Meer en meer tevreden RET reizigers in 2014

2287 logo RET

Er werd in 2014 meer en verder gereisd met de RET. Daarom is een groei in reizigerskilometers te zien van in totaal 4%. Dat maakte Pedro Peters, algemeen directeur van de RET, bekend bij de nieuwjaarstoespraak voor RET medewerkers.

“Deze groei komt voor het grootste deel door de populariteit van de metro. En dan niet alleen op lijn E, maar op alle metrolijnen. Steeds meer reizigers ontdekken de metro als hoogwaardig vervoersmiddel dankzij de hoge snelheid, de hoge frequenties en het comfort. Deze populariteit is terug te zien in de aanhoudende groei van Randstadrail. Inmiddels maken hier dagelijks 37.000 reizigers gebruik van. Daarnaast is Rotterdam als stad een steeds populairdere bestemming. Dankzij de komst van onder andere De Rotterdam en de Markthal, riep The New York Times Rotterdam uit als must see city in 2014. Frequentieverhoging op Metrolijn E is noodzakelijk, want in de ochtendspits zitten we overvol en de groei zet nog door. Ik hoop dat we met de Metropoolregio nu snel tot beslissingen kunnen komen.” Het stabiele beeld op het gebied van veiligheid zet ook in 2014 door. “Het zwartrijderspercentage daalde zelfs naar een historisch laag niveau met 0,2% bij de bus, 1% bij de metro en 0,6% bij de tram. Mooie cijfers, zeker als je bedenkt dat het voor het sluiten van de poortjes meer dan 10% was! Ook het aantal geweldsincidenten daalde met 7%. Het toont aan dat ons veiligheidsbeleid en de samenwerking met de politie werkt, maar we zijn er nog niet: in de praktijk betekent het dat er afgelopen jaar 94 collega’s met geweld te maken hebben gehad. Onacceptabel.’’ aldus Pedro Peters.

Meer tevreden reizigers
De RET signaleert meer reizigers en meer reizigerskilometers. Maar ook steeds meer tevreden reizigers, bleek uit de landelijke OV-klantenbarometer. Reizigers gaven de RET daarin een 7,5. De klantwaardering is daarmee voor het vijfde jaar op rij gestegen.“Dat kan je geen toeval meer noemen. Het zijn prachtige cijfers! Ik ben trots op mijn RET-collega’s op straat en achter de schermen.’ aldus Pedro Peters.

Economische groei
De RET ziet dat ook de voorzichtige economische groei zorgt voor meer woon-werk verkeer met het OV. Dat is ook te merken aan het toegenomen gebruik van P&R voorzieningen. Op metrostation Kralingse Zoom stappen per dag 7% meer reizigers in sinds de garage begin dit jaar geopend werd. Ook van het gratis vervoer voor 65-plussers wordt ieder jaar meer gebruik gemaakt. 65-plussers uit Rotterdam reizen steeds meer met het OV. Vanaf 2015 biedt ook de gemeente Barendrecht gratis vervoer met de RET voor haar oudere inwoners.

Veiligheid
In 2014 daalde het zwartrijderspercentage tot een historisch laag niveau met 0,2 % bij de bus, 1% bij de metro en 0,6 % bij de tram. “Prachtige cijfers, zeker als je bedenkt dat we voor het sluiten van de poortjes in 2009 nog dik boven de 10% zaten. Mocht er nog twijfel bestaan of poortjes helpen tegen zwartrijden: deze cijfers spreken voor zich! Geweld in het OV wordt veroorzaakt door zwartrijders. Goed te zien dat ook het aantal geweldsincidenten tegen RET-personeel in 2014 daalde met 7%. Het toont aan dat ons beleid en de samenwerking zijn vruchten afwerpt, maar ik blijf herhalen: elk geweldsincident tegen RET’ers is één te veel.

De inzet van extra OV-surveillanten in de metro, de actieve samenwerking tussen de BOA’s (Buitengewoon Opsporings Ambtenaren) achter de camera’s, BOA’s op de metrostations en de toegenomen meldingsbereidheid van medewerkers voor ‘kleinere’ incidenten door het gebruik van tablets werpt zijn vruchten af. Deze maatregelen zorgen voor extra ogen en meer meldingen. Daardoor kan er steeds gerichter worden ingegrepen daar waar het nodig is. Het aantal gemelde verbale incidenten is daardoor gestegen.

Eigen MBO opleiding buschauffeurs
Één van de grootste uitdagingen voor de RET is de vergrijzing bij de RET. Ook medewerkers in de fysiek-zwaardere beroepen moeten nu tot 67 jaar doorwerken, terwijl ze enkele jaren geleden nog met 60 jaar met pensioen mochten. Dit is een aanzienlijke verzwaring. Aan de andere kant zijn er, met een gemiddelde leeftijd van 52 jaar de komende jaren heel veel nieuwe en gemotiveerde collega’s nodig. Daarom start RET dit jaar met een bijzonder project dat met het nieuwe schooljaar in september moet starten. RET biedt jonge mensen een unieke kans: Een klas met 15 leerlingen krijgt een speciale MBO-opleiding tot buschauffeur. Zo kunnen jongeren al op vroege leeftijd aan de slag als buschauffeur bij RET. Een deel van de opleiding wordt gegeven door goede, ervaren en oudere RET-buschauffeurs. RET-chauffeurs gaan deze leerlingen ook 1,5 jaar in de praktijk begeleiden en coachen. Pedro Peters: “Het lijkt op het oude ‘meester – gezel – model’. Het mes snijdt aan twee kanten: oudere collega’s kunnen zo juist in de laatste periode voor hun pensioen hun ervaring goed inzetten en jonge mensen bieden we een kans op een officieel MBO-diploma en…een baan!”

Tijdens de hele reis internet
Na een succesvolle pilot op metrostation Beurs wordt gratis wifi op meer metrostations ingebouwd. Daarnaast wordt binnenkort gestart met de inbouw van wifi in de tram en metro. De verwachting is dat de RET in de zomer wifi op 10 stations en in alle trams en metro’s heeft ingebouwd.

Achteraf betalen voor alle RET reizigers
Vanaf januari 2015 kunnen alle RET reizigers die dat wensen, achteraf betalen voor hun gemaakte ritten. Voor het eerst in de geschiedenis van het OV kunnen consumenten op rekening reizen. Hierbij worden aan het eind van de maand achteraf de kosten voor het reizen met OV geïncasseerd. Zo hoeven reizigers niet meer tussentijds saldo op de OV-chipkaart te zetten. Bijkomend voordeel is dat reizigers zo gemiste uitchecks makkelijker kunnen herstellen. TLS en RET hebben het systeem zo ontwikkeld dat alle vervoersbedrijven in Nederland het kunnen invoeren. Syntus en GVB doen inmiddels een pilot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: RET

Meer en meer tevreden RET reizigers in 2014 | Infrasite

Meer en meer tevreden RET reizigers in 2014

2287 logo RET

Er werd in 2014 meer en verder gereisd met de RET. Daarom is een groei in reizigerskilometers te zien van in totaal 4%. Dat maakte Pedro Peters, algemeen directeur van de RET, bekend bij de nieuwjaarstoespraak voor RET medewerkers.

“Deze groei komt voor het grootste deel door de populariteit van de metro. En dan niet alleen op lijn E, maar op alle metrolijnen. Steeds meer reizigers ontdekken de metro als hoogwaardig vervoersmiddel dankzij de hoge snelheid, de hoge frequenties en het comfort. Deze populariteit is terug te zien in de aanhoudende groei van Randstadrail. Inmiddels maken hier dagelijks 37.000 reizigers gebruik van. Daarnaast is Rotterdam als stad een steeds populairdere bestemming. Dankzij de komst van onder andere De Rotterdam en de Markthal, riep The New York Times Rotterdam uit als must see city in 2014. Frequentieverhoging op Metrolijn E is noodzakelijk, want in de ochtendspits zitten we overvol en de groei zet nog door. Ik hoop dat we met de Metropoolregio nu snel tot beslissingen kunnen komen.” Het stabiele beeld op het gebied van veiligheid zet ook in 2014 door. “Het zwartrijderspercentage daalde zelfs naar een historisch laag niveau met 0,2% bij de bus, 1% bij de metro en 0,6% bij de tram. Mooie cijfers, zeker als je bedenkt dat het voor het sluiten van de poortjes meer dan 10% was! Ook het aantal geweldsincidenten daalde met 7%. Het toont aan dat ons veiligheidsbeleid en de samenwerking met de politie werkt, maar we zijn er nog niet: in de praktijk betekent het dat er afgelopen jaar 94 collega’s met geweld te maken hebben gehad. Onacceptabel.’’ aldus Pedro Peters.

Meer tevreden reizigers
De RET signaleert meer reizigers en meer reizigerskilometers. Maar ook steeds meer tevreden reizigers, bleek uit de landelijke OV-klantenbarometer. Reizigers gaven de RET daarin een 7,5. De klantwaardering is daarmee voor het vijfde jaar op rij gestegen.“Dat kan je geen toeval meer noemen. Het zijn prachtige cijfers! Ik ben trots op mijn RET-collega’s op straat en achter de schermen.’ aldus Pedro Peters.

Economische groei
De RET ziet dat ook de voorzichtige economische groei zorgt voor meer woon-werk verkeer met het OV. Dat is ook te merken aan het toegenomen gebruik van P&R voorzieningen. Op metrostation Kralingse Zoom stappen per dag 7% meer reizigers in sinds de garage begin dit jaar geopend werd. Ook van het gratis vervoer voor 65-plussers wordt ieder jaar meer gebruik gemaakt. 65-plussers uit Rotterdam reizen steeds meer met het OV. Vanaf 2015 biedt ook de gemeente Barendrecht gratis vervoer met de RET voor haar oudere inwoners.

Veiligheid
In 2014 daalde het zwartrijderspercentage tot een historisch laag niveau met 0,2 % bij de bus, 1% bij de metro en 0,6 % bij de tram. “Prachtige cijfers, zeker als je bedenkt dat we voor het sluiten van de poortjes in 2009 nog dik boven de 10% zaten. Mocht er nog twijfel bestaan of poortjes helpen tegen zwartrijden: deze cijfers spreken voor zich! Geweld in het OV wordt veroorzaakt door zwartrijders. Goed te zien dat ook het aantal geweldsincidenten tegen RET-personeel in 2014 daalde met 7%. Het toont aan dat ons beleid en de samenwerking zijn vruchten afwerpt, maar ik blijf herhalen: elk geweldsincident tegen RET’ers is één te veel.

De inzet van extra OV-surveillanten in de metro, de actieve samenwerking tussen de BOA’s (Buitengewoon Opsporings Ambtenaren) achter de camera’s, BOA’s op de metrostations en de toegenomen meldingsbereidheid van medewerkers voor ‘kleinere’ incidenten door het gebruik van tablets werpt zijn vruchten af. Deze maatregelen zorgen voor extra ogen en meer meldingen. Daardoor kan er steeds gerichter worden ingegrepen daar waar het nodig is. Het aantal gemelde verbale incidenten is daardoor gestegen.

Eigen MBO opleiding buschauffeurs
Één van de grootste uitdagingen voor de RET is de vergrijzing bij de RET. Ook medewerkers in de fysiek-zwaardere beroepen moeten nu tot 67 jaar doorwerken, terwijl ze enkele jaren geleden nog met 60 jaar met pensioen mochten. Dit is een aanzienlijke verzwaring. Aan de andere kant zijn er, met een gemiddelde leeftijd van 52 jaar de komende jaren heel veel nieuwe en gemotiveerde collega’s nodig. Daarom start RET dit jaar met een bijzonder project dat met het nieuwe schooljaar in september moet starten. RET biedt jonge mensen een unieke kans: Een klas met 15 leerlingen krijgt een speciale MBO-opleiding tot buschauffeur. Zo kunnen jongeren al op vroege leeftijd aan de slag als buschauffeur bij RET. Een deel van de opleiding wordt gegeven door goede, ervaren en oudere RET-buschauffeurs. RET-chauffeurs gaan deze leerlingen ook 1,5 jaar in de praktijk begeleiden en coachen. Pedro Peters: “Het lijkt op het oude ‘meester – gezel – model’. Het mes snijdt aan twee kanten: oudere collega’s kunnen zo juist in de laatste periode voor hun pensioen hun ervaring goed inzetten en jonge mensen bieden we een kans op een officieel MBO-diploma en…een baan!”

Tijdens de hele reis internet
Na een succesvolle pilot op metrostation Beurs wordt gratis wifi op meer metrostations ingebouwd. Daarnaast wordt binnenkort gestart met de inbouw van wifi in de tram en metro. De verwachting is dat de RET in de zomer wifi op 10 stations en in alle trams en metro’s heeft ingebouwd.

Achteraf betalen voor alle RET reizigers
Vanaf januari 2015 kunnen alle RET reizigers die dat wensen, achteraf betalen voor hun gemaakte ritten. Voor het eerst in de geschiedenis van het OV kunnen consumenten op rekening reizen. Hierbij worden aan het eind van de maand achteraf de kosten voor het reizen met OV geïncasseerd. Zo hoeven reizigers niet meer tussentijds saldo op de OV-chipkaart te zetten. Bijkomend voordeel is dat reizigers zo gemiste uitchecks makkelijker kunnen herstellen. TLS en RET hebben het systeem zo ontwikkeld dat alle vervoersbedrijven in Nederland het kunnen invoeren. Syntus en GVB doen inmiddels een pilot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: RET