Succesvolle pilot unieke methode ballastbemonstering

De werkzaamheden, uitgevoerd door Van der Worp Civiel, vonden plaats op de trajecten Schalkwijk – Culemborg en Vogelenzang – Lisse. Twee locaties die in 2009 ook daadwerkelijk vernieuwd zullen worden aan de hand van de resultaten van het nieuwe apparaat.

De machine brengt onder hoogfrequente trillingen een stalen cilinder de grond in. Dit levert een ongeroerd monster op van het ballastbed en als dat nodig is van diepere lagen. Hierdoor is, veel beter dan bij handmatig geschepte monsters, precies vast te stellen hoe de samenstelling van de ballast en de ondergrond er uitziet.

Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor de daadwerkelijke vernieuwing. Materieel, personeel en planning kunnen veel efficiënter worden berekend en ingezet. Belangrijk voor de aannemer, maar ook voor de opdrachtgever. Want, door de betrouwbare voorspelling wordt de kans op vertraging en dus extra kosten en langere buitendienststelling van het spoor tot een minimum beperkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VolkerRail

Succesvolle pilot unieke methode ballastbemonstering | Infrasite

Succesvolle pilot unieke methode ballastbemonstering

De werkzaamheden, uitgevoerd door Van der Worp Civiel, vonden plaats op de trajecten Schalkwijk – Culemborg en Vogelenzang – Lisse. Twee locaties die in 2009 ook daadwerkelijk vernieuwd zullen worden aan de hand van de resultaten van het nieuwe apparaat.

De machine brengt onder hoogfrequente trillingen een stalen cilinder de grond in. Dit levert een ongeroerd monster op van het ballastbed en als dat nodig is van diepere lagen. Hierdoor is, veel beter dan bij handmatig geschepte monsters, precies vast te stellen hoe de samenstelling van de ballast en de ondergrond er uitziet.

Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor de daadwerkelijke vernieuwing. Materieel, personeel en planning kunnen veel efficiënter worden berekend en ingezet. Belangrijk voor de aannemer, maar ook voor de opdrachtgever. Want, door de betrouwbare voorspelling wordt de kans op vertraging en dus extra kosten en langere buitendienststelling van het spoor tot een minimum beperkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VolkerRail