Bussen op Amsterdam Centraal aan de IJ-zijde

Extra investering van 235 miljoen euro door Vervoerregio Amsterdam

Foto: Inge Jacobs / ProMedia

De Vervoerregio Amsterdam maakt 235 miljoen euro extra vrij voor onder meer het openbaar vervoer in Amsterdam en omliggende regio. Daarvan is 30 miljoen euro bestemd voor infrastructuur.

De extra miljoenen dienen om de mobiliteit in de regio opnieuw vorm te geven na de coronacrisis, het openbaar vervoer weer aantrekkelijk te maken en de economie te stimuleren. Dat gebeurt door te investeren in verkeersveiligheids- en OV-projecten, zero emissiebussen en reizen buiten de spits.

Het zogeheten ‘coronapakket’ bestaat uit 30 miljoen euro voor investeringen in infrastructuur (voor 2021) en 205 miljoen euro voor duurzaamheid, inclusiviteit en spitsmijden (2021 en verder). Een groot deel hiervan gaat naar de transitie naar volledig emissievrij busvervoer. Dit pakket, dat is voorgelegd aan de regioraad, komt bovenop de reguliere investeringen in mobiliteit van circa 130 miljoen euro per jaar.

Unieke kans

De coronacrisis wordt door de Vervoerregio gezien als een unieke kans om noodzakelijke veranderingen door te voeren om de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken. “Het aanpakken van de immense drukte in de hyperspits, echt de slag maken naar emissievrij vervoer, het aanpakken van gevaarlijke punten. De ideeën lagen er, maar de tijd vraagt nu om actie en anticyclische investeringen die de bereikbaarheid van de regio de kwaliteitssprong geeft die het verdient”, zegt Sharon Dijksma, voorzitter van de Vervoerregio.

De Vervoerregio investeert in alle concessiegebieden in zero emissiebussen en bijbehorende laadinfrastructuur. In de hoofdstad wordt bijvoorbeeld de nieuwe serie bussen van GVB volledig bekostigd en wordt gezorgd voor stroomnetaansluitingen en de herinrichting van de IJzijde. Het is de bedoeling dat alle bussen in Nederland in 2030 emissievrij zijn. Als tussenstap streeft de Vervoerregio naar 95 procent emissievrij openbaar vervoer in 2025. Op dit moment rijdt circa 20 procent van het OV in de regio Amsterdam op groene stroom of waterstof.

Versneld uitgevoerd

Door de lagere reizigersaantallen wordt daarnaast de vernieuwing van het stationsgebied aan de centrumzijde van Amsterdam CS versneld uitgevoerd, waaronder de bouw van een ondergrondse fietsenstalling met 7.000 plekken. Ook wordt vervroegd geïnvesteerd in een betere doorstroming van het openbaar vervoer in Amsterdam en in routes die fietsen op korte afstanden stimuleren. Door de teruggevallen verkeersintensiteit kan ook het project oost-westas Diemen versneld worden uitgevoerd. Verder wordt de toegankelijkheid van haltes onderzocht en worden financiële bijdragen geleverd aan projecten zoals de N247 door Waterland.

Andere maatregelen die worden getroffen – zoals de inzet op spitsmijden en onderzoek naar rijden op biodiesel – kosten volgens de Vervoerregio relatief weinig, maar kunnen wel veel opleveren. “Spitsmijden leidt tot betere verdeling van reizigers in het ov en het daarmee optimaliseren van voertuigcapaciteit. Rijden op biodiesel leidt tot negentig procent reductie op uitstoot van de omgebouwde voertuigen met een bescheiden investering.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder Infrasite.nl.

Extra investering van 235 miljoen euro door Vervoerregio Amsterdam | Infrasite
Bussen op Amsterdam Centraal aan de IJ-zijde

Extra investering van 235 miljoen euro door Vervoerregio Amsterdam

Foto: Inge Jacobs / ProMedia

De Vervoerregio Amsterdam maakt 235 miljoen euro extra vrij voor onder meer het openbaar vervoer in Amsterdam en omliggende regio. Daarvan is 30 miljoen euro bestemd voor infrastructuur.

De extra miljoenen dienen om de mobiliteit in de regio opnieuw vorm te geven na de coronacrisis, het openbaar vervoer weer aantrekkelijk te maken en de economie te stimuleren. Dat gebeurt door te investeren in verkeersveiligheids- en OV-projecten, zero emissiebussen en reizen buiten de spits.

Het zogeheten ‘coronapakket’ bestaat uit 30 miljoen euro voor investeringen in infrastructuur (voor 2021) en 205 miljoen euro voor duurzaamheid, inclusiviteit en spitsmijden (2021 en verder). Een groot deel hiervan gaat naar de transitie naar volledig emissievrij busvervoer. Dit pakket, dat is voorgelegd aan de regioraad, komt bovenop de reguliere investeringen in mobiliteit van circa 130 miljoen euro per jaar.

Unieke kans

De coronacrisis wordt door de Vervoerregio gezien als een unieke kans om noodzakelijke veranderingen door te voeren om de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken. “Het aanpakken van de immense drukte in de hyperspits, echt de slag maken naar emissievrij vervoer, het aanpakken van gevaarlijke punten. De ideeën lagen er, maar de tijd vraagt nu om actie en anticyclische investeringen die de bereikbaarheid van de regio de kwaliteitssprong geeft die het verdient”, zegt Sharon Dijksma, voorzitter van de Vervoerregio.

De Vervoerregio investeert in alle concessiegebieden in zero emissiebussen en bijbehorende laadinfrastructuur. In de hoofdstad wordt bijvoorbeeld de nieuwe serie bussen van GVB volledig bekostigd en wordt gezorgd voor stroomnetaansluitingen en de herinrichting van de IJzijde. Het is de bedoeling dat alle bussen in Nederland in 2030 emissievrij zijn. Als tussenstap streeft de Vervoerregio naar 95 procent emissievrij openbaar vervoer in 2025. Op dit moment rijdt circa 20 procent van het OV in de regio Amsterdam op groene stroom of waterstof.

Versneld uitgevoerd

Door de lagere reizigersaantallen wordt daarnaast de vernieuwing van het stationsgebied aan de centrumzijde van Amsterdam CS versneld uitgevoerd, waaronder de bouw van een ondergrondse fietsenstalling met 7.000 plekken. Ook wordt vervroegd geïnvesteerd in een betere doorstroming van het openbaar vervoer in Amsterdam en in routes die fietsen op korte afstanden stimuleren. Door de teruggevallen verkeersintensiteit kan ook het project oost-westas Diemen versneld worden uitgevoerd. Verder wordt de toegankelijkheid van haltes onderzocht en worden financiële bijdragen geleverd aan projecten zoals de N247 door Waterland.

Andere maatregelen die worden getroffen – zoals de inzet op spitsmijden en onderzoek naar rijden op biodiesel – kosten volgens de Vervoerregio relatief weinig, maar kunnen wel veel opleveren. “Spitsmijden leidt tot betere verdeling van reizigers in het ov en het daarmee optimaliseren van voertuigcapaciteit. Rijden op biodiesel leidt tot negentig procent reductie op uitstoot van de omgebouwde voertuigen met een bescheiden investering.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder Infrasite.nl.