knooppunt empel vangrails geleiderails
Ministerie onder druk

Aannemer plaatst vangrail bij knooppunt Empel na dodelijk ongeluk

De plaatsing van een vangrail bij knooppunt Empel op 4 mei. Hier kwamen in oktober vorig jaar twee mensen om het leven door een auto-ongeval. ANP / Rob Engelaar

Aannemer Van Doorn heeft in opdracht van Rijkswaterstaat een vangrail geplaatst bij knooppunt Empel. Hier kwamen de 26-jarige Sanne Bos en 10-jarige Hebe Zwart vorig jaar om het leven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weigerde aanvankelijk om het knooppunt aan te passen, maar op aansporen van de Tweede Kamer worden er in de komende maanden veiligheidsmaatregelen genomen. 

Knooppunt Empel is een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland. De kruising bij Den Bosch raakte in opspraak nadat een auto met twee inzittenden in oktober 2022 uit de bocht vloog en in het water terechtkwam. Beide inzittenden, Sanne Bos en Hebe Zwart, kwamen om het leven. In de jaren daarvoor vonden meerdere ongelukken plaats, maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet voor lange tijd geen wegaanpassingen uitvoeren. Het knooppunt zou volgens de regels zijn gebouwd.

Nadat er in maart 2023 wederom een ernstig ongeval plaatsvond beloofde minister Mark Harbers verandering. De eerste werkzaamheden van een reeks veiligheidsmaatregelen vonden eerder deze week plaats. Aannemer Van Doorn plaatste in de nacht van woensdag op donderdag een vangrail bij de bocht waar Bos en Zwart vorig jaar uitvlogen. Daarbovenop krijgt het knooppunt voor het einde van het jaar nieuwe reflectoren en beplanting om de zichtbaarheid te verbeteren, zegt Rijkswaterstaat in een online update.

Ministerie komt over de brug

De maatregelen worden meer dan een half jaar na het dodelijke ongeluk uitgevoerd. Het ministerie liet het knooppunt meerdere keren onderzoeken, maar daarbuiten kwam de regering niet in actie. Het wegdeel waarbij het ongeluk plaatsvond zou voldoen aan de veiligheidseisen van de Richtlijnen Ontwerp Autosnelwegen (ROA). Er stonden binnen tien meter vanaf de rijbaan geen obstakels, dus hoefde er officieel geen vangrail geplaatst te worden, reageerde Rijkswaterstaat in oktober 2022 tegenover DPG Media

Later dat jaar erkende Harbers dat er wél een vangrail geplaatst zou worden als er nieuwbouw of grootschalig onderhoud zou plaatsvinden bij het knooppunt. Dat werd vereist door nieuwe strengere richtlijnen, schreef de minister in een reactie op kamervragen. De laatste keer dat er een grootschalige reconstructie plaatsvond was echter in 2009. Aanscherpingen in de richtlijnen konden volgens Harbers “niet altijd direct worden doorgevoerd op alle bestaande situaties”.

Politici van BVNL en JA21 waren het er niet mee eens. Zij dienden een motie in om het knooppunt alsnog aan te laten pakken, maar de motie werd verworpen. Het bleef een paar maanden stil — totdat er op vrijdag 24 maart weer een auto uit de bocht vloog en in het water terechtkwam. Harbers kreeg opnieuw kamervragen en zei dit keer dat er veiligheidsmaatregelen getroffen zouden worden voor alle vier de bogen van het knooppunt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aannemer plaatst vangrail bij knooppunt Empel na dodelijk ongeluk | Infrasite
knooppunt empel vangrails geleiderails
Ministerie onder druk

Aannemer plaatst vangrail bij knooppunt Empel na dodelijk ongeluk

De plaatsing van een vangrail bij knooppunt Empel op 4 mei. Hier kwamen in oktober vorig jaar twee mensen om het leven door een auto-ongeval. ANP / Rob Engelaar

Aannemer Van Doorn heeft in opdracht van Rijkswaterstaat een vangrail geplaatst bij knooppunt Empel. Hier kwamen de 26-jarige Sanne Bos en 10-jarige Hebe Zwart vorig jaar om het leven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weigerde aanvankelijk om het knooppunt aan te passen, maar op aansporen van de Tweede Kamer worden er in de komende maanden veiligheidsmaatregelen genomen. 

Knooppunt Empel is een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland. De kruising bij Den Bosch raakte in opspraak nadat een auto met twee inzittenden in oktober 2022 uit de bocht vloog en in het water terechtkwam. Beide inzittenden, Sanne Bos en Hebe Zwart, kwamen om het leven. In de jaren daarvoor vonden meerdere ongelukken plaats, maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet voor lange tijd geen wegaanpassingen uitvoeren. Het knooppunt zou volgens de regels zijn gebouwd.

Nadat er in maart 2023 wederom een ernstig ongeval plaatsvond beloofde minister Mark Harbers verandering. De eerste werkzaamheden van een reeks veiligheidsmaatregelen vonden eerder deze week plaats. Aannemer Van Doorn plaatste in de nacht van woensdag op donderdag een vangrail bij de bocht waar Bos en Zwart vorig jaar uitvlogen. Daarbovenop krijgt het knooppunt voor het einde van het jaar nieuwe reflectoren en beplanting om de zichtbaarheid te verbeteren, zegt Rijkswaterstaat in een online update.

Ministerie komt over de brug

De maatregelen worden meer dan een half jaar na het dodelijke ongeluk uitgevoerd. Het ministerie liet het knooppunt meerdere keren onderzoeken, maar daarbuiten kwam de regering niet in actie. Het wegdeel waarbij het ongeluk plaatsvond zou voldoen aan de veiligheidseisen van de Richtlijnen Ontwerp Autosnelwegen (ROA). Er stonden binnen tien meter vanaf de rijbaan geen obstakels, dus hoefde er officieel geen vangrail geplaatst te worden, reageerde Rijkswaterstaat in oktober 2022 tegenover DPG Media

Later dat jaar erkende Harbers dat er wél een vangrail geplaatst zou worden als er nieuwbouw of grootschalig onderhoud zou plaatsvinden bij het knooppunt. Dat werd vereist door nieuwe strengere richtlijnen, schreef de minister in een reactie op kamervragen. De laatste keer dat er een grootschalige reconstructie plaatsvond was echter in 2009. Aanscherpingen in de richtlijnen konden volgens Harbers “niet altijd direct worden doorgevoerd op alle bestaande situaties”.

Politici van BVNL en JA21 waren het er niet mee eens. Zij dienden een motie in om het knooppunt alsnog aan te laten pakken, maar de motie werd verworpen. Het bleef een paar maanden stil — totdat er op vrijdag 24 maart weer een auto uit de bocht vloog en in het water terechtkwam. Harbers kreeg opnieuw kamervragen en zei dit keer dat er veiligheidsmaatregelen getroffen zouden worden voor alle vier de bogen van het knooppunt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.