vechtbrug stichtse vecht pilz
Automatisering

Hoe Pilz de Vechtbrug in drie weken bedienbaar maakte

De Vechtbrug in Breukelen. Pilz

Hoe stel je in minder dan drie weken tijd een beweegbare brug in bedrijf? Pilz maakte het vorig jaar waar in Breukelen. Het industriële automatiseringsbedrijf verving samen met aannemer Damsteegt de historische Vechtbrug door een nieuw kunstwerk in de oude stijl. We spraken projectleider Emiel van Zundert om erachter te komen hoe.

De Vechtbrug is een belangrijke wegverbinding tussen het centrum van Breukelen en buurtschap Scheendijk. Het kunstwerk wordt dagelijks gebruikt door fietsers, voetgangers en motorvoertuigen. De brug lijkt sprekend op een constructie uit de jaren ‘50, maar in werkelijkheid is het kunstwerk gloednieuw. De oude constructie werd vorig jaar in drie maanden tijd vervangen door een volledig nieuwe variant.

Net zoals veel andere bruggen met een bouwjaar in de jaren ‘50 of ‘60 was de oude variant aan het einde van zijn levensduur. Vanwege problemen met de betonconstructie liet de gemeente Stichtse Vecht het kunstwerk vernieuwen. De opdracht was een nieuwe brug met dezelfde historische uitstraling als de bestaande variant. Aan aannemer Damsteegt de taak om het ontwerp te realiseren.

Het bedrijf leverde de brug in april 2022 op. Pilz speelde een sleutelrol in het project. Sommigen kennen de organisatie enkel als leverancier van technologie, maar dat label is niet helemaal juist. Het klopt dat Pilz onder andere besturingen en sensoren levert, maar het bedrijf voert daarnaast ook projecten en consultancywerkzaamheden uit. Vorig jaar stelde de organisatie in minder dan drie weken tijd de volledige besturing voor de bediening van de vallen, de afsluitbomen, verkeer- en scheepvaartseinen van de Vechtbrug in bedrijf.

Machineveiligheid bij bruggen

Beweegbare bruggen moeten voldoen aan de Machinerichtlijn, een Europese wet met veiligheidseisen voor machines. Het is belangrijk om veiligheid zo vroeg mogelijk in het ontwerpproces mee te nemen. Een windvlaag mag niet betekenen dat de brug onverwacht snel of langzaam beweegt.

De beweegbare delen van de nieuwe Vechtbrug zijn door middel van kabels aangesloten op een centrale besturingskast en bedienlessenaar. Het engineeren hiervan is het werk van Pilz. Het team realiseerde een compleet nieuw besturingsysteem. De technologie van het bedrijf zorgt ervoor dat de seinen, afsluitbomen en delen van de beweegbare vallen veilig aangestuurd worden. Daar komt meer bij kijken dan alleen het monteren van componenten in een besturingskast. “Er zit bijvoorbeeld een encoder op iedere val. Door middel van deze encoder wordt gedurende de volledige beweging van de vallen de positie en de snelheid bewaakt.”

Verder verzorgde Pilz voor de Vechtbrug de benodigde documenten op het gebied van machineveiligheid. Dit met als doel een technisch dossier dat over alle documenten beschikt om de brug CE te kunnen markeren en ervoor zorgt dat de brug tijdens de verdere levensfase veilig kan worden onderhouden.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.bedieningskast vechtbrug

Software

Om alle brugonderdelen als een geheel samen te laten werken gebruikte Pilz een softwarepakket genaamd ‘PAS4000’. De bediening is gerealiseerd op een lessenaar met knoppen en lampen. Voor de onderhoudsmonteur werd een storingsscherm in de besturingskast ondergebracht. Hiervoor gebruikte Pilz visualisatiesoftware ‘PASVisu’.

De softwareoplossing van het bedrijf bestaat uit softwareblokken die afzonderlijk kunnen worden ingesteld voor de besturing en bewaking van een bepaald brugonderdeel. Het is een modulair systeem, wat het voor Pilz mogelijk maakt om de softwareblokken van brugonderdelen te hergebruiken. Dat dringt de ontwikkelingstijd terug.

Elk systeem dat Pilz voor bruggen realiseert wordt uitgebreid getest op locatie bij het bedrijf in Vianen. Hier is de besturingskast van de Vechtbrug in combinatie met de software getoetst. Er werden fysieke seinen en motoren aangesloten om de uiteindelijk brug zoveel mogelijk te simuleren. “Dit scheelt tijd bij de werkzaamheden die je op locatie moet uitvoeren.”

Samenwerken aan grote projecten

De software is uniek aan Pilz. De organisatie investeert flink in de doorontwikkeling van de technologie. Maar technologie is niet het enige wat Pilz op tafel legde in Breukelen. Vanuit de ervaring met machineveiligheid dacht het bedrijf mee over het ontwerp van de brug.

Hoe zorg je dat de ballast bovenaan het kunstwerk bij verkeer uit de buurt blijft wanneer de vallen bewegen? En hoe zorg je met verkeersseinen dat weggebruikers op een veilige plek stoppen? Het zijn vragen die je niet zo snel aan een leverancier zou stellen. Toch dacht Pilz wel degelijk over de vraagstukken mee.

Het kunstwerk in Breukelen onderstreept dat het bedrijf meer is dan een leverancier. “Niet omdat we alles zelf doen, maar omdat we goed in staat zijn om met aannemers samen te werken aan grote projecten. Dat hebben we in de afgelopen jaren serieus laten zien in de inframarkt.”

