Geld. Foto: iStock / darkojow

CDA pleit voor herstel- en innovatiepakket infrastructuur

Geld. Foto: iStock / darkojow (onbeperkt gebruik)

Onder meer infrastructuurprojecten moeten sneller en eenvoudiger tot stand komen met behulp van een omvangrijk herstel- en innovatiepakket. Dat staat in het verkiezingsprogramma van het CDA. De partij zet ook in op goede wegverbindingen, uitbreidingen van het spoor en meer fietssnelwegen.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen bekijkt Infrasite van verschillende partijen wat zij willen op het gebied van infrastructuur. In deze aflevering: het CDA.

Het herstel- en innovatiepakket dat de partij voorstelt, gaat naast infrastructuur ook over onder meer woningbouw, verduurzaming en innovatie. “Voor deze projecten versnellen en vereenvoudigen we de procedures om sneller resultaat te boeken.” Het CDA wil ook “investeren in de infrastructuur en bereikbaarheid en impulsen geven aan innovatie en onderzoek.”

Volgens de partij zijn “goede wegverbindingen in het hele land van groot belang voor onze economie en transport.” Het CDA wil landelijk en regionaal knelpunten aanpakken en door te innoveren de doorstroming op wegen verbeteren. Ook moet er een haalbare oplossing komen voor een tolvrije Westerscheldetunnel. Op termijn moet de autobelasting hervormd worden, zodat ook elektrische auto’s gaan bijdragen aan de aanleg en het onderhoud van wegen en spoorwegen.

Knooppunten hogesnelheidslijn

In het partijprogramma van de christen-democraten ook veel aandacht voor het spoornetwerk. Wat er nu ligt, kan beter en intensiever worden benut. Maar het CDA ziet ook aanleiding voor uitbreidingen. Zo moet er een binnenlandse hogesnelheidslijn komen naar het noorden en oosten, en met aansluitingen op de rest van Europa, om die regio’s aantrekkelijker te maken voor wonen en werken. Naast de huidige knooppunten Rotterdam, Amsterdam en Schiphol gaan Breda, Utrecht, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Hengelo en Arnhem een belangrijke rol spelen. In die steden wonen en in de randstad werken moet dan veel makkelijker worden. In het noorden en oosten moet bovendien het reguliere spoor worden uitgebreid.

Fietssnelwegen en -paden

De fietsers worden in het programma van het CDA ook niet vergeten. Fietsen is immers gezond en leuk, vindt de partij, maar er is wel meer nodig op het gebied van infrastructuur. “Wij willen in de stedelijke gebieden meer fietssnelwegen voor het woon-werkverkeer en in het buitengebied meer goede en veilige fietspaden langs de mooiste plekken van ons land.” Het CDA ziet verder veel potentie in de grensregio’s, waarbij ook kansen liggen in ‘grensoverschrijdende infrastructuur’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

CDA pleit voor herstel- en innovatiepakket infrastructuur | Infrasite
Geld. Foto: iStock / darkojow

CDA pleit voor herstel- en innovatiepakket infrastructuur

Geld. Foto: iStock / darkojow (onbeperkt gebruik)

Onder meer infrastructuurprojecten moeten sneller en eenvoudiger tot stand komen met behulp van een omvangrijk herstel- en innovatiepakket. Dat staat in het verkiezingsprogramma van het CDA. De partij zet ook in op goede wegverbindingen, uitbreidingen van het spoor en meer fietssnelwegen.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen bekijkt Infrasite van verschillende partijen wat zij willen op het gebied van infrastructuur. In deze aflevering: het CDA.

Het herstel- en innovatiepakket dat de partij voorstelt, gaat naast infrastructuur ook over onder meer woningbouw, verduurzaming en innovatie. “Voor deze projecten versnellen en vereenvoudigen we de procedures om sneller resultaat te boeken.” Het CDA wil ook “investeren in de infrastructuur en bereikbaarheid en impulsen geven aan innovatie en onderzoek.”

Volgens de partij zijn “goede wegverbindingen in het hele land van groot belang voor onze economie en transport.” Het CDA wil landelijk en regionaal knelpunten aanpakken en door te innoveren de doorstroming op wegen verbeteren. Ook moet er een haalbare oplossing komen voor een tolvrije Westerscheldetunnel. Op termijn moet de autobelasting hervormd worden, zodat ook elektrische auto’s gaan bijdragen aan de aanleg en het onderhoud van wegen en spoorwegen.

Knooppunten hogesnelheidslijn

In het partijprogramma van de christen-democraten ook veel aandacht voor het spoornetwerk. Wat er nu ligt, kan beter en intensiever worden benut. Maar het CDA ziet ook aanleiding voor uitbreidingen. Zo moet er een binnenlandse hogesnelheidslijn komen naar het noorden en oosten, en met aansluitingen op de rest van Europa, om die regio’s aantrekkelijker te maken voor wonen en werken. Naast de huidige knooppunten Rotterdam, Amsterdam en Schiphol gaan Breda, Utrecht, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Hengelo en Arnhem een belangrijke rol spelen. In die steden wonen en in de randstad werken moet dan veel makkelijker worden. In het noorden en oosten moet bovendien het reguliere spoor worden uitgebreid.

Fietssnelwegen en -paden

De fietsers worden in het programma van het CDA ook niet vergeten. Fietsen is immers gezond en leuk, vindt de partij, maar er is wel meer nodig op het gebied van infrastructuur. “Wij willen in de stedelijke gebieden meer fietssnelwegen voor het woon-werkverkeer en in het buitengebied meer goede en veilige fietspaden langs de mooiste plekken van ons land.” Het CDA ziet verder veel potentie in de grensregio’s, waarbij ook kansen liggen in ‘grensoverschrijdende infrastructuur’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Vincent Krabbendam