Groene golf voor fietsers

Foto: Ivo Ketelaar

Fietsers enthousiast over groene golf tijdens gebruikerstest in Utrecht

Innovatiebureau Springlab testte op 3 november 2015 op de Kardinaal de Jongweg het prototype van Light Companion; het eerste persoonlijke hulpje om het groene verkeerslicht te halen. De pilot diende om te observeren hoe de circa 600 passerende fietsers reageerden op het ledsignaal en of er minder roodrijders waren door het systeem.

Tussen 8:00 en 20:00 uur lag de ledstrip langs het fietspad van de Kardinaal de Jongweg, ter hoogte van de kruising met de Jan van Galenstraat. Gedurende de dag werden er twee testvarianten uitgeprobeerd: de zogenaamde Kopenhagen-variant – in navolging van het Deense voorbeeld – en de nieuw ontwikkelde Light Companion. In de eerste variant komen fietsers gezamenlijk in één groen vlak terecht, in de tweede opstelling krijgt elke fietser zijn eigen lichtsignaal mee. Beide varianten helpen de fietsers om met een bepaald tempo het groene licht te halen.

Testrijders
Uit de enquêtes die de hele dag zijn afgenomen, blijkt dat 90% van de fietsers Light Companion een meerwaarde vindt voor de stad. “Ik hoop echt dat die groene golf er komt,” zegt Jessie aan het eind van de proef, “zeker op lange rechte stukken is het fijn als je gewoon door kunt fietsen.”

De testgroeprijders, die tussen 10:30 en 11:30 uur verschillende situaties hebben nagebootst, waren kritisch maar ook meedenkend. “Ik moest twee keer het traject afleggen voordat ik begreep wat ik moest doen,” zegt Willem uit De Bilt. En dat geldt voor meer passanten.

“Een volgende opstelling moet minimaal een maand ononderbroken in de praktijk getest worden,” legt Jan-Paul de Beer, directeur van Springlab en initiatiefnemer van Light Companion, uit. “Pas dan kunnen we zien of het de doorstroming daadwerkelijk verbetert.”

Om dat te realiseren moet het prototype naar een weer- en hufterbestendige versie omgebouwd worden. “Daarbij zijn we afhankelijk van beschikbaar materiaal,” zegt Maurice van Driel van Ko Hartog Verkeerstechniek. “De ontwikkeling van leds voor de buitenruimte is nog maar net begonnen, maar de resultaten van de test en de reacties van deelnemers moedigen aan om hier werk van te maken.”

Roodrijders
Lot van Hooijdonk, wethouder Verkeer en Mobiliteit van de Gemeente Utrecht, is positief. “De Light Companion zou fietsers kunnen stimuleren om minder vaak door rood te rijden.” Eerder deze maand verrichtte Springlab een aantal nulmetingen op de pilotlocatie. Het innovatiebureau telde het aantal passanten en roodrijders. Waar bij de nulmeting 23% van de van de fietsers door rood reed, was dat tijdens de testdag slechts 7%. Of deze resultaten ook zo positief zijn bij afwezigheid van oplettende pers en toeschouwers, kan alleen een langere praktijktest uitwijzen.

Geslaagde proef
Hoewel de techniek niet altijd werkte en de groene golf duidelijker gecommuniceerd had kunnen worden naar de fietser, blikt De Beer terug op een succesvolle dag. “Voor ons is de pilot méér dan geslaagd. We zijn blij met alle kritische reacties die we vandaag en voorafgaand aan de testdag hebben ontvangen. We nemen ze mee in onze evaluatie en doorontwikkeling van het prototype.”

Innovatiebureau Springlab realiseert producten en diensten die mensen in beweging brengen. Eerder introduceerde Springlab de sta-vergadertafel UPQI om gezond te vergaderen en de prijswinnende Tovertafel voor ouderen met dementie. Voor elk project werkt Springlab samen met strategische- en kennispartners. De Light Companion wordt mede mogelijk gemaakt door Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), FROLIC studio, Gemeente Utrecht en Ko Hartog Verkeerstechniek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Innovatiebureau Springlab

Groene golf voor fietsers | Infrasite

Groene golf voor fietsers

Foto: Ivo Ketelaar

Fietsers enthousiast over groene golf tijdens gebruikerstest in Utrecht

Innovatiebureau Springlab testte op 3 november 2015 op de Kardinaal de Jongweg het prototype van Light Companion; het eerste persoonlijke hulpje om het groene verkeerslicht te halen. De pilot diende om te observeren hoe de circa 600 passerende fietsers reageerden op het ledsignaal en of er minder roodrijders waren door het systeem.

Tussen 8:00 en 20:00 uur lag de ledstrip langs het fietspad van de Kardinaal de Jongweg, ter hoogte van de kruising met de Jan van Galenstraat. Gedurende de dag werden er twee testvarianten uitgeprobeerd: de zogenaamde Kopenhagen-variant – in navolging van het Deense voorbeeld – en de nieuw ontwikkelde Light Companion. In de eerste variant komen fietsers gezamenlijk in één groen vlak terecht, in de tweede opstelling krijgt elke fietser zijn eigen lichtsignaal mee. Beide varianten helpen de fietsers om met een bepaald tempo het groene licht te halen.

Testrijders
Uit de enquêtes die de hele dag zijn afgenomen, blijkt dat 90% van de fietsers Light Companion een meerwaarde vindt voor de stad. “Ik hoop echt dat die groene golf er komt,” zegt Jessie aan het eind van de proef, “zeker op lange rechte stukken is het fijn als je gewoon door kunt fietsen.”

De testgroeprijders, die tussen 10:30 en 11:30 uur verschillende situaties hebben nagebootst, waren kritisch maar ook meedenkend. “Ik moest twee keer het traject afleggen voordat ik begreep wat ik moest doen,” zegt Willem uit De Bilt. En dat geldt voor meer passanten.

“Een volgende opstelling moet minimaal een maand ononderbroken in de praktijk getest worden,” legt Jan-Paul de Beer, directeur van Springlab en initiatiefnemer van Light Companion, uit. “Pas dan kunnen we zien of het de doorstroming daadwerkelijk verbetert.”

Om dat te realiseren moet het prototype naar een weer- en hufterbestendige versie omgebouwd worden. “Daarbij zijn we afhankelijk van beschikbaar materiaal,” zegt Maurice van Driel van Ko Hartog Verkeerstechniek. “De ontwikkeling van leds voor de buitenruimte is nog maar net begonnen, maar de resultaten van de test en de reacties van deelnemers moedigen aan om hier werk van te maken.”

Roodrijders
Lot van Hooijdonk, wethouder Verkeer en Mobiliteit van de Gemeente Utrecht, is positief. “De Light Companion zou fietsers kunnen stimuleren om minder vaak door rood te rijden.” Eerder deze maand verrichtte Springlab een aantal nulmetingen op de pilotlocatie. Het innovatiebureau telde het aantal passanten en roodrijders. Waar bij de nulmeting 23% van de van de fietsers door rood reed, was dat tijdens de testdag slechts 7%. Of deze resultaten ook zo positief zijn bij afwezigheid van oplettende pers en toeschouwers, kan alleen een langere praktijktest uitwijzen.

Geslaagde proef
Hoewel de techniek niet altijd werkte en de groene golf duidelijker gecommuniceerd had kunnen worden naar de fietser, blikt De Beer terug op een succesvolle dag. “Voor ons is de pilot méér dan geslaagd. We zijn blij met alle kritische reacties die we vandaag en voorafgaand aan de testdag hebben ontvangen. We nemen ze mee in onze evaluatie en doorontwikkeling van het prototype.”

Innovatiebureau Springlab realiseert producten en diensten die mensen in beweging brengen. Eerder introduceerde Springlab de sta-vergadertafel UPQI om gezond te vergaderen en de prijswinnende Tovertafel voor ouderen met dementie. Voor elk project werkt Springlab samen met strategische- en kennispartners. De Light Companion wordt mede mogelijk gemaakt door Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), FROLIC studio, Gemeente Utrecht en Ko Hartog Verkeerstechniek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Innovatiebureau Springlab