Thales krijgt belangrijke ETCS Level 2 opdracht in Hongarije

Thales tekende onlangs een contract met het Hongaarse infrastructuurbedrijf NIF voor de levering van moderne elektronische treinbesturingstechnologie voor de 101 km lange geëlektrificeerde Boba- Bajánsenyelijn. Dit contract omvat het ontwerp, levering, installatie en inbedrijfsstelling van een complete ETCS Level 2 oplossing en aanpassingen aan het bestaande ETECS Level 1 systeem. Het project heeft een omvang van 18 miljoen euro en wordt voor 85% gefinancierd door de Europese Unie. Het is het eerste complete ETCS Level 2 project voor het Hongaarse MÁV Staatsspoorwegbedrijf. Zes jaar na het in gebruik nemen van het eerste grensoverschrijdende ETCS project in de Wenen-Boedapest corridor, onderstreept Thales weer haar leidende positie op het gebied van Europese treinbesturingstechnologie. Met dit project zet Hongarije weer een stap naar een verhoogde veiligheid en capaciteit om sneller en efficiënter treinverkeer mogelijk te maken. ETCS technologie maakt snelheden mogelijk van 160-200 km/u op het MÁV netwerk. Op de Boba-Bajánsenyelijn zullen de reissnelheden met 20 km/u toenemen waardoor de reistijden aanzienlijk korter zullen worden.

“Ik ben zeer tevreden dat we door een sterke Oostenrijks-Hongaarse samenwerking er in geslaagd zijn om de nieuwste treinbesturingstechnologie naar Hongarije te halen. Voor wat betreft infrastructuur en operationeel management creëert dit contract de voorwaarden voor efficiënter en aantrekkelijker treinverkeer voor zowel passagiers als vracht,” zegt dr. Alfred Veider, CEO van Thales. ETCS technologie wordt op steeds meer spoorlijnen in Europa toegepast. De implementatie van ETCS Level 2 op de Boba-Bajánsenyelijn, die deel uitmaakt van Corridor V* van het Trans-Europa Netwerk, bevestigt de integratie van Hongarije in Europa. Corridor V loopt van Turijn via Venetië en Triëst via Ljubljana en Boedapest naar Kiev, met afsplitsingen naar Bratislava, Rijeka en Plo?e.. Diverse succesvolle projecten op het gebied van treinbesturing en signalering voor de vervoersbedrijven MÁV, GySEV en BKV bewijzen de leidende positie van Thales in Hongarije. Numerous successful train control and signalling technology projects for the operators MÁV, GySEV and BKV underpin the market leadership of Thales in Hungary.

Over ETCS (Europees Treinbesturingssysteem)

Treinbesturingssystemen verzekeren het veilige transport van passagiers en goederen per trein. Er zijn momenteel meer dan 14 verschillende treinbesturingssystemen in gebruik in Europa die onderling niet compatibel zijn. ETCS is modulair en bestaat uit drie verschillende levels. In dit geval is Level 2 toegepast. Het grootste verschil tussen ETCS Level 1 en ETCS Level 2 ligt in de communicatietechniek tussen de trein en de infrastructuur van de spoorlijn. Om dit compatibiliteitsprobleem op te lossen publiceerde de Europese Unie in 1996 een richtlijn die de Europese spoorwegbedrijven ertoe verplichtte om hun spoorlijnen uit te rusten met het Europese Treinbesturingssysteem (ETCS) als onderdeel van de activiteiten om het Europese spoorlijnnetwerk te harmoniseren, treinbesturing te verenigen en de interoperabiliteit tussen signaleringssystemen te verzekeren. Het treinbesturingssysteem van de volgende generatie.

* Corridor V loopt van Turijn via Venetië en Triëst via Ljubljana en Boedapest naar Kiev, met afsplitsingen naar Bratislava, Rijeka en Ploče

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Thales Nederland B.V.

Thales krijgt belangrijke ETCS Level 2 opdracht in Hongarije | Infrasite

Thales krijgt belangrijke ETCS Level 2 opdracht in Hongarije

Thales tekende onlangs een contract met het Hongaarse infrastructuurbedrijf NIF voor de levering van moderne elektronische treinbesturingstechnologie voor de 101 km lange geëlektrificeerde Boba- Bajánsenyelijn. Dit contract omvat het ontwerp, levering, installatie en inbedrijfsstelling van een complete ETCS Level 2 oplossing en aanpassingen aan het bestaande ETECS Level 1 systeem. Het project heeft een omvang van 18 miljoen euro en wordt voor 85% gefinancierd door de Europese Unie. Het is het eerste complete ETCS Level 2 project voor het Hongaarse MÁV Staatsspoorwegbedrijf. Zes jaar na het in gebruik nemen van het eerste grensoverschrijdende ETCS project in de Wenen-Boedapest corridor, onderstreept Thales weer haar leidende positie op het gebied van Europese treinbesturingstechnologie. Met dit project zet Hongarije weer een stap naar een verhoogde veiligheid en capaciteit om sneller en efficiënter treinverkeer mogelijk te maken. ETCS technologie maakt snelheden mogelijk van 160-200 km/u op het MÁV netwerk. Op de Boba-Bajánsenyelijn zullen de reissnelheden met 20 km/u toenemen waardoor de reistijden aanzienlijk korter zullen worden.

“Ik ben zeer tevreden dat we door een sterke Oostenrijks-Hongaarse samenwerking er in geslaagd zijn om de nieuwste treinbesturingstechnologie naar Hongarije te halen. Voor wat betreft infrastructuur en operationeel management creëert dit contract de voorwaarden voor efficiënter en aantrekkelijker treinverkeer voor zowel passagiers als vracht,” zegt dr. Alfred Veider, CEO van Thales. ETCS technologie wordt op steeds meer spoorlijnen in Europa toegepast. De implementatie van ETCS Level 2 op de Boba-Bajánsenyelijn, die deel uitmaakt van Corridor V* van het Trans-Europa Netwerk, bevestigt de integratie van Hongarije in Europa. Corridor V loopt van Turijn via Venetië en Triëst via Ljubljana en Boedapest naar Kiev, met afsplitsingen naar Bratislava, Rijeka en Plo?e.. Diverse succesvolle projecten op het gebied van treinbesturing en signalering voor de vervoersbedrijven MÁV, GySEV en BKV bewijzen de leidende positie van Thales in Hongarije. Numerous successful train control and signalling technology projects for the operators MÁV, GySEV and BKV underpin the market leadership of Thales in Hungary.

Over ETCS (Europees Treinbesturingssysteem)

Treinbesturingssystemen verzekeren het veilige transport van passagiers en goederen per trein. Er zijn momenteel meer dan 14 verschillende treinbesturingssystemen in gebruik in Europa die onderling niet compatibel zijn. ETCS is modulair en bestaat uit drie verschillende levels. In dit geval is Level 2 toegepast. Het grootste verschil tussen ETCS Level 1 en ETCS Level 2 ligt in de communicatietechniek tussen de trein en de infrastructuur van de spoorlijn. Om dit compatibiliteitsprobleem op te lossen publiceerde de Europese Unie in 1996 een richtlijn die de Europese spoorwegbedrijven ertoe verplichtte om hun spoorlijnen uit te rusten met het Europese Treinbesturingssysteem (ETCS) als onderdeel van de activiteiten om het Europese spoorlijnnetwerk te harmoniseren, treinbesturing te verenigen en de interoperabiliteit tussen signaleringssystemen te verzekeren. Het treinbesturingssysteem van de volgende generatie.

* Corridor V loopt van Turijn via Venetië en Triëst via Ljubljana en Boedapest naar Kiev, met afsplitsingen naar Bratislava, Rijeka en Ploče

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Thales Nederland B.V.