geldropseweg brug helmond
Bijna 100 jaar oud

BAM Infra vervangt historische brug over Eindhovens kanaal

De brug stamt uit 1937 en werd pas na de Tweede Wereldoorlog afgebouwd. Volgens Caroline Koolen, projectmanager bij de gemeente Helmond, waren het de geallieerden die de brug voor het eerst gebruikten. Henk van Dijk

Het contract is getekend. BAM Infra wint de gunning voor de vervanging van de brug over het Eindhovens kanaal op de Geldropseweg in Helmond. Het bijna 100 jaar oude kunstwerk heeft het einde van zijn levensduur bereikt. 

Met de opdracht brengt het Bunnikse bouwbedrijf meer dan twee miljoen euro in het laatje. In ruil krijgt de gemeente Helmond een nieuwe brug die motorvoertuigen en fietsers nog minstens 100 jaar veilig moet houden. Naast een rijstrook in beide richtingen bouwt BAM Infra een fietspad aan beide zijden van de brug.

Het kunstwerk loodst weggebruikers uit de richting van Eindhoven en Mierlo over het Eindhovens kanaal naar Helmond. In 2012 liet de gemeente Helmond de sterkte van de brug onderzoeken, waarna een gewichtslimiet van 45 ton werd ingesteld. BAM Infra heeft de opdracht om een nieuwe brug te bouwen met voldoende capaciteit voor 60 ton.

Dit betekent niet per se dat 60 tons voertuigen de nieuwe brug zullen kunnen gebruiken. “Omwonenden zijn met de wethouder in overleg om een maximale belasting van 45 ton, zoals nu geldt, te handhaven”, vertelt Caroline Koolen, projectmanager en constructeur bij de gemeente Helmond, tegenover Infrasite.

Groene criteria

De gemeente zocht een bouwer met ervaring op het gebied van duurzaamheid. Het oogsten van delen van de brugconstructie voor hergebruik stond bovenaan de lijst met selectiecriteria. Ook het toepassen van duurzame bouwmaterialen woog zwaar mee. Het Bunnikse bouwbedrijf is welbekend met beide onderwerpen.

Duurzaam bouwen is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

BAM Infra vervangt historische brug over Eindhovens kanaal | Infrasite
geldropseweg brug helmond
Bijna 100 jaar oud

BAM Infra vervangt historische brug over Eindhovens kanaal

De brug stamt uit 1937 en werd pas na de Tweede Wereldoorlog afgebouwd. Volgens Caroline Koolen, projectmanager bij de gemeente Helmond, waren het de geallieerden die de brug voor het eerst gebruikten. Henk van Dijk

Het contract is getekend. BAM Infra wint de gunning voor de vervanging van de brug over het Eindhovens kanaal op de Geldropseweg in Helmond. Het bijna 100 jaar oude kunstwerk heeft het einde van zijn levensduur bereikt. 

Met de opdracht brengt het Bunnikse bouwbedrijf meer dan twee miljoen euro in het laatje. In ruil krijgt de gemeente Helmond een nieuwe brug die motorvoertuigen en fietsers nog minstens 100 jaar veilig moet houden. Naast een rijstrook in beide richtingen bouwt BAM Infra een fietspad aan beide zijden van de brug.

Het kunstwerk loodst weggebruikers uit de richting van Eindhoven en Mierlo over het Eindhovens kanaal naar Helmond. In 2012 liet de gemeente Helmond de sterkte van de brug onderzoeken, waarna een gewichtslimiet van 45 ton werd ingesteld. BAM Infra heeft de opdracht om een nieuwe brug te bouwen met voldoende capaciteit voor 60 ton.

Dit betekent niet per se dat 60 tons voertuigen de nieuwe brug zullen kunnen gebruiken. “Omwonenden zijn met de wethouder in overleg om een maximale belasting van 45 ton, zoals nu geldt, te handhaven”, vertelt Caroline Koolen, projectmanager en constructeur bij de gemeente Helmond, tegenover Infrasite.

Groene criteria

De gemeente zocht een bouwer met ervaring op het gebied van duurzaamheid. Het oogsten van delen van de brugconstructie voor hergebruik stond bovenaan de lijst met selectiecriteria. Ook het toepassen van duurzame bouwmaterialen woog zwaar mee. Het Bunnikse bouwbedrijf is welbekend met beide onderwerpen.

Duurzaam bouwen is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.