GRONINGEN-ENSCHEDE

Noordoost-Nederland maakt landelijke politiek warm voor Nedersaksenlijn

Vertegenwoordigers noordelijke provincies overhandigen bidbook Nedersaksenlijn aan kamerleden foto provincie Overijssel

Je moet er als vertegenwoordiger van het noorden wat voor over hebben om je plannen en wensen onder de aandacht van de bestuurders in Den Haag te brengen. Twee weken geleden trok een delegatie van onder meer de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel naar Den Haag om het plan voor de Nedersaksenlijn onder de aandacht van het kabinet te brengen. Deze week werd de reis opnieuw gemaakt, nu voor overhandiging van het plan aan een afvaardiging van de Tweede Kamer.

Bij de Nedersaksenlijn gaat het om een directe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen. Die is door zijn lengte (180 kilometer) en zijn route (niet naar de Randstad maar vrijwel pal langs de Duitse grens) best wel opzienbarend te noemen. En de plannenmakers hebben in kansen gedacht: zoals het traject nu op de kaart staat getekend loopt het grotendeels over bestaand spoor. Hergebruik van bestaande infrastructuur, dat is supercirculair.

650.000 banen

Eén gat in het traject moet nog gedicht worden. Tussen Veendam en Stadkanaal zou nog 44 kilometer rails aangelegd moeten worden om de route sluitend te maken.

Het internationale. karakter, dat is een belangrijk aspect. De provincie Drenthe schrijft in de toelichting op het Bidbook Nedersaksenlijn: ‘Met de realisatie van deze treinverbinding is het ook mogelijk om het Emsland, de economisch sterk groeiende Duitse buurregio van Drenthe en Groningen sneller en makkelijker te bereiken, net als de Grafschaft Bentheim. De Nedersaksenlijn is daarmee in potentie een spoorlijn van 180 kilometer die in het grensgebied 26 gemeenten, 1,3 miljoen mensen, met elkaar en met 650.000 banen verbindt. Dit is een belangrijke bijdrage aan de brede welvaart in het grensgebied van Nederland.’

Mobiliteitsfonds

De betrokken partijen uit Noordoost-Nederland hopen dat de regering en de Tweede Kamerleden het belang van de Nedersaksenlijn voor het gebied onderschrijven en dat zij in de Kamer willen aandringen op versnelling van de totstandkoming ervan. Als het aan de regio ligt komt er voor de Nedersaksenlijn nog dit jaar € 63 miljoen aan rijksmiddelen vrij, die nog beschikbaar zijn vanuit het Mobiliteitsfonds van het Rijk. Daarmee zou de regio de eerste fase, de realisatie van de ontbrekende schakel tussen Veendam en Stadskanaal, al op korte termijn kunnen oppakken. Ook willen de betrokken partijen zelf gezamenlijk € 63 miljoen bijleggen voor de verbinding Veendam-Stadskanaal.

(Tekst loopt door onder het kaartje)

Nedersachsenlijn © Nederaksenlijn.nl

Voorzitter van Stichting Nedersaksenlijn Melle Mulder: ‘De Nedersaksenlijn is met name een verbindingsproject. De lijn is niet alleen belangrijk voor het klimaat en voor onze economie, maar ook voor het onderwijs, voor de zorg, voor de woningmarkt en voor de leefbaarheid en sociale structuur van onze samenleving.’ De Nedersaksenlijn biedt daarbij ook nog eens een alternatief voor reizigers bij calamiteiten en/of werkzaamheden op het traject Zwolle -Meppel en verbindt ook toeristische hotspots, fieldlabs en innovatiehubs (o.a. IQ Blvd, Makeport Mercurius en Greenwise Campus) en universiteitssteden met elkaar.

Adhesiebetuigingen

Het Bidbook Nedersaksenlijn is een gezamenlijk plan van de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, en gemeenten Veendam, Stadskanaal, Westerwolde, Borger-Odoorn, Emmen, Coevorden, Hardenberg en Twenterand, en de Stichting Nedersaksenlijn. Het Bidbook krijgt steun van de gemeenten Groningen, Midden-Groningen, Borne, Almelo, Hengelo en Enschede, aangevuld met adhesiebetuigingen van de Duitse overheden Grafschaft Bentheim en Landkreis Emsland.

