwich Verschuurbrug in Groningen ging het op zondag mis. ANP / Jeffrey Groeneweg

De Van Ketwich Verschuurbrug in de stad Groningen kon op zondag niet meer dicht vanwege de hitte, meldt de lokale omroep OOG. De Waarderbrug in Haarlem is onbedienbaar en blijft openstaan tot de hittegolf voorbij is, maakt de gemeente op maandag bekend. Elders in Nederland liet Rijkswaterstaat een blusboot en waterslangen inzetten om brugstoringen door hoge temperaturen te voorkomen.

Dit weekend werd in verschillende provincies de eerste tropische dag van het jaar gemeten. Dat is een paar weken eerder dan gebruikelijk: gemiddeld wordt het pas op 1 juli 30 graden celsius of warmer. Door hoge temperaturen kunnen delen van bruggen uitzetten.

De Van Ketwich Verschuurbrug in Groningen weigerde op zondag te sluiten, vertelt een gemeentewoordvoerder tegenover OOG. Rond drie uur ’s middags stak het brugdek ongeveer vijf centimeter boven het wegdek uit. In een video van Meternieuws is te zien hoe de brugklep nat wordt gemaakt met een waterslang. Na de afkoelbeurt lukte het om de brugklep volledig omlaag te krijgen, meldt OOG.

Op maandag liet het ANP weten dat de Waarderbrug over het Spaarne in Haarlem niet meer bediend kan worden door de hitte. De gemeente meldt dat de brug omhoog blijft tot de hittegolf voorbij is.

Staal en sensoren

Elders in Nederland werden storingen voorkomen. Rijkswaterstaat laat sinds zaterdag drie kunstwerken in Zuid-Holland met water bespuiten. Bij de Spijkenisserbrug en de Wantijbrug worden waterslangen gebruikt. Voor de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht viel de keuze op een blusboot, zoals op de foto bovenaan dit artikel afgebeeld.

“Als het staal van de brug te veel uitzet door de hoge buitentemperatuur, komt de brug vast te zitten”, zegt Rijkswaterstaat in een persbericht. “Dit zorgt voor schade aan de brug en de installaties en daarmee hinder voor het (vaar)wegverkeer. Door te koelen willen we dit voorkomen.”

De bruggen die momenteel worden bespoten zijn in de afgelopen jaren uitgerust met sensoren, legt de beheerder uit. “Die geven ons informatie over de effecten van hitte, kou en koeling op stalen kunstwerken.” Zo beslist Rijkswaterstaat op voorhand om maatregelen te treffen. Ook de Brug over de Noord (N915), Haringvlietbrug (A29), Papendrechtsebrug (N3) en Merwedebrug (A27) zijn met de sensoren uitgerust.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Brugstoringen door hitte in Groningen en Haarlem | Infrasite
verkeersbrug tussen doordrecht en zwijndrecht blusboot
Warmte zet uit

Brugstoringen door hitte in Groningen en Haarlem

Een blusboot spuit water tegen de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht op zaterdag 10 juni. Hier worden tot nu toe storingen voorkomen, maar bij de Van Ketwich Verschuurbrug in Groningen ging het op zondag mis. ANP / Jeffrey Groeneweg

De Van Ketwich Verschuurbrug in de stad Groningen kon op zondag niet meer dicht vanwege de hitte, meldt de lokale omroep OOG. De Waarderbrug in Haarlem is onbedienbaar en blijft openstaan tot de hittegolf voorbij is, maakt de gemeente op maandag bekend. Elders in Nederland liet Rijkswaterstaat een blusboot en waterslangen inzetten om brugstoringen door hoge temperaturen te voorkomen.

Dit weekend werd in verschillende provincies de eerste tropische dag van het jaar gemeten. Dat is een paar weken eerder dan gebruikelijk: gemiddeld wordt het pas op 1 juli 30 graden celsius of warmer. Door hoge temperaturen kunnen delen van bruggen uitzetten.

De Van Ketwich Verschuurbrug in Groningen weigerde op zondag te sluiten, vertelt een gemeentewoordvoerder tegenover OOG. Rond drie uur ’s middags stak het brugdek ongeveer vijf centimeter boven het wegdek uit. In een video van Meternieuws is te zien hoe de brugklep nat wordt gemaakt met een waterslang. Na de afkoelbeurt lukte het om de brugklep volledig omlaag te krijgen, meldt OOG.

Op maandag liet het ANP weten dat de Waarderbrug over het Spaarne in Haarlem niet meer bediend kan worden door de hitte. De gemeente meldt dat de brug omhoog blijft tot de hittegolf voorbij is.

Staal en sensoren

Elders in Nederland werden storingen voorkomen. Rijkswaterstaat laat sinds zaterdag drie kunstwerken in Zuid-Holland met water bespuiten. Bij de Spijkenisserbrug en de Wantijbrug worden waterslangen gebruikt. Voor de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht viel de keuze op een blusboot, zoals op de foto bovenaan dit artikel afgebeeld.

“Als het staal van de brug te veel uitzet door de hoge buitentemperatuur, komt de brug vast te zitten”, zegt Rijkswaterstaat in een persbericht. “Dit zorgt voor schade aan de brug en de installaties en daarmee hinder voor het (vaar)wegverkeer. Door te koelen willen we dit voorkomen.”

De bruggen die momenteel worden bespoten zijn in de afgelopen jaren uitgerust met sensoren, legt de beheerder uit. “Die geven ons informatie over de effecten van hitte, kou en koeling op stalen kunstwerken.” Zo beslist Rijkswaterstaat op voorhand om maatregelen te treffen. Ook de Brug over de Noord (N915), Haringvlietbrug (A29), Papendrechtsebrug (N3) en Merwedebrug (A27) zijn met de sensoren uitgerust.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.