‘Plantaardig asfalt kan uitstoot wegaanleg halveren’
Het is mogelijk om de uitstoot van schadelijke stoffen bij de aanleg van Nederlandse wegen met 30 tot 60 procent te verminderen door een plantaardige stof in het asfalt te verwerken, concluderen Wageningse wetenschappers in een nieuw onderzoeksrapport.
Een van de stoffen in asfalt is bitumen, een bestanddeel dat ervoor zorgt dat stenen aan elkaar blijven plakken. Bitumen is gebaseerd op aardolie. Onderzoekers van de universiteit in Wageningen hebben gekeken naar manieren om de stof te vervangen door lignine, een bestanddeel dat onder meer in hout zit.
Als de helft van het bitumen in asfalt wordt vervangen door lignine, kan dat in Nederland halverwege deze eeuw de uitstoot van 85 tot 170 miljoen kilo koolstofdioxide en vergelijkbare stoffen voorkomen, concluderen de onderzoekers.
Wanneer het bitumen helemaal is vervangen door lignine, zou dat twee keer zoveel uitstoot besparen. De stap zou volgens de onderzoekers “een grote bijdrage leveren aan het bereiken van de Europese en wereldwijde klimaatdoelstellingen”.
In de praktijk
In Nederland zijn inmiddels op meerdere plaatsen proefvlakken aangelegd om lignine-houdend asfalt te testen. Bijvoorbeeld in het Zeeuwse Sas van Gent, waar sinds enkele jaren een wegdek ligt met bio-asfalt waarin het bitumen voor de helft is vervangen door lignine. Dit jaar of volgend jaar moeten de eerste proefwegen zonder bitumen worden aangelegd.
Duurzame wegenbouw is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.
Lees ook: