ARTIFICIAL INTELLIGENCE

VolkerInfra Schiphol laat AI de inspecties doen

Een vliegtuigopstelplaats op Schiphol KWS

VolkerInfra Schiphol gaat de komende vijf jaar de betonverhardingen op de vliegtuigopstelplaatsen op Schiphol inspecteren. Met de inzet van nieuwe digitale technieken wordt dat eenvoudiger en beter.

Voorafgaand aan de samenwerking is er op initiatief van VolkerInfra Schiphol een pilot uitgevoerd om deze innovatie toe te passen op de betonverhardingen. Hier zijn drie verschillende technieken getest in combinatie met schadedetectie en classificatie op basis van Artificial Intelligence (AI). Dat bleek een succes. Na een positieve test gaat VolkerInfra Schiphol dit samen met Schiphol implementeren.

Levensduur

Het belangrijkste resultaat van de innovatie is dat de levensduur van de betonverharding wordt verlengd. Hierdoor stijgt de beschikbaarheid van de vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s), tegen lagere kosten terwijl er tegelijkertijd minder overlast is, er minder materiaal nodig is en de CO2-uitstoot afneemt.  Andere voordelen zijn dat de inspecties zowel overdag als ’s nachts kunnen plaatsvinden en de kosten dalen. Zo komt er geen inspecteur meer aan te pas omdat de AI het werk doet. Ook komt er zicht op de achteruitgang van een VOP omdat er data beschikbaar komen van de schade over de afgelopen jaren.

Het resultaat van de inspectie © KWS

Uitzoekwerk

Dankzij deze voordelen kan Schiphol van een steekproefsgewijze inspectie naar een 100 procent-inspectie overgaan. Dit maakt de op de PCI-inspectie volgende handmatige onderhoudsinspectie op de slechtst scorende VOP’s overbodig. Daarnaast beperkt het discussie en uitzoekwerk rondom eventuele noodzakelijke onderhoudsmaatregelen. Door beginnende schades eerder te ontdekken en te repareren wordt de levensduur van de betonverharding ook nog eens verlengd.

Lees ook:

Dura Vermeer renoveert landingsbaan Maastricht Aachen Airport

Artificial Intelligence helpt BAM bij efficiënter wegonderhoud

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

VolkerInfra Schiphol laat AI de inspecties doen | Infrasite
ARTIFICIAL INTELLIGENCE

VolkerInfra Schiphol laat AI de inspecties doen

Een vliegtuigopstelplaats op Schiphol KWS

VolkerInfra Schiphol gaat de komende vijf jaar de betonverhardingen op de vliegtuigopstelplaatsen op Schiphol inspecteren. Met de inzet van nieuwe digitale technieken wordt dat eenvoudiger en beter.

Voorafgaand aan de samenwerking is er op initiatief van VolkerInfra Schiphol een pilot uitgevoerd om deze innovatie toe te passen op de betonverhardingen. Hier zijn drie verschillende technieken getest in combinatie met schadedetectie en classificatie op basis van Artificial Intelligence (AI). Dat bleek een succes. Na een positieve test gaat VolkerInfra Schiphol dit samen met Schiphol implementeren.

Levensduur

Het belangrijkste resultaat van de innovatie is dat de levensduur van de betonverharding wordt verlengd. Hierdoor stijgt de beschikbaarheid van de vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s), tegen lagere kosten terwijl er tegelijkertijd minder overlast is, er minder materiaal nodig is en de CO2-uitstoot afneemt.  Andere voordelen zijn dat de inspecties zowel overdag als ’s nachts kunnen plaatsvinden en de kosten dalen. Zo komt er geen inspecteur meer aan te pas omdat de AI het werk doet. Ook komt er zicht op de achteruitgang van een VOP omdat er data beschikbaar komen van de schade over de afgelopen jaren.

Het resultaat van de inspectie © KWS

Uitzoekwerk

Dankzij deze voordelen kan Schiphol van een steekproefsgewijze inspectie naar een 100 procent-inspectie overgaan. Dit maakt de op de PCI-inspectie volgende handmatige onderhoudsinspectie op de slechtst scorende VOP’s overbodig. Daarnaast beperkt het discussie en uitzoekwerk rondom eventuele noodzakelijke onderhoudsmaatregelen. Door beginnende schades eerder te ontdekken en te repareren wordt de levensduur van de betonverharding ook nog eens verlengd.

Lees ook:

Dura Vermeer renoveert landingsbaan Maastricht Aachen Airport

Artificial Intelligence helpt BAM bij efficiënter wegonderhoud

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie