Duiker Rottemerentunnel. Foto: Rijkswaterstaat / Sjaak Boot

Duikers helpen bij storten onderwatervloer in tunnel A16

In de nieuwe Rottemerentunnel in de A16 wordt momenteel de onderwatervloer gestort. Dat gebeurt onder meer met hulp van duikers, die onder water controleren of alles gaat zoals het moet gaan.

Rijkswaterstaat spreekt zelf van een bijzonder project als onderdeel van de A16 Rotterdam. Het werk in dit project wordt gedaan door de bouwcombinatie BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en de TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis. Om de Rottemerentunnel optimaal in de omgeving in te passen, wordt deze half verdiept aangelegd. Dat gaat in vijf stappen en volgens een strakke planning, legt RWS uit.

“Eerst worden stalen damwanden geplaatst om de bouwkuip te maken. Vervolgens worden er funderingspalen geboord, die ervoor zorgen dat de tunnel straks stevig op zijn plek blijft liggen. Tijdens het ontgraven van de bouwkuip wordt water toegevoegd om te voorkomen dat de bodem van de bouwkuip openbarst door de druk van het grondwater. Duikers zorgen ervoor dat de grond rondom de paalkoppen goed wordt weggegraven.”

Verder werken in droge kuip

Ook bij het storten van een gewapende onderwaterbetonvloer zijn dus duikers aan het werk om te controleren of het werk goed verloopt. Na het storten en uitharden van de vloer wordt het water weggepompt en is de waterdichte bouwkuip klaar. Door deze aanpak hoeft er tijdens de werkzaamheden geen grondwater onttrokken te worden. “In de droge kuip wordt verder gewerkt aan de buitenwanden en het dak. Tussen de beide tunnelbuizen is ruimte gereserveerd voor de technische installaties voor verlichting, camera’s en matrixborden en de bijbehorende kabels.”

Aan de half verdiepte tunnel wordt sinds eind 2020 gewerkt. De Rottemerentunnel is na afronding 2.235 meter lang. Het spreekt voor zich dat er meer dan een mespuntje beton bij de realisatie van het object komt kijken. Voor de ruim dertig bouwkuipen is er ongeveer 130.000 kubieke meter beton nodig. Als de constructie klaar is, worden het tunneldak en taluds groen ingericht met bomen, struiken en weides voor recreatie.

Foto: Rijkswaterstaat / Sjaak Boot

Lees ook: Speciale tunnelbekisting voor verlenging Hoekse Lijn

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.