A4 Ketheltunnel, snelweg

ChristenUnie: snelwegen niet uitbreiden en zero emissie infraprojecten

Foto: ProMedia / VK

Als het aan de ChristenUnie ligt, worden de wegen in Nederland de komende jaren beter benut in plaats van uitgebreid. Voor infraprojecten wil de partij toewerken naar zero emissie. Verder wil de CU dat er meer wandel- en fietspaden komen, zo staat in het programma voor de komende verkiezingen.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen bekijkt Infrasite van verschillende partijen wat zij willen op het gebied van infrastructuur. In deze aflevering: de ChristenUnie.

De ChristenUnie erkent dat de vaak verouderde wegen in ons land aan het einde van hun levensduur komen. De komende tien jaar staan beheer en onderhoud daarom wat de partij betreft centraal. “Dit biedt tegelijkertijd de kans om onze infrastructuur klaar te maken voor slimme toepassingen. Door de weginfrastructuur beter te benutten, hoeft deze niet te worden uitgebreid. We leggen daarom geen nieuwe snelweginfrastructuur meer aan.” Omdat de coronacrisis heeft aangetoond dat veel meer thuiswerken goed kan en de maximumsnelheid is verlaagd, is het aanleggen van meer snelwegen volgens de CU ook niet nodig. En voor de volledigheid: ook het verbreden van bestaande snelwegen ziet de partij niet zitten.

Slimme technologie

“We moeten onze wegen beter benutten”, aldus het partijprogramma van de CU. Een kilometerprijs voor personenauto’s, een congestieheffing en wellicht een heffing voor vervuilende voertuigen moeten die betere benutting mogelijk maken. Bestaande en geplande tolheffingen komen met de invoering van de kilometerprijs te vervallen. “We verbeteren de doorstroming door slimme technologie in voertuigen en infrastructuur, waarin we via het Infrafonds investeren. Zo kan de file- en milieudruk in Nederland fors omlaag.” Het wegverkeer moet ook bijdragen aan de reductie van de stikstofuitstoot, onder meer overal en altijd een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur aan te houden.

Onderhoud inhalen

Er mag geen achterstallig onderhoud aan (vaar)wegen zijn, schrijft de CU verder in het partijprogramma. “Het aantal storingen aan wegen, bruggen en sluizen moet omlaag.” Dat betekent een inhaalslag qua onderhoud en een vervangingsopgave voor de infrastructuur die echt aan het einde van de levensduur is. Daarbij is er oog voor slim onderhoud en de begroting voor het onderhoud aan de infrastructuur moet sluitend zijn. De CU wil verder dat infraprojecten bijdragen aan stikstof- en klimaatdoelstellingen door lagere emissies te produceren en uiteindelijk uitstootvrij te werken. “Dit wordt deels door emissienormen en deels door slim aanbesteden bereikt.”

Meer wandel- en fietspaden

Voor de CU is duurzame mobiliteit een speerpunt. Daarbij staat het gebruik van auto’s boven het bezit ervan, is deelmobiliteit een vaste waarde en gaat het vervoer van vracht zo veel mogelijk per water en spoor. De partij pleit onder meer voor een “fijnmazig netwerk van (onverharde) wandel- en fietspaden, omdat dit kan bijdragen aan een gezonde levensstijl van mensen. De Rijksoverheid ondersteunt provincies en gemeenten door kennis en goede voorbeelden te verspreiden.” Onder meer stoplichtvrije fietssnelwegen moeten voor een nog groter gebruik van de fiets zorgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

ChristenUnie: snelwegen niet uitbreiden en zero emissie infraprojecten | Infrasite
A4 Ketheltunnel, snelweg

ChristenUnie: snelwegen niet uitbreiden en zero emissie infraprojecten

Foto: ProMedia / VK

Als het aan de ChristenUnie ligt, worden de wegen in Nederland de komende jaren beter benut in plaats van uitgebreid. Voor infraprojecten wil de partij toewerken naar zero emissie. Verder wil de CU dat er meer wandel- en fietspaden komen, zo staat in het programma voor de komende verkiezingen.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen bekijkt Infrasite van verschillende partijen wat zij willen op het gebied van infrastructuur. In deze aflevering: de ChristenUnie.

De ChristenUnie erkent dat de vaak verouderde wegen in ons land aan het einde van hun levensduur komen. De komende tien jaar staan beheer en onderhoud daarom wat de partij betreft centraal. “Dit biedt tegelijkertijd de kans om onze infrastructuur klaar te maken voor slimme toepassingen. Door de weginfrastructuur beter te benutten, hoeft deze niet te worden uitgebreid. We leggen daarom geen nieuwe snelweginfrastructuur meer aan.” Omdat de coronacrisis heeft aangetoond dat veel meer thuiswerken goed kan en de maximumsnelheid is verlaagd, is het aanleggen van meer snelwegen volgens de CU ook niet nodig. En voor de volledigheid: ook het verbreden van bestaande snelwegen ziet de partij niet zitten.

Slimme technologie

“We moeten onze wegen beter benutten”, aldus het partijprogramma van de CU. Een kilometerprijs voor personenauto’s, een congestieheffing en wellicht een heffing voor vervuilende voertuigen moeten die betere benutting mogelijk maken. Bestaande en geplande tolheffingen komen met de invoering van de kilometerprijs te vervallen. “We verbeteren de doorstroming door slimme technologie in voertuigen en infrastructuur, waarin we via het Infrafonds investeren. Zo kan de file- en milieudruk in Nederland fors omlaag.” Het wegverkeer moet ook bijdragen aan de reductie van de stikstofuitstoot, onder meer overal en altijd een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur aan te houden.

Onderhoud inhalen

Er mag geen achterstallig onderhoud aan (vaar)wegen zijn, schrijft de CU verder in het partijprogramma. “Het aantal storingen aan wegen, bruggen en sluizen moet omlaag.” Dat betekent een inhaalslag qua onderhoud en een vervangingsopgave voor de infrastructuur die echt aan het einde van de levensduur is. Daarbij is er oog voor slim onderhoud en de begroting voor het onderhoud aan de infrastructuur moet sluitend zijn. De CU wil verder dat infraprojecten bijdragen aan stikstof- en klimaatdoelstellingen door lagere emissies te produceren en uiteindelijk uitstootvrij te werken. “Dit wordt deels door emissienormen en deels door slim aanbesteden bereikt.”

Meer wandel- en fietspaden

Voor de CU is duurzame mobiliteit een speerpunt. Daarbij staat het gebruik van auto’s boven het bezit ervan, is deelmobiliteit een vaste waarde en gaat het vervoer van vracht zo veel mogelijk per water en spoor. De partij pleit onder meer voor een “fijnmazig netwerk van (onverharde) wandel- en fietspaden, omdat dit kan bijdragen aan een gezonde levensstijl van mensen. De Rijksoverheid ondersteunt provincies en gemeenten door kennis en goede voorbeelden te verspreiden.” Onder meer stoplichtvrije fietssnelwegen moeten voor een nog groter gebruik van de fiets zorgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Vincent Krabbendam