Boormachine Hubertustunnel startklaar

Den Haag – De boormachine voor de Hubertustunnel staat klaar om aan haar ondergrondse reis te beginnen. Dinsdag 27 juni 2006 worden de laatste voorbereidingen getroffen voor het boren. Pieter van Woensel, wethouder Verkeer, onthult samen met leerlingen van de Montessorischool Waalsdorp de naam van de boormachine. Vervolgens zegent pastoor Kurvers van de Sint Liduinaparochie de boormachine en wordt een beeld van de heilige Barbara bij de tunnelingang geplaatst, beide ter bescherming van de tunnelbouwers.

Prijsvraag voor vrouwennaam
Het is traditie dat boormachines een vrouwennaam krijgen. Aan leerlingen van de bovenbouw van acht basisscholen is gevraagd een naam te bedenken voor de boormachine van de Hubertustunnel. Uit de inzendingen werd de naam van de Montessorischool Waalsdorp gekozen. De leerlingen van de winnende groep krijgen dinsdag een prijs uitgereikt en zij onthullen de naam samen met wethouder Van Woensel. De inzendingen van de basisscholen zijn van 28 juni tot en met 26 juli a.s. nog te zien in het informatiecentrum Hubertustunnel.

Patroonheilige Barbara
Een belangrijk onderdeel voor de start van het boren, is de inzegening van de boormachine en het plaatsen van een beeld van de heilige Barbara bij de tunnelingang. Pastoor Kurvers van de Sint Liduinaparochie leidt deze ceremonie. Sint Barbara is de patroonheilige van iedereen die onder de grond werkt. In een kapelletje bij de tunnelingang staat haar beeltenis, waarbij vanaf de start van het boren steeds een lichtje brandt.

Boormachine: graven en bouwen tegelijk
De boormachine voor de Hubertustunnel heeft een doorsnee van 10,5 meter en een lengte van 63 meter. De machine weegt 1.500 ton. De boormachine graaft de grond weg en bouwt tegelijkertijd de tunnelwand. Per dag wordt zo ruim 15 meter tunnel gemaakt. Het boren van de beide tunnelbuizen van de Hubertustunnel neemt ongeveer een jaar in beslag. Medio 2007 kan begonnen worden met de afbouw van de tunnel, de toeritten en het aanbrengen en testen van mechanische- en elektrische installaties. In juni 2008 gaat de Hubertustunnel open voor het verkeer.

Hubertustunnel
De Hubertustunnel bestaat uit twee aparte buizen, die door vijf dwarsverbindingen met elkaar verbonden zijn. Per rijrichting zijn er twee rijstroken beschikbaar en er geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. Door haar lengte van 1,6 km is de Hubertustunnel de langste stadstunnel van Nederland. De tunnel wordt geboord, waardoor het groen in de omgeving wordt gespaard en er minder overlast voor omwonenden is.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Den Haag