Rijkswaterstaat start grote wegenbouwprojecten weer op
De uitspraak van de Raad van State over de ViA15 laat nog wel even op zich wachten en dat geldt dus ook voor duidelijkheid over stikstofneerslag als gevolg van GWW-projecten. Rijkswaterstaat zet daarom enkele grote projecten die in de wachtstand stonden weer in beweging.
Dat meldt Cobouw, dat navraag deed over dit onderwerp. Rijkswaterstaat liet onlangs al weten dat er over de voortgang van het grote project ViA15 eigenlijk weinig te melden is. De Raad van State moet uitspraak doen over het herziene tracébesluit, dat vooral een andere rekenafstand voor stikstofneerslag in de gebruiksfase bevat. De uitspraak over ViA15 zal veel duidelijk maken over wat er in dat verband wel en niet mogelijk is voor GWW-projecten.
Grote projecten weer in gang gezet
Maar die uitspraak zal er niet voor de zomer zijn, omdat de Raad van State zich eerst verder in het thema wil verdiepen. Rijkswaterstaat wacht dat niet af en zet een aantal grote wegprojecten weer in gang. Onder meer de N35 bij Nijverdal, de A27/A12 Ring Utrecht, de A28/A1 knooppunt Hoevelaken, de verbreding van de A58 en de N33 Zuidbroek/A6 Lelystad werden eerder in de ijskast gezet, maar nu worden ze toch weer langzaam opgestart.
Risico
Bij dat alles wordt de nieuwe rekenafstand gehanteerd van 25 kilometer voor stikstofdepositie. Het risico is dan dat de uitspraak van de Raad van State een streep door die rekenmethode zet. Rijkswaterstaat geeft in Cobouw aan zich van dat risico bewust te zijn, maar ook dat het gewenst is om niet nog langer te wachten met grote projecten die al langer stilliggen.
Lees ook: Afgifte bouwvergunningen stokt weer vanwege stikstof