Lees ook:

Auteur: Redactie

Hoe Pilz de Vechtbrug in drie weken bedienbaar maakte | Infrasite
vechtbrug stichtse vecht pilz
Automatisering

Hoe Pilz de Vechtbrug in drie weken bedienbaar maakte

De Vechtbrug in Breukelen. Pilz

Hoe stel je in minder dan drie weken tijd een beweegbare brug in bedrijf? Pilz maakte het vorig jaar waar in Breukelen. Het industriële automatiseringsbedrijf verving samen met aannemer Damsteegt de historische Vechtbrug door een nieuw kunstwerk in de oude stijl. We spraken projectleider Emiel van Zundert om erachter te komen hoe.

De Vechtbrug is een belangrijke wegverbinding tussen het centrum van Breukelen en buurtschap Scheendijk. Het kunstwerk wordt dagelijks gebruikt door fietsers, voetgangers en motorvoertuigen. De brug lijkt sprekend op een constructie uit de jaren ‘50, maar in werkelijkheid is het kunstwerk gloednieuw. De oude constructie werd vorig jaar in drie maanden tijd vervangen door een volledig nieuwe variant.

Net zoals veel andere bruggen met een bouwjaar in de jaren ‘50 of ‘60 was de oude variant aan het einde van zijn levensduur. Vanwege problemen met de betonconstructie liet de gemeente Stichtse Vecht het kunstwerk vernieuwen. De opdracht was een nieuwe brug met dezelfde historische uitstraling als de bestaande variant. Aan aannemer Damsteegt de taak om het ontwerp te realiseren.

Het bedrijf leverde de brug in april 2022 op. Pilz speelde een sleutelrol in het project. Sommigen kennen de organisatie enkel als leverancier van technologie, maar dat label is niet helemaal juist. Het klopt dat Pilz onder andere besturingen en sensoren levert, maar het bedrijf voert daarnaast ook projecten en consultancywerkzaamheden uit. Vorig jaar stelde de organisatie in minder dan drie weken tijd de volledige besturing voor de bediening van de vallen, de afsluitbomen, verkeer- en scheepvaartseinen van de Vechtbrug in bedrijf.

Machineveiligheid bij bruggen

Beweegbare bruggen moeten voldoen aan de Machinerichtlijn, een Europese wet met veiligheidseisen voor machines. Het is belangrijk om veiligheid zo vroeg mogelijk in het ontwerpproces mee te nemen. Een windvlaag mag niet betekenen dat de brug onverwacht snel of langzaam beweegt.

De beweegbare delen van de nieuwe Vechtbrug zijn door middel van kabels aangesloten op een centrale besturingskast en bedienlessenaar. Het engineeren hiervan is het werk van Pilz. Het team realiseerde een compleet nieuw besturingsysteem. De technologie van het bedrijf zorgt ervoor dat de seinen, afsluitbomen en delen van de beweegbare vallen veilig aangestuurd worden. Daar komt meer bij kijken dan alleen het monteren van componenten in een besturingskast. “Er zit bijvoorbeeld een encoder op iedere val. Door middel van deze encoder wordt gedurende de volledige beweging van de vallen de positie en de snelheid bewaakt.”

Verder verzorgde Pilz voor de Vechtbrug de benodigde documenten op het gebied van machineveiligheid. Dit met als doel een technisch dossier dat over alle documenten beschikt om de brug CE te kunnen markeren en ervoor zorgt dat de brug tijdens de verdere levensfase veilig kan worden onderhouden.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.bedieningskast vechtbrug

Software

Om alle brugonderdelen als een geheel samen te laten werken gebruikte Pilz een softwarepakket genaamd ‘PAS4000’. De bediening is gerealiseerd op een lessenaar met knoppen en lampen. Voor de onderhoudsmonteur werd een storingsscherm in de besturingskast ondergebracht. Hiervoor gebruikte Pilz visualisatiesoftware ‘PASVisu’.

De softwareoplossing van het bedrijf bestaat uit softwareblokken die afzonderlijk kunnen worden ingesteld voor de besturing en bewaking van een bepaald brugonderdeel. Het is een modulair systeem, wat het voor Pilz mogelijk maakt om de softwareblokken van brugonderdelen te hergebruiken. Dat dringt de ontwikkelingstijd terug.

Elk systeem dat Pilz voor bruggen realiseert wordt uitgebreid getest op locatie bij het bedrijf in Vianen. Hier is de besturingskast van de Vechtbrug in combinatie met de software getoetst. Er werden fysieke seinen en motoren aangesloten om de uiteindelijk brug zoveel mogelijk te simuleren. “Dit scheelt tijd bij de werkzaamheden die je op locatie moet uitvoeren.”

Samenwerken aan grote projecten

De software is uniek aan Pilz. De organisatie investeert flink in de doorontwikkeling van de technologie. Maar technologie is niet het enige wat Pilz op tafel legde in Breukelen. Vanuit de ervaring met machineveiligheid dacht het bedrijf mee over het ontwerp van de brug.

Hoe zorg je dat de ballast bovenaan het kunstwerk bij verkeer uit de buurt blijft wanneer de vallen bewegen? En hoe zorg je met verkeersseinen dat weggebruikers op een veilige plek stoppen? Het zijn vragen die je niet zo snel aan een leverancier zou stellen. Toch dacht Pilz wel degelijk over de vraagstukken mee.

Het kunstwerk in Breukelen onderstreept dat het bedrijf meer is dan een leverancier. “Niet omdat we alles zelf doen, maar omdat we goed in staat zijn om met aannemers samen te werken aan grote projecten. Dat hebben we in de afgelopen jaren serieus laten zien in de inframarkt.”

Lees ook:

Auteur: Redactie