Lees ook:

Noord-Nederland maakt afspraken met Rijk over Lelylijn

Plannen voor nieuwe rails in Utrecht en Nieuwegein

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld

Noordoost-Nederland maakt landelijke politiek warm voor Nedersaksenlijn | Infrasite
GRONINGEN-ENSCHEDE

Noordoost-Nederland maakt landelijke politiek warm voor Nedersaksenlijn

Vertegenwoordigers noordelijke provincies overhandigen bidbook Nedersaksenlijn aan kamerleden foto provincie Overijssel

Je moet er als vertegenwoordiger van het noorden wat voor over hebben om je plannen en wensen onder de aandacht van de bestuurders in Den Haag te brengen. Twee weken geleden trok een delegatie van onder meer de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel naar Den Haag om het plan voor de Nedersaksenlijn onder de aandacht van het kabinet te brengen. Deze week werd de reis opnieuw gemaakt, nu voor overhandiging van het plan aan een afvaardiging van de Tweede Kamer.

Bij de Nedersaksenlijn gaat het om een directe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen. Die is door zijn lengte (180 kilometer) en zijn route (niet naar de Randstad maar vrijwel pal langs de Duitse grens) best wel opzienbarend te noemen. En de plannenmakers hebben in kansen gedacht: zoals het traject nu op de kaart staat getekend loopt het grotendeels over bestaand spoor. Hergebruik van bestaande infrastructuur, dat is supercirculair.

650.000 banen

Eén gat in het traject moet nog gedicht worden. Tussen Veendam en Stadkanaal zou nog 44 kilometer rails aangelegd moeten worden om de route sluitend te maken.

Het internationale. karakter, dat is een belangrijk aspect. De provincie Drenthe schrijft in de toelichting op het Bidbook Nedersaksenlijn: ‘Met de realisatie van deze treinverbinding is het ook mogelijk om het Emsland, de economisch sterk groeiende Duitse buurregio van Drenthe en Groningen sneller en makkelijker te bereiken, net als de Grafschaft Bentheim. De Nedersaksenlijn is daarmee in potentie een spoorlijn van 180 kilometer die in het grensgebied 26 gemeenten, 1,3 miljoen mensen, met elkaar en met 650.000 banen verbindt. Dit is een belangrijke bijdrage aan de brede welvaart in het grensgebied van Nederland.’

Mobiliteitsfonds

De betrokken partijen uit Noordoost-Nederland hopen dat de regering en de Tweede Kamerleden het belang van de Nedersaksenlijn voor het gebied onderschrijven en dat zij in de Kamer willen aandringen op versnelling van de totstandkoming ervan. Als het aan de regio ligt komt er voor de Nedersaksenlijn nog dit jaar € 63 miljoen aan rijksmiddelen vrij, die nog beschikbaar zijn vanuit het Mobiliteitsfonds van het Rijk. Daarmee zou de regio de eerste fase, de realisatie van de ontbrekende schakel tussen Veendam en Stadskanaal, al op korte termijn kunnen oppakken. Ook willen de betrokken partijen zelf gezamenlijk € 63 miljoen bijleggen voor de verbinding Veendam-Stadskanaal.

(Tekst loopt door onder het kaartje)

Nedersachsenlijn © Nederaksenlijn.nl

Voorzitter van Stichting Nedersaksenlijn Melle Mulder: ‘De Nedersaksenlijn is met name een verbindingsproject. De lijn is niet alleen belangrijk voor het klimaat en voor onze economie, maar ook voor het onderwijs, voor de zorg, voor de woningmarkt en voor de leefbaarheid en sociale structuur van onze samenleving.’ De Nedersaksenlijn biedt daarbij ook nog eens een alternatief voor reizigers bij calamiteiten en/of werkzaamheden op het traject Zwolle -Meppel en verbindt ook toeristische hotspots, fieldlabs en innovatiehubs (o.a. IQ Blvd, Makeport Mercurius en Greenwise Campus) en universiteitssteden met elkaar.

Adhesiebetuigingen

Het Bidbook Nedersaksenlijn is een gezamenlijk plan van de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, en gemeenten Veendam, Stadskanaal, Westerwolde, Borger-Odoorn, Emmen, Coevorden, Hardenberg en Twenterand, en de Stichting Nedersaksenlijn. Het Bidbook krijgt steun van de gemeenten Groningen, Midden-Groningen, Borne, Almelo, Hengelo en Enschede, aangevuld met adhesiebetuigingen van de Duitse overheden Grafschaft Bentheim en Landkreis Emsland.

Lees ook:

Noord-Nederland maakt afspraken met Rijk over Lelylijn

Plannen voor nieuwe rails in Utrecht en Nieuwegein

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld