Rijnlandroute. Foto: ANP

Onveilige en zware omstandigheden bij werk aan RijnlandRoute

Rijnlandroute. Foto: ANP (eenmalig gebruik)

Bij de bouw van de RijnlandRoute is geregeld sprake van onveilige en zware werkomstandigheden en werknemers die te veel uren werken. Dat concludeert NRC op basis van gesprekken met dertig betrokkenen en onderzoek naar documenten over dit enorme infraproject.

Het project draait om een nieuwe verbinding tussen Katwijk en Zoeterwoude. Met de realisatie van een nieuwe N-weg inclusief tunnel en de aanpassingen van bestaande wegen is ongeveer 1 miljard euro gemoeid. Het wordt door de provincie Zuid-Holland nadrukkelijk in beeld gebracht als een veilig en innovatief project, zo schetst NRC. Maar op basis van gesprekken met dertig (voormalig) betrokkenen en onderzoek van documenten, schetst de krant het beeld van een project waar op het vlak van veiligheid en andere werkomstandigheden nog veel te winnen valt.

Er zijn zeventien gevallen bekend van ongevallen met verzuim tot gevolg, van licht tot zwaar. En in één geval vond er een werkongeluk met dodelijk afloop plaats. Tijdens het omhoog tillen van een onderdeel van een tunnelboormachine schoot een ankerplaat los. Die kwam terecht op een medewerker en deze man overleed enkele dagen later. Omdat aannemerscombinatie Comol5 volledig meewerkte aan het onderzoek en er een duidelijk verbeterplan kwam, hoefden de aannemers alleen een boete van 50.000 euro te betalen.

Salaris niet op tijd betaald

Het onderzoek van NRC brengt diverse misstanden aan het licht. Zo blijkt dat er structureel meer wordt gewerkt dan de maximale zestig uur. Werkweken van tachtig uur of meer zijn geen uitzondering. Ook zijn er volgens de geïnterviewden veel problemen met het op tijd betalen van de salarissen en met het vergoeden van de juiste reiskosten en toeslagen. Op de bouw zelf zou de communicatie tussen de medewerkers geregeld een probleem zijn, onder meer vanwege taalverschillen. En bij dat alles bestaat de angst om vanwege klagen op een zwarte lijst te komen. Na problemen met coronatestbewijzen voor medewerkers heeft de leverancier van die bewijzen zelfs aangifte gedaan tegen de Oranjegroep, dat de uitzendmedewerkers voor het project levert.

Geschrokken

De provincie Zuid-Holland reageert geschrokken op de bevindingen en zegt zich op stappen te beraden. De provincie heeft Comol5 schriftelijk om opheldering gevraagd. Die hoofdaannemer zelf zegt alleen samen te werken met uitzendorganisaties die een bepaald keurmerk hebben. Oranjegroep, waarmee al jaren zaken wordt gedaan, voldoet aan dat keurmerk en zou de werknemers marktconform betalen. En het uitzendbedrijf zelf stelt dat de verkeerde betalingen in het verhaal van NRC uitzonderingen zijn die inmiddels zijn gecorrigeerd.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Onveilige en zware omstandigheden bij werk aan RijnlandRoute | Infrasite
Rijnlandroute. Foto: ANP

Onveilige en zware omstandigheden bij werk aan RijnlandRoute

Rijnlandroute. Foto: ANP (eenmalig gebruik)

Bij de bouw van de RijnlandRoute is geregeld sprake van onveilige en zware werkomstandigheden en werknemers die te veel uren werken. Dat concludeert NRC op basis van gesprekken met dertig betrokkenen en onderzoek naar documenten over dit enorme infraproject.

Het project draait om een nieuwe verbinding tussen Katwijk en Zoeterwoude. Met de realisatie van een nieuwe N-weg inclusief tunnel en de aanpassingen van bestaande wegen is ongeveer 1 miljard euro gemoeid. Het wordt door de provincie Zuid-Holland nadrukkelijk in beeld gebracht als een veilig en innovatief project, zo schetst NRC. Maar op basis van gesprekken met dertig (voormalig) betrokkenen en onderzoek van documenten, schetst de krant het beeld van een project waar op het vlak van veiligheid en andere werkomstandigheden nog veel te winnen valt.

Er zijn zeventien gevallen bekend van ongevallen met verzuim tot gevolg, van licht tot zwaar. En in één geval vond er een werkongeluk met dodelijk afloop plaats. Tijdens het omhoog tillen van een onderdeel van een tunnelboormachine schoot een ankerplaat los. Die kwam terecht op een medewerker en deze man overleed enkele dagen later. Omdat aannemerscombinatie Comol5 volledig meewerkte aan het onderzoek en er een duidelijk verbeterplan kwam, hoefden de aannemers alleen een boete van 50.000 euro te betalen.

Salaris niet op tijd betaald

Het onderzoek van NRC brengt diverse misstanden aan het licht. Zo blijkt dat er structureel meer wordt gewerkt dan de maximale zestig uur. Werkweken van tachtig uur of meer zijn geen uitzondering. Ook zijn er volgens de geïnterviewden veel problemen met het op tijd betalen van de salarissen en met het vergoeden van de juiste reiskosten en toeslagen. Op de bouw zelf zou de communicatie tussen de medewerkers geregeld een probleem zijn, onder meer vanwege taalverschillen. En bij dat alles bestaat de angst om vanwege klagen op een zwarte lijst te komen. Na problemen met coronatestbewijzen voor medewerkers heeft de leverancier van die bewijzen zelfs aangifte gedaan tegen de Oranjegroep, dat de uitzendmedewerkers voor het project levert.

Geschrokken

De provincie Zuid-Holland reageert geschrokken op de bevindingen en zegt zich op stappen te beraden. De provincie heeft Comol5 schriftelijk om opheldering gevraagd. Die hoofdaannemer zelf zegt alleen samen te werken met uitzendorganisaties die een bepaald keurmerk hebben. Oranjegroep, waarmee al jaren zaken wordt gedaan, voldoet aan dat keurmerk en zou de werknemers marktconform betalen. En het uitzendbedrijf zelf stelt dat de verkeerde betalingen in het verhaal van NRC uitzonderingen zijn die inmiddels zijn gecorrigeerd.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam