voorschoten dodelijk treinongeluk bam
Hoe ging het mis?

Oorzaak dodelijk treinongeluk Voorschoten begint in beeld te komen

5 april in Voorschoten, de tweede dag na het dodelijke treinongeluk. ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

De bouwkraan van BAM die betrokken was bij het dodelijke treinongeluk in Voorschoten zou, ondanks een eerdere afspraak, te vroeg op of bij het spoor zijn gekomen waar het treinverkeer nog reed. Daardoor werd het voertuig even later aangereden door een vrachttrein. Dat staat in het eerste logboek van het incident dat ProRail heeft gedeeld met “relevante” betrokkenen en in handen is van het ANP. 

Twee van de vier sporen op het traject waren buiten dienst voor werkzaamheden. Het logboek stelt dat de aannemer om 03.23 uur aan de treindienstleider van ProRail heeft gevraagd om een korte periode het treinverkeer stil te leggen zodat de spoorkraan, ofwel KROL, kon oversteken. Die zou daarop geantwoord hebben “dat dit over tien minuten mogelijk is”. De aannemer zegt in het logboek op antwoord te wachten van de treindienstleider.

Volgens ProRail is de kraan echter, door nog onduidelijke oorzaak, binnen dat tijdsbestek bij of op het spoor van de goederentrein terechtgekomen. “Om onduidelijke redenen komt vervolgens de KROL op of dichtbij het in dienst zijnde spoor en wordt aangereden door de goederentrein”, zo luidt het document. “De benodigde buitendienstregeling was nog niet gerealiseerd.”

BAM wacht onderzoek af

Na de aanrijding met de goederentrein kwam de kraan op het spoor waar de passagierstrein in de richting van Den Haag reed. Die botste met de kraan, waardoor de intercity ontspoorde. Bij het ongeval kwam de kraanbestuurder, een medewerker van bouwbedrijf BAM, om het leven. Zo’n dertig passagiers van de intercity raakten gewond. Negentien mensen moesten naar het ziekenhuis. Een woordvoerder van BAM laat weten “de resultaten van verdere onderzoeken af te wachten en derhalve niet in te gaan op het logboek”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Oorzaak dodelijk treinongeluk Voorschoten begint in beeld te komen | Infrasite
voorschoten dodelijk treinongeluk bam
Hoe ging het mis?

Oorzaak dodelijk treinongeluk Voorschoten begint in beeld te komen

5 april in Voorschoten, de tweede dag na het dodelijke treinongeluk. ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

De bouwkraan van BAM die betrokken was bij het dodelijke treinongeluk in Voorschoten zou, ondanks een eerdere afspraak, te vroeg op of bij het spoor zijn gekomen waar het treinverkeer nog reed. Daardoor werd het voertuig even later aangereden door een vrachttrein. Dat staat in het eerste logboek van het incident dat ProRail heeft gedeeld met “relevante” betrokkenen en in handen is van het ANP. 

Twee van de vier sporen op het traject waren buiten dienst voor werkzaamheden. Het logboek stelt dat de aannemer om 03.23 uur aan de treindienstleider van ProRail heeft gevraagd om een korte periode het treinverkeer stil te leggen zodat de spoorkraan, ofwel KROL, kon oversteken. Die zou daarop geantwoord hebben “dat dit over tien minuten mogelijk is”. De aannemer zegt in het logboek op antwoord te wachten van de treindienstleider.

Volgens ProRail is de kraan echter, door nog onduidelijke oorzaak, binnen dat tijdsbestek bij of op het spoor van de goederentrein terechtgekomen. “Om onduidelijke redenen komt vervolgens de KROL op of dichtbij het in dienst zijnde spoor en wordt aangereden door de goederentrein”, zo luidt het document. “De benodigde buitendienstregeling was nog niet gerealiseerd.”

BAM wacht onderzoek af

Na de aanrijding met de goederentrein kwam de kraan op het spoor waar de passagierstrein in de richting van Den Haag reed. Die botste met de kraan, waardoor de intercity ontspoorde. Bij het ongeval kwam de kraanbestuurder, een medewerker van bouwbedrijf BAM, om het leven. Zo’n dertig passagiers van de intercity raakten gewond. Negentien mensen moesten naar het ziekenhuis. Een woordvoerder van BAM laat weten “de resultaten van verdere onderzoeken af te wachten en derhalve niet in te gaan op het logboek”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.