stuw borgharen

Stuw Borgharen moet klaar zijn voor drooglegging Julianakanaal

De stuw Borgharen. Rijkswaterstaat

Het herstel van de stuw Borgharen is van start. De aannemer, Mourik Infra, werkt volgens een strakke planning. Rijkswaterstaat heeft het bedrijf de opdracht gegeven om het project af te ronden vóór het hoogwaterseizoen. In dezelfde periode moet de omstreden drooglegging van het Julianakanaal gaan beginnen. Als het herstel van de stuw niet op tijd klaar is, dan kan de scheepvaart extra hinder ondervinden tijdens de drooglegging, meldt het vakblad Schuttevaer

De werkzaamheden bij de stuw zijn 9 april begonnen. Eerst wordt de schade aan de bodembescherming ten zuiden van de stuw hersteld. Hiervoor zet de Mourik Infra verschillende schepen en een ponton in. Die voeren grind en onderwaterbeton, dat wordt verwerkt op de bodem van de stuw.

“Als de bodembescherming is hersteld, starten we met de aanleg van een tijdelijke kering”, schrijft Rijkswaterstaat op haar website. “Deze tijdelijke kering bouwen we op met grote zakken (zogenaamde big bags), gevuld met grind. Door deze kering kunnen we veilig starten met het herstel van de scheepvaartopening. De overige stuwopeningen worden ook onderzocht.”

Strakke planning

De werkzaamheden moeten klaar zijn voor het hoogwaterseizoen dat op 1 oktober begint. Dan is Rijkswaterstaat van plan om het Julianakanaal droog te leggen. Het onderzoeksbureau Ecorys heeft aanbevolen om de stuw eerst te herstellen voordat de drooglegging begint.

“Herstel eerst de schade aan de stuw bij Borgharen, zodat de kans op het meerdaags sluiten van de keersluis bij Limmel als gevolg van te hoge waterstanden nihil is. Daarmee is ook de kans op het ingesloten raken van schepen veel kleiner”, schreven de onderzoekers aan Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Harbers heeft gereageerd dat het herstel bovenaan de lijst staat. “Prioriteit is gegeven aan het herstel van stuw Borgharen met de focus dit op 1 oktober 2024 gereed te hebben. Dit is een risicovol traject gezien de leeftijd van het object en de korte tijdspanne waarin de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jelmer Bastiaans

Bron: Schuttevaer.nl

Stuw Borgharen moet klaar zijn voor drooglegging Julianakanaal | Infrasite
stuw borgharen

Stuw Borgharen moet klaar zijn voor drooglegging Julianakanaal

De stuw Borgharen. Rijkswaterstaat

Het herstel van de stuw Borgharen is van start. De aannemer, Mourik Infra, werkt volgens een strakke planning. Rijkswaterstaat heeft het bedrijf de opdracht gegeven om het project af te ronden vóór het hoogwaterseizoen. In dezelfde periode moet de omstreden drooglegging van het Julianakanaal gaan beginnen. Als het herstel van de stuw niet op tijd klaar is, dan kan de scheepvaart extra hinder ondervinden tijdens de drooglegging, meldt het vakblad Schuttevaer

De werkzaamheden bij de stuw zijn 9 april begonnen. Eerst wordt de schade aan de bodembescherming ten zuiden van de stuw hersteld. Hiervoor zet de Mourik Infra verschillende schepen en een ponton in. Die voeren grind en onderwaterbeton, dat wordt verwerkt op de bodem van de stuw.

“Als de bodembescherming is hersteld, starten we met de aanleg van een tijdelijke kering”, schrijft Rijkswaterstaat op haar website. “Deze tijdelijke kering bouwen we op met grote zakken (zogenaamde big bags), gevuld met grind. Door deze kering kunnen we veilig starten met het herstel van de scheepvaartopening. De overige stuwopeningen worden ook onderzocht.”

Strakke planning

De werkzaamheden moeten klaar zijn voor het hoogwaterseizoen dat op 1 oktober begint. Dan is Rijkswaterstaat van plan om het Julianakanaal droog te leggen. Het onderzoeksbureau Ecorys heeft aanbevolen om de stuw eerst te herstellen voordat de drooglegging begint.

“Herstel eerst de schade aan de stuw bij Borgharen, zodat de kans op het meerdaags sluiten van de keersluis bij Limmel als gevolg van te hoge waterstanden nihil is. Daarmee is ook de kans op het ingesloten raken van schepen veel kleiner”, schreven de onderzoekers aan Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Harbers heeft gereageerd dat het herstel bovenaan de lijst staat. “Prioriteit is gegeven aan het herstel van stuw Borgharen met de focus dit op 1 oktober 2024 gereed te hebben. Dit is een risicovol traject gezien de leeftijd van het object en de korte tijdspanne waarin de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jelmer Bastiaans

Bron: Schuttevaer.nl