mammoet voorschoten treinongeluk hijs
Bergen onder druk

Mammoet ruimt laatste treinstellen op na dodelijk ongeluk

De twee laatste treinstellen werden op dinsdag op rijdende platforms gehesen. ANP / Hollandse Hoogte / Camiel Mudde

De verongelukte intercity in Voorschoten is verwijderd. De twee treindelen die eerder in het weiland lagen zijn door Mammoet op rijdende platforms gehesen en afgevoerd naar een bedrijventerrein in de buurt. Dat stelt ProRail in staat om te beginnen met het herstel van het spoor, zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder op woensdag. 

Het team van Mammoet werkt sinds vorige week dag en nacht om de verongelukte intercity weg te krijgen. Twee van de vier treindelen belandden na het dodelijke ongeluk op een weiland. Mammoet wist de treindelen gisteren op rijdende platforms te hijsen voor transport naar een nabijgelegen bedrijfsterrein. Van daaruit gaan ze met diepladers naar een loods voor beschadigde treinen in Amersfoort.

De twee andere treindelen stonden vanochtend nog op het spoor. Een van de treindelen bleef na het ongeluk op de rails, de ander werd op maandag rechtgezet met kranen van Mammoet. ProRail vervoerde de treindelen in de nacht van woensdag op donderdag per spoor naar Amersfoort. De goederentrein die bij het ongeluk was betrokken is vorige week al geborgen.

Het spoortraject bij Voorschoten is sinds het ongeluk afgesloten voor treinverkeer. De bovenleidingen moet worden hersteld en beschadigde dwarsliggers en spoorstaven dienen te worden vervangen. Nu de treindelen uit de weg zijn kunnen de herstelwerkzaamheden beginnen. ProRail hoopt het baanvak vanaf volgende week dinsdag weer vrij te kunnen geven. Het is nog even afwachten of alles op tijd gaat lukken, geeft een woordvoerder aan.

Lastige opdracht

Mammoet verichtte de hijsoperatie in opdracht van ProRail. “Een bijzondere klus”, zei een woordvoerder van het Schiedamse bedrijf over de opgave. Mammoet moest in korte tijd een loodzware hijsinstallatie optuigen op het moeilijk bereikbare, drassige weiland bij het spoor. Er werden tijdelijke wegen aangelegd om het benodigde materieel op locatie te krijgen.

Naast ongunstig terrein had Mammoet rekening te houden met een belangrijke watertransportleiding bij het spoor. De leiding brengt rivierwater naar een duingebied, waar het water wordt gezuiverd tot drinkwater voor meer dan een miljoen inwoners in het westen van Zuid-Holland. Omdat zwaar materieel de leiding kan beschadigen waren Mammoet en ProRail genoodzaakt om een tijdelijke overkluizing te bouwen.

Dat lukte, maar de druk was hoog. “De uitdaging zit voor ons in de logistieke voorbereiding: mensen en materieel mobiliseren, constructies doorrekenen en hijsplannen maken”, zei een woordvoerder van Mammoet voorafgaand aan de operatie. “Normaal gesproken hebben we daar veel langer de tijd voor, nu moest het in een paar dagen.”

Terugblik

Op 4 april 2023 botste een goederentrein tegen een bouwkraan van BAM in Voorschoten, waarna een intercity van de NS ontspoorde doordat delen van de kraan op het aanpalende spoor terecht kwamen. Een 65-jarige medewerker van BAM kwam om het leven en tientallen mensen raakten gewond. De bouwkraan van BAM zou, ondanks een eerdere afspraak, te vroeg op of bij het spoor zijn gekomen waar het treinverkeer nog reed. Dat staat in het eerste logboek van ProRail over het incident, waar persbureau ANP de hand op wist te leggen.

De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat onderzoek doen naar de rol van de bedrijven die betrokken zijn bij het incident, waaronder BAM, ProRail en de NS. De dienst bekijkt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren en of de Arbowet is overtreden. Aan de hand daarvan zou het Openbaar Ministerie maatregelen kunnen treffen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Mammoet ruimt laatste treinstellen op na dodelijk ongeluk | Infrasite
mammoet voorschoten treinongeluk hijs
Bergen onder druk

Mammoet ruimt laatste treinstellen op na dodelijk ongeluk

De twee laatste treinstellen werden op dinsdag op rijdende platforms gehesen. ANP / Hollandse Hoogte / Camiel Mudde

De verongelukte intercity in Voorschoten is verwijderd. De twee treindelen die eerder in het weiland lagen zijn door Mammoet op rijdende platforms gehesen en afgevoerd naar een bedrijventerrein in de buurt. Dat stelt ProRail in staat om te beginnen met het herstel van het spoor, zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder op woensdag. 

Het team van Mammoet werkt sinds vorige week dag en nacht om de verongelukte intercity weg te krijgen. Twee van de vier treindelen belandden na het dodelijke ongeluk op een weiland. Mammoet wist de treindelen gisteren op rijdende platforms te hijsen voor transport naar een nabijgelegen bedrijfsterrein. Van daaruit gaan ze met diepladers naar een loods voor beschadigde treinen in Amersfoort.

De twee andere treindelen stonden vanochtend nog op het spoor. Een van de treindelen bleef na het ongeluk op de rails, de ander werd op maandag rechtgezet met kranen van Mammoet. ProRail vervoerde de treindelen in de nacht van woensdag op donderdag per spoor naar Amersfoort. De goederentrein die bij het ongeluk was betrokken is vorige week al geborgen.

Het spoortraject bij Voorschoten is sinds het ongeluk afgesloten voor treinverkeer. De bovenleidingen moet worden hersteld en beschadigde dwarsliggers en spoorstaven dienen te worden vervangen. Nu de treindelen uit de weg zijn kunnen de herstelwerkzaamheden beginnen. ProRail hoopt het baanvak vanaf volgende week dinsdag weer vrij te kunnen geven. Het is nog even afwachten of alles op tijd gaat lukken, geeft een woordvoerder aan.

Lastige opdracht

Mammoet verichtte de hijsoperatie in opdracht van ProRail. “Een bijzondere klus”, zei een woordvoerder van het Schiedamse bedrijf over de opgave. Mammoet moest in korte tijd een loodzware hijsinstallatie optuigen op het moeilijk bereikbare, drassige weiland bij het spoor. Er werden tijdelijke wegen aangelegd om het benodigde materieel op locatie te krijgen.

Naast ongunstig terrein had Mammoet rekening te houden met een belangrijke watertransportleiding bij het spoor. De leiding brengt rivierwater naar een duingebied, waar het water wordt gezuiverd tot drinkwater voor meer dan een miljoen inwoners in het westen van Zuid-Holland. Omdat zwaar materieel de leiding kan beschadigen waren Mammoet en ProRail genoodzaakt om een tijdelijke overkluizing te bouwen.

Dat lukte, maar de druk was hoog. “De uitdaging zit voor ons in de logistieke voorbereiding: mensen en materieel mobiliseren, constructies doorrekenen en hijsplannen maken”, zei een woordvoerder van Mammoet voorafgaand aan de operatie. “Normaal gesproken hebben we daar veel langer de tijd voor, nu moest het in een paar dagen.”

Terugblik

Op 4 april 2023 botste een goederentrein tegen een bouwkraan van BAM in Voorschoten, waarna een intercity van de NS ontspoorde doordat delen van de kraan op het aanpalende spoor terecht kwamen. Een 65-jarige medewerker van BAM kwam om het leven en tientallen mensen raakten gewond. De bouwkraan van BAM zou, ondanks een eerdere afspraak, te vroeg op of bij het spoor zijn gekomen waar het treinverkeer nog reed. Dat staat in het eerste logboek van ProRail over het incident, waar persbureau ANP de hand op wist te leggen.

De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat onderzoek doen naar de rol van de bedrijven die betrokken zijn bij het incident, waaronder BAM, ProRail en de NS. De dienst bekijkt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren en of de Arbowet is overtreden. Aan de hand daarvan zou het Openbaar Ministerie maatregelen kunnen treffen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.