Den Haag nieuw metrostation rijker

Maandagochtend 22 augustus 2016 is het nieuwe Haags Startstation E-lijn (HSE) feestelijk in gebruik genomen. Het door ProRail gebouwde metrostation gaat onder de naam ‘Den Haag Centraal’ verder. Reizigers hebben een directe verbinding met trein, tram en bus.

Hoogwaardige stadsentree
Tom de Bruijn, wethouder van de gemeente Den Haag en vice-voorzitter van de Verkeersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, opende het nieuwe station vanochtend rond 9.00 uur samen met Cees de Vries, regiodirecteur ProRail, en Pedro Peters, directeur RET. Het nieuwe metrostation ‘Den Haag Centraal’ is een hoogwaardige stadsentree met een passende aansluiting op de OV-terminal Den Haag Centraal die eerder dit jaar werd geopend. Het station is bovendien een architectonische aanwinst voor de stad. Met de opening komt ook een einde aan de extra overstap voor reizigers op de Laan van Nieuw Oost-Indië, die de afgelopen maanden nodig was.

Video: Trots op nieuw metrostation Den Haag Centraal

Overdekte looproute
Het nieuwe station is direct naast en half boven het busplatform van Den Haag Centraal gebouwd. De metro’s bereiken het station op 12 meter hoogte via een lang viaduct. De grote blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe metrostation met de stationshal van Den Haag Centraal.

De bouw van de nieuwe halte werd door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag. RET, HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Aannemer BAM bouwde de halte en ZJA Zwarts & Jansma Architecten maakten het ontwerp. HTM kan het station in de toekomst gebruiken in geval van calamiteiten.

Timelapse Haags Startstation E-lijn: de bouw van 2014 tot 2016

ProRail opent
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. Ook worden meer en meer goederen over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar zijn betrouwbaar spoor én grotere, comfortabelere stations voor nodig. Hier werkt ProRail hard aan en dat werpt zijn vruchten af. Zo openen we de komende tijd veel vernieuwde stations. Kijk maar eens op prorail.nl/openingen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Den Haag nieuw metrostation rijker | Infrasite

Den Haag nieuw metrostation rijker

Maandagochtend 22 augustus 2016 is het nieuwe Haags Startstation E-lijn (HSE) feestelijk in gebruik genomen. Het door ProRail gebouwde metrostation gaat onder de naam ‘Den Haag Centraal’ verder. Reizigers hebben een directe verbinding met trein, tram en bus.

Hoogwaardige stadsentree
Tom de Bruijn, wethouder van de gemeente Den Haag en vice-voorzitter van de Verkeersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, opende het nieuwe station vanochtend rond 9.00 uur samen met Cees de Vries, regiodirecteur ProRail, en Pedro Peters, directeur RET. Het nieuwe metrostation ‘Den Haag Centraal’ is een hoogwaardige stadsentree met een passende aansluiting op de OV-terminal Den Haag Centraal die eerder dit jaar werd geopend. Het station is bovendien een architectonische aanwinst voor de stad. Met de opening komt ook een einde aan de extra overstap voor reizigers op de Laan van Nieuw Oost-Indië, die de afgelopen maanden nodig was.

Video: Trots op nieuw metrostation Den Haag Centraal

Overdekte looproute
Het nieuwe station is direct naast en half boven het busplatform van Den Haag Centraal gebouwd. De metro’s bereiken het station op 12 meter hoogte via een lang viaduct. De grote blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe metrostation met de stationshal van Den Haag Centraal.

De bouw van de nieuwe halte werd door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag. RET, HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Aannemer BAM bouwde de halte en ZJA Zwarts & Jansma Architecten maakten het ontwerp. HTM kan het station in de toekomst gebruiken in geval van calamiteiten.

Timelapse Haags Startstation E-lijn: de bouw van 2014 tot 2016

ProRail opent
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. Ook worden meer en meer goederen over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar zijn betrouwbaar spoor én grotere, comfortabelere stations voor nodig. Hier werkt ProRail hard aan en dat werpt zijn vruchten af. Zo openen we de komende tijd veel vernieuwde stations. Kijk maar eens op prorail.nl/openingen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail