werk spoor nijmegen
Traject op de schop

Swietelsky gaat de Maaslijn vernieuwen voor 200 miljoen euro

Foto ter impressie. Eerdere werkzaamheden aan het spoor bij Nijmegen in oktober 2017. ANP / Flip Franssen

ProRail gunt de vernieuwing van de Maaslijn aan Swietelsky Rail Benelux voor een aanneemsom van bijna 200 miljoen euro. Het bedrijf gaat het 88 kilometer lange traject elektrificeren, extra spoor aanleggen en een aantal stations en overwegen aanpassen. 

Dat maakt ProRail op woensdag op TenderNed bekend. Het is de bedoeling dat het werk tussen nu en eind 2027 wordt opgeleverd. Eigenlijk had het project al in 2020 klaar moeten zijn, maar de aanbesteding liep meerdere malen vertraging op.

Nu het werk is gegund kan de aannemer officieel met de voorbereiding beginnen. “Het hele traject wordt voorzien van bovenleiding en een aantal onderstations”, schrijft Swietelsky op zijn website. “Daarnaast wordt er op vier plekken langs het bestaande spoor een extra spoor aangelegd.”

“Ook worden op verschillende plaatsen de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder verbeteren we de veiligheid van ruim twintig overwegen en wordt op vier plekken langs de Maaslijn een extra spoor aangelegd.”

De totale kosten van het project lopen volgens een schatting op tot 358 miljoen euro, laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten. Eerder schatte het ministerie de kosten nog op 346 miljoen euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Swietelsky gaat de Maaslijn vernieuwen voor 200 miljoen euro | Infrasite
werk spoor nijmegen
Traject op de schop

Swietelsky gaat de Maaslijn vernieuwen voor 200 miljoen euro

Foto ter impressie. Eerdere werkzaamheden aan het spoor bij Nijmegen in oktober 2017. ANP / Flip Franssen

ProRail gunt de vernieuwing van de Maaslijn aan Swietelsky Rail Benelux voor een aanneemsom van bijna 200 miljoen euro. Het bedrijf gaat het 88 kilometer lange traject elektrificeren, extra spoor aanleggen en een aantal stations en overwegen aanpassen. 

Dat maakt ProRail op woensdag op TenderNed bekend. Het is de bedoeling dat het werk tussen nu en eind 2027 wordt opgeleverd. Eigenlijk had het project al in 2020 klaar moeten zijn, maar de aanbesteding liep meerdere malen vertraging op.

Nu het werk is gegund kan de aannemer officieel met de voorbereiding beginnen. “Het hele traject wordt voorzien van bovenleiding en een aantal onderstations”, schrijft Swietelsky op zijn website. “Daarnaast wordt er op vier plekken langs het bestaande spoor een extra spoor aangelegd.”

“Ook worden op verschillende plaatsen de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder verbeteren we de veiligheid van ruim twintig overwegen en wordt op vier plekken langs de Maaslijn een extra spoor aangelegd.”

De totale kosten van het project lopen volgens een schatting op tot 358 miljoen euro, laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten. Eerder schatte het ministerie de kosten nog op 346 miljoen euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.