Fietspad

D66 wil investeren in spoor en fietspaden

Foto: ProMedia / Vincent Krabbendam

Als het om infrastructuur gaat, wil D66 de komende jaren vooral geld steken in meer en betere fietspaden, verbetering en uitbreiding van het spoor en windparken op zee. Dat staat in het verkiezingsprogramma van de partij.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen bekijkt Infrasite van verschillende partijen wat zij willen op het gebied van infrastructuur. In deze aflevering: D66.

“De overheid neemt in al haar aanbestedingen in de bouw en infrastructuur vanaf 2023 circulaire principes mee.” Dat moet uiteindelijk leiden tot klimaatneutrale bouw en bouwstoffen. “Producenten worden verantwoordelijk voor de verduurzaming van de belangrijkste bouwmaterialen.” Materialen uit hernieuwbare bronnen, zoals hout, worden gestimuleerd. En er moet een uniforme meetmethode voor circulariteit komen”, aldus het programma.

Als het om vervoer en mobiliteit gaat, staat bij D66 bereikbaarheid en duurzaamheid voorop. In de stad moet het openbaar vervoer aantrekkelijker worden dan de auto. De partij pleit voor ‘grote maar noodzakelijke investeringen’. Met het oog op bereikbaarheid en schonere lucht. “We reserveren binnen het Mobiliteitsfonds meer geld voor infrastructuur, vooral voor openbaar vervoer.” De focus die binnen dat fonds nu op de auto ligt, staat volgens D66 een echte keuze voor het OV in de weg. En dus moeten er (meer) verbindingen komen naar nieuwe woonwijken, naar Duitsland en naar het oosten, noorden en zuiden van Nederland.

Extra spoor aanleggen

Door te investeren in het spoor, moet het mogelijk worden dat treinen vaker gaan rijden. En betere veiligheidssystemen en bovenleidingen moeten ervoor zorgen dat treinen korter achter elkaar kunnen rijden. In de Randstad moet bovendien een extra spoor worden aangelegd in strijd tegen knelpunten en de Lelylijn komt er wat D66 betreft ook, net als een spoorlijn tussen Breda en Utrecht. Goederenvervoer moet in de visie van de partij meer over water en spoor gaan plaatsvinden om de wegen te ontlasten. Het aanpassen van werk- en openingstijden moet de druk op de bestaande infrastructuur beter helpen spreiden.

De fietser staat er ook goed op bij D66 en dat is terug te zien in de plannen voor infrastructuur. “We investeren in de aanleg, verbreding en verbetering van fietspaden”. De partij wil meer (elektrische) fietskilometers. “Daarom zetten we in op een landelijk netwerk van doorfietsroutes waar de fiets voorrang heeft” en fietsenstallingen krijgen qua aanleg voorrang boven parkeerplaatsen voor auto’s.

Potentieel wind op zee

Ook het vlak van energie-infrastructuur zit D66 vol plannen. Zo wil de partij blijven investeren in (slimme) laadpalen om zo elektrisch rijden te stimuleren. Het potentieel voor windparken op zee moet nog veel meer worden benut: de komende tien jaar moeten er 6.000 windturbines worden geplaatst. Ruimtelijke restricties daarover worden weggenomen en de overheid moet meebetalen aan de aansluiting van windparken en het transport van stroom. En investeerders in die windparken betalen ook mee aan de aanleg van natuur op zee. Verder wil D66 dat netbeheerders meer ruimte krijgen om te investeren in infrastructuur, dit met het oog op de groeiende vraag naar energie.

Lees ook de eerdere artikelen in deze serie:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

D66 wil investeren in spoor en fietspaden | Infrasite
Fietspad

D66 wil investeren in spoor en fietspaden

Foto: ProMedia / Vincent Krabbendam

Als het om infrastructuur gaat, wil D66 de komende jaren vooral geld steken in meer en betere fietspaden, verbetering en uitbreiding van het spoor en windparken op zee. Dat staat in het verkiezingsprogramma van de partij.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen bekijkt Infrasite van verschillende partijen wat zij willen op het gebied van infrastructuur. In deze aflevering: D66.

“De overheid neemt in al haar aanbestedingen in de bouw en infrastructuur vanaf 2023 circulaire principes mee.” Dat moet uiteindelijk leiden tot klimaatneutrale bouw en bouwstoffen. “Producenten worden verantwoordelijk voor de verduurzaming van de belangrijkste bouwmaterialen.” Materialen uit hernieuwbare bronnen, zoals hout, worden gestimuleerd. En er moet een uniforme meetmethode voor circulariteit komen”, aldus het programma.

Als het om vervoer en mobiliteit gaat, staat bij D66 bereikbaarheid en duurzaamheid voorop. In de stad moet het openbaar vervoer aantrekkelijker worden dan de auto. De partij pleit voor ‘grote maar noodzakelijke investeringen’. Met het oog op bereikbaarheid en schonere lucht. “We reserveren binnen het Mobiliteitsfonds meer geld voor infrastructuur, vooral voor openbaar vervoer.” De focus die binnen dat fonds nu op de auto ligt, staat volgens D66 een echte keuze voor het OV in de weg. En dus moeten er (meer) verbindingen komen naar nieuwe woonwijken, naar Duitsland en naar het oosten, noorden en zuiden van Nederland.

Extra spoor aanleggen

Door te investeren in het spoor, moet het mogelijk worden dat treinen vaker gaan rijden. En betere veiligheidssystemen en bovenleidingen moeten ervoor zorgen dat treinen korter achter elkaar kunnen rijden. In de Randstad moet bovendien een extra spoor worden aangelegd in strijd tegen knelpunten en de Lelylijn komt er wat D66 betreft ook, net als een spoorlijn tussen Breda en Utrecht. Goederenvervoer moet in de visie van de partij meer over water en spoor gaan plaatsvinden om de wegen te ontlasten. Het aanpassen van werk- en openingstijden moet de druk op de bestaande infrastructuur beter helpen spreiden.

De fietser staat er ook goed op bij D66 en dat is terug te zien in de plannen voor infrastructuur. “We investeren in de aanleg, verbreding en verbetering van fietspaden”. De partij wil meer (elektrische) fietskilometers. “Daarom zetten we in op een landelijk netwerk van doorfietsroutes waar de fiets voorrang heeft” en fietsenstallingen krijgen qua aanleg voorrang boven parkeerplaatsen voor auto’s.

Potentieel wind op zee

Ook het vlak van energie-infrastructuur zit D66 vol plannen. Zo wil de partij blijven investeren in (slimme) laadpalen om zo elektrisch rijden te stimuleren. Het potentieel voor windparken op zee moet nog veel meer worden benut: de komende tien jaar moeten er 6.000 windturbines worden geplaatst. Ruimtelijke restricties daarover worden weggenomen en de overheid moet meebetalen aan de aansluiting van windparken en het transport van stroom. En investeerders in die windparken betalen ook mee aan de aanleg van natuur op zee. Verder wil D66 dat netbeheerders meer ruimte krijgen om te investeren in infrastructuur, dit met het oog op de groeiende vraag naar energie.

Lees ook de eerdere artikelen in deze serie:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam