Uitstel oplevering spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht

Uitstel oplevering extra sporen tussen Utrecht en Amsterdam;
sporen april 2007 in gebruik

Utrecht – De verdubbeling van het spoortraject Amsterdam-Utrecht van twee naar vier sporen is begin april 2007 gereed voor ingebruikname. De eerdere opleverdatum van december 2006 wordt niet gehaald omdat het beveiligingsysteem dan nog niet gereed is. ProRail heeft de spoorvervoerders hierover geïnformeerd en inmiddels is besloten om een aangepaste versie van de nieuwe dienstregeling 2007 de eerste maanden op een tweesporig traject uit te voeren.

ProRail betreurt het uitstel omdat niet vanaf december 2006 de volledige nieuwe dienstregeling kan worden gereden. ProRail heeft daarom in dit stadium de vervoerders geïnformeerd zodat zij, in overleg met ProRail maatregelen kunnen treffen om de best mogelijke oplossing aan hun klanten aan te bieden. Het nieuwe station Utrecht Zuilen en het verplaatste station Abcoude worden eveneens pas begin april 2007 in gebruik genomen. Vanaf april 2007 kunnen ook meer goederentreinen van het traject gebruik gaan maken.

Spoorverdubbeling
In 1995 is besloten de sporen tussen Amsterdam-Utrecht te verdubbelen om de bereikbaarheid van en naar de Randstad per openbaar vervoer te verbeteren. In 2000 is gestart met de uitvoering. Van het project maakt onder andere de Utrechtboog deel uit die een directe verbinding vormt tussen Utrecht en Schiphol. De Utrechtboog is begin dit jaar in gebruik genomen. Bij Abcoude is een aquaduct gebouwd voor het kruisen van het riviertje het Gein. Op het traject zijn alle twaalf overwegen vervangen door viaducten en tunnels. Het spoor wordt bovendien geschikt gemaakt voor treinen die met een snelheid tot 200 kilometer per uur rijden.

Daarnaast zijn nieuwe stations gebouwd in Amsterdam Bijlmer, Abcoude, Breukelen en Maarssen. Het project omvat in totaal een investering van 965 miljoen euro. Daarmee is het na de HSL- Zuid en de Betuweroute het grootste spoorproject in Nederland.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail