Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht

Als alles dit weekend goed gaat rijden de eerste treinen maandagochtend 16 april over de gloednieuwe spoorbrug bij Utrecht. ProRail en aannemer BAM sluiten de sporen op de brug komend weekend aan op het spoornetwerk. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Utrecht Centraal en Woerden. Check de reisplanner voor vertrek.

Spoorbrug van 3000 ton

Om groei van het treinverkeer mogelijk te maken, werkt ProRail aan de verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Onderdeel van de spoorverdubbeling is de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Die brug (170 meter lang, 15 meter breed, 29 meter hoog, gewicht: 3000 ton) werd in november 2017 tussen de twee bestaande bruggen ingelegd. Dat was millimeterwerk, goed zichtbaar op de timelapse. In de maanden daarna is het spoor op de brug gebouwd. Denk aan ballast, beveiliging, seinen, dwarsliggers, bovenleiding en sporen. In het weekend van 14 en 15 april sluiten we de sporen daadwerkelijk aan op de rest van Nederland. Maandagochtend 16 april kunnen de eerste treinen erover heen.

Spoorverdubbeling eind oktober een feit

De spoorverdubbeling – het laatste stukje viersporigheid op de lijn tussen Utecht en Woerden – is maandag nog niet klaar. De ‘oude’ spoorbrug die naast de nieuwe ligt wordt vanaf maandag 16 april opgeknapt en stiller gemaakt. En de doorvaarthoogte voor de scheepvaart wordt vergroot, de brug wordt dus hoger gelegd. In de herfstvakantie in oktober wordt 9 dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt, zodat daarna alle vier sporen in gebruik kunnen worden genomen. Beide spoorbruggen zijn dan in gebruik.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht | Infrasite

Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht

Als alles dit weekend goed gaat rijden de eerste treinen maandagochtend 16 april over de gloednieuwe spoorbrug bij Utrecht. ProRail en aannemer BAM sluiten de sporen op de brug komend weekend aan op het spoornetwerk. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Utrecht Centraal en Woerden. Check de reisplanner voor vertrek.

Spoorbrug van 3000 ton

Om groei van het treinverkeer mogelijk te maken, werkt ProRail aan de verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Onderdeel van de spoorverdubbeling is de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Die brug (170 meter lang, 15 meter breed, 29 meter hoog, gewicht: 3000 ton) werd in november 2017 tussen de twee bestaande bruggen ingelegd. Dat was millimeterwerk, goed zichtbaar op de timelapse. In de maanden daarna is het spoor op de brug gebouwd. Denk aan ballast, beveiliging, seinen, dwarsliggers, bovenleiding en sporen. In het weekend van 14 en 15 april sluiten we de sporen daadwerkelijk aan op de rest van Nederland. Maandagochtend 16 april kunnen de eerste treinen erover heen.

Spoorverdubbeling eind oktober een feit

De spoorverdubbeling – het laatste stukje viersporigheid op de lijn tussen Utecht en Woerden – is maandag nog niet klaar. De ‘oude’ spoorbrug die naast de nieuwe ligt wordt vanaf maandag 16 april opgeknapt en stiller gemaakt. En de doorvaarthoogte voor de scheepvaart wordt vergroot, de brug wordt dus hoger gelegd. In de herfstvakantie in oktober wordt 9 dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt, zodat daarna alle vier sporen in gebruik kunnen worden genomen. Beide spoorbruggen zijn dan in gebruik.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail