Skymeter wint Intertraffic Innovation Award 2010

Intertraffic Amsterdam 2010 Amsterdam RAI 23 t/m 26 maart

Bij de opening van Intertraffic Amsterdam 2010, de 20e editie van deze vakbeurs, hadden zes bedrijven reden voor een feestje. De jury van de Intertraffic Innovation Award had hen met glorie overladen. Tijdens de openingsplechtigheid in de Amsterdamse RAI op 23 maart 2010 werden de winnaars van de felbegeerde prijzen voor de verkeersindustrie bekend gemaakt. De Awards werden toegekend in zes categorieën: ITS/Verkeersmanagement, Parkeren, Veiligheid, Duurzaamheid, Coöperatieve Systemen en Infrastructuur. Intertraffic Amsterdam 2010 wordt gehouden in Amsterdam RAI van 23 t/m 26 maart.

Skymeter Corporation, de winnaar in de categorie ITS/Verkeersmanagement, werd ook uitgeroepen tot algemeen winnaar van de Innovation Award 2010. De bekroonde inzending is de Skymeter, een systeem gebaseerd op GPS voor beprijzing van het gebruik van de verkeersruimte. Dat varieert van roadpricing en kilometerafhankelijke verzekering tot parkeren. De winnaar in de categorie Coöperatieve Systemen was het Duitse Gevas Software voor zijn aandeel in het Travolution project. Lidror uit Israël kreeg de Award voor het meest innovatieve product in de groep Parkeren. Bij Veiligheid werd het Spaanse Badennova tot winnaar uitgeroepen. Gatsometer uit Nederland werd aangekondigd als de groenste der groenen in de categorie Duurzaamheid. Het Engelse Crown International tenslotte liet zien dat hun eenvoudige, maar ingenieuze VMC-paal de concurrentie mijlen ver vooruit is.

De prijzen werden uitgereikt door de voorzitter van de jury, Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. Hij gaf toe dat vooral de toekenning van de Award in de categorie ITS/Verkeersmanagement aanleiding had gegeven tot heel wat discussie.

Wegman gaf als zijn commentaar bij de categorie ITS/Verkeersmanagement dat de op GNSS gebaseerde meter voor het gebruik van de verkeersruimte (Skymeter, Stand 09.216) indruk maakt vanwege zijn brede toepassingsmogelijkheden. “Het biedt gebruikers een integrale dienstverlening, een platform waar je een scala aan extra diensten kunt aanbieden, gebaseerd op een uiterst nauwkeurige satelliet-plaatsbepaling. Het wordt al gebruikt als parkeersysteem in Winnipeg, Canada.” De jury is van mening dat dit een technologie is voor de toekomst, en een die naar het schijnt veel problemen aankan bij het gebruik van satellietnavigatie voor toepassing bij verkeersmanagement. “Het feit dat alle data met bewijsmateriaal wordt opgeslagen aan de gebruikerskant, is een groot pluspunt”, aldus Wegman. Niet alleen kan naar verluidt het systeem het probleem aan van de ‘stadscanyons’, maar ook de wijze waarop ruwe GPS-data worden verspreid, is uniek en resulteert vermoedelijk in een grotere nauwkeurigheid dan bij traditionele GPS-systemen.

De rol van Gevas Software (Stand 11.717) in het Travolution project naast Audi, de Technische Universiteit van München, en de gemeente Ingolstadt was het ontwikkelen van de genetische algoritmen die worden gebruikt voor intelligente groene golven in een verkeersnetwerk. Het project gaat echter verder dan het optimaliseren van verkeerslichten, en biedt een systeem waarbij de geïnformeerde bestuurder centraal staat. Wachttijden zijn 21% korter, zo bleek uit studies van de TU München. Met gebruikmaking van moderne wiskunde voor het optimaliseren van netwerken, blijkt het te resulteren in minder stops en rijtijd, wat een positieve uitwerking op het milieu zal hebben, aldus Wegman. Ook de deelname van Audi werd als cruciaal gezien vanuit een oogpunt van coöperatieve systemen. Het is van vitaal belang dat autofabrikanten in dit soort technologie een rol spelen.

We waren het er over eens dat het Biopark vingerafdruk identificatie systeem van Lidror (Stand 02.115) het meest innovatieve idee was van de drie inzendingen in de categorie Parkeren. Het pakt een serieus probleem in de samenleving aan: het vervalsen van invaliden-parkeerkaarten, legt Wegman uit. Hoewel het enerzijds de wegbeheerders wellicht miljoenen kan besparen, pakt het ook een probleem aan waar kwetsbare verkeersdeelnemers mee worden geconfronteerd. De technologie is heel innovatief, heel slim – in het bijzonder het aspect van niet-overdraagbaarheid aan een ander. Het kost weinig, is effectief en goed doordacht, aldus Wegman.

Innovatief hoeft niet ingewikkeld te zijn, en daarmee trok de intelligente verkeersdrempel van Badennova (Stand 11.721) veel aandacht van de juryleden. Het is een leuke innovatie waarin de wetten van natuur- en scheikunde worden gebruikt bij een voorziening voor het wegverkeer, aldus Wegman over de winnende inzending in de categorie Veiligheid. We hebben goed kunnen zien hoe het werkt, en we zijn heel benieuwd hoe het zal werken in de toekomst. Een vloeibare/vaste gel vormt de kern van de verkeersdrempel, die bij snelheden boven een bepaalde limiet dezelfde weerstand oplevert als een normale drempel. Wanneer je er echter overheen rijdt met de juiste snelheid, merk je er niets van. Eenvoudig, maar ongelooflijk innovatief, was de algemene indruk van de juryleden.

Het was misschien passend dat bij deze 20e editie van Intertraffic Amsterdam een Nederlandse producent aan de top eindigde in de categorie Duurzaamheid. Gatsometer (Stand 01.314), specialist op het gebied van handhaving, leverde de techniek voor de Amsterdamse Milieuzone, die operationeel werd in september 2009. Er wordt gebruik gemaakt van automatische kentekenherkenning en dat gaat heel effectief: 95% van de kentekens kan worden gelezen met een foutscore van slechts 0,02%. Vervuilende vrachtauto’s worden zó effectief gedetecteerd dat 98% van de vervuilende trucks wegblijft. Dit betekent schonere lucht voor iedereen in de mooie stad Amsterdam. Hoewel schonere lucht het primaire voordeel is, hebben we de indruk dat de zachte aandrang voor de vrachtautofabrikanten om hun bijdrage te leveren aan het milieu een belangrijk neveneffect is, stelt Wegman vast.

Tenslotte ging de prijs in de categorie Infrastructuur naar een bedrijf in het Verenigd Koninkrijk voor een idee dat wellicht was geïnspireerd door het leven op zee. De VMC-mast van Crown International (Stand 11.930) is een paal die kan worden gestreken zoals de mast van een zeilboot. De constructie is ontworpen voor eenvoudiger en veiliger onderhoud van verkeersinfrastructuur, bijvoorbeeld van borden langs een autosnelweg. Het concept achter deze mast is goed, namelijk het zoveel mogelijk terugbrengen van de negatieve effecten van verstoring van de verkeersafwikkeling voor weggebruikers, zoals het afsluiten van rijstroken voor onderhoud enzovoorts, zegt Wegman. Het is een eenvoudig idee, maar het werkt, het wordt gebruikt en lijkt indrukwekkende resultaten op te leveren in termen van rentabiliteit, veiligheid en minder hinder voor weggebruikers.

De internationale jury voor de Awards kwam bijeen op maandag 22 maart, en koos de zes winnaars uit een shortlist van 17 exposanten uit negen landen. Deze shortlist was samengesteld in januari uit een totaal van meer dan tachtig inzendingen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Intertraffic Amsterdam