Arbeidsinspectie onderzoekt BAM na dodelijk treinongeluk
De Nederlandse Arbeidsinspectie onderzoekt of de Arbowet is overtreden bij het dodelijke treinongeluk in Voorschoten. Een 65-jarige medewerker van BAM overleed nadat een goederentrein op 4 april tegen een kraan van het bouwbedrijf botste. Of de kwestie verdere gevolgen heeft voor BAM is nog niet bekend. De Nederlandse Arbeidsinspectie verwacht dat het enkele maanden duurt voordat het onderzoek is afgerond. Daarna kijkt het Openbaar Ministerie of vervolging nodig is.
“Groot verdriet”, zegt BAM-topman Ruud Joosten over de stemming bij het bouwbedrijf. De overledene is een 65-jarige man uit Beringe in Limburg. Hij bestuurde de bouwkraan waar de goederentrein bovenop botste. Vervolgens ontspoorde een intercity van de NS, met tientallen gewonden als gevolg.
Het is te vroeg om met vingers te wijzen, maar de Nederlandse Arbeidsinspectie gaat onderzoek doen naar de bedrijven die betrokken zijn bij het incident, waaronder BAM, ProRail en de NS. De dienst bekijkt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren en of de Arbowet is overtreden. Aan de hand daarvan zou het Openbaar Ministerie maatregelen kunnen treffen.
De directie van BAM geeft aan stil te staan bij alle gewonden. Negentien van hen werden afgevoerd naar het ziekenhuis. Drie lagen op woensdagochtend op de intensive care. Volgens een woordvoerder van het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) is hun toestand ernstig maar stabiel.
Oorzaak
De oorzaak is op dit moment onduidelijk. Naar verwachting komen de details met verloop van het onderzoek in beeld. De intercity ontspoorde mogelijk doordat de kraan of brokstukken daarvan op het spoor terechtkwamen, schreef staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) eerder in een brief aan de Tweede Kamer.
De goederentrein reed vermoedelijk op het juiste spoor, zei John Voppen van spoorbeheerder ProRail op dinsdagavond bij talkshow Op1. De topman wil verder onderzoek afwachten voordat hij iets bevestigt. “Ik ben daar heel voorzichtig in. Na onderzoek zie je soms dat het toch anders is.”
Mammoet
Door het ongeluk sneuvelde een paar honderd meter aan bovenleiding en een deel van de rails. Het wordt een “immense klus” om het herstel snel voor elkaar te krijgen, vertelde een woordvoerder van ProRail op woensdagochtend. De werkzaamheden kunnen beginnen zodra de treinen zijn geborgen, wat in het geval van de ontspoorde intercity waarschijnlijk nog wel een paar dagen kost.
Meerdere aannemers gaan het spoor weer begaanbaar te maken. Op dit moment kijkt hijs- en transportbedrijf Mammoet naar manieren om de zwaar beschadigde intercity weg te halen. Een deel van de trein belandde in een naastgelegen weiland.
Lees ook: