weesperknip weesperstraat autovrij

Geen autovrije Weesperstraat in Amsterdam na omstreden pilot

Een verkeersregelaar leidt auto's op 14 juni 2023 om tijdens de omstreden afsluiting van de Weesperstraat en het gebied daaromheen. ANP / Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

Er komt geen vaste Weesperknip in het Amsterdamse centrum na de pilot van afgelopen zomer. Dat schrijft verkeerswethouder Melanie van der Horst maandag in een raadsbrief. Afgelopen zomer waren de Weesperstraat en drie omliggende straten dicht voor gemotoriseerd verkeer tussen 06.00 en 23.00 uur. De wethouder concludeert na een evaluatie dat het “nu niet wenselijk is” om het deel van de stad autovrij te maken. 

De wegen werden tijdelijk afgesloten om te onderzoeken wat de effecten zijn op onder meer het verkeer, de veiligheid en luchtkwaliteit op onder andere de Weesperstraat, waar dagelijks 28.000 auto’s rijden. De afsluiting leidde tot onrust in de hoofdstad door drukte op andere wegen en hulpdiensten die soms hinder ondervonden.

Uit een onderzoek onder 4377 verkeersdeelnemers bleek dat 74 procent ontevreden was met de pilot. Dat zijn vooral autogebruikers, taxichauffeurs en ondernemers. Voetgangers en fietsers waren vaker wel tevreden met de proef.

Nood- en hulpdiensten hadden soms ook last van de knip, bijvoorbeeld als de slagbomen niet automatisch voor hen opengingen. Dan moesten er verkeersregelaars aan te pas komen om de slagbomen te openen. Ambulances hadden tijdens de proef gemiddeld 15 seconden vertraging, brandweerlieden 35 seconden.

Van der Horst concludeert dat nood- en hulpdiensten eerder hadden moeten worden betrokken bij de bereikbaarheidsmaatregelen. De gemeente had ook meer tijd moeten nemen om belanghebbenden te informeren over de pilot en er had meer aandacht moeten zijn voor de overlast op de omleidingsroute. Desondanks is ze wel optimistisch. “Want vanachter een bureau zal nooit de perfecte oplossing worden bedacht.”

Andere resultaten

Uit onderzoek blijkt verder dat er tijdens de pilot 18 procent minder autoverkeer was in de Weesperbuurt. Ook leidde de knip tot 3 procent minder verkeer (omgerekend 11.000 auto’s) in de hele stad. Op de omleidingsroutes via de Kattenburgstraat was het drukker met 40 procent meer verkeer. De knip leidde tot gemiddeld 3 minuten extra reistijd, wat opliep tot 8 minuten tijdens drukkere momenten.

De maatregel leidde in het pilotgebied tot 14 procent betere luchtkwaliteit. In de straten op de omleidingsroute verslechterde de luchtkwaliteit met 9 procent. De bewoners van de Weesperstraat waren positief over de knip; mensen konden makkelijker oversteken en bijvoorbeeld met het raam open slapen. De leefbaarheid op de omleidingsroute verslechterde juist; bewoners hadden last van onbereikbaarheid, lawaai en stank.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Geen autovrije Weesperstraat in Amsterdam na omstreden pilot | Infrasite
weesperknip weesperstraat autovrij

Geen autovrije Weesperstraat in Amsterdam na omstreden pilot

Een verkeersregelaar leidt auto's op 14 juni 2023 om tijdens de omstreden afsluiting van de Weesperstraat en het gebied daaromheen. ANP / Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

Er komt geen vaste Weesperknip in het Amsterdamse centrum na de pilot van afgelopen zomer. Dat schrijft verkeerswethouder Melanie van der Horst maandag in een raadsbrief. Afgelopen zomer waren de Weesperstraat en drie omliggende straten dicht voor gemotoriseerd verkeer tussen 06.00 en 23.00 uur. De wethouder concludeert na een evaluatie dat het “nu niet wenselijk is” om het deel van de stad autovrij te maken. 

De wegen werden tijdelijk afgesloten om te onderzoeken wat de effecten zijn op onder meer het verkeer, de veiligheid en luchtkwaliteit op onder andere de Weesperstraat, waar dagelijks 28.000 auto’s rijden. De afsluiting leidde tot onrust in de hoofdstad door drukte op andere wegen en hulpdiensten die soms hinder ondervonden.

Uit een onderzoek onder 4377 verkeersdeelnemers bleek dat 74 procent ontevreden was met de pilot. Dat zijn vooral autogebruikers, taxichauffeurs en ondernemers. Voetgangers en fietsers waren vaker wel tevreden met de proef.

Nood- en hulpdiensten hadden soms ook last van de knip, bijvoorbeeld als de slagbomen niet automatisch voor hen opengingen. Dan moesten er verkeersregelaars aan te pas komen om de slagbomen te openen. Ambulances hadden tijdens de proef gemiddeld 15 seconden vertraging, brandweerlieden 35 seconden.

Van der Horst concludeert dat nood- en hulpdiensten eerder hadden moeten worden betrokken bij de bereikbaarheidsmaatregelen. De gemeente had ook meer tijd moeten nemen om belanghebbenden te informeren over de pilot en er had meer aandacht moeten zijn voor de overlast op de omleidingsroute. Desondanks is ze wel optimistisch. “Want vanachter een bureau zal nooit de perfecte oplossing worden bedacht.”

Andere resultaten

Uit onderzoek blijkt verder dat er tijdens de pilot 18 procent minder autoverkeer was in de Weesperbuurt. Ook leidde de knip tot 3 procent minder verkeer (omgerekend 11.000 auto’s) in de hele stad. Op de omleidingsroutes via de Kattenburgstraat was het drukker met 40 procent meer verkeer. De knip leidde tot gemiddeld 3 minuten extra reistijd, wat opliep tot 8 minuten tijdens drukkere momenten.

De maatregel leidde in het pilotgebied tot 14 procent betere luchtkwaliteit. In de straten op de omleidingsroute verslechterde de luchtkwaliteit met 9 procent. De bewoners van de Weesperstraat waren positief over de knip; mensen konden makkelijker oversteken en bijvoorbeeld met het raam open slapen. De leefbaarheid op de omleidingsroute verslechterde juist; bewoners hadden last van onbereikbaarheid, lawaai en stank.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.