Share Now

Autodelen de oplossing: stilstaande auto’s belasten stedelijke infrastructuur

Volgens een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn nergens in Europa, behalve op Malta, zoveel auto’s per vierkante kilometer te vinden als in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat een privéauto gemiddeld 23 uur per dag stilstaat en zo’n 250 tot 450 euro per maand kost, zonder ook maar een meter te rijden. SHARE NOW wil daarom als Europees marktleider voor iedereen autodelen toegankelijk en betaalbaar  maken.

Autodelen in de hoofdstad wordt steeds populairder. Het aantal SHARE NOW-gebruikers is in 2021 met 10.000 gestegen tot 104.000 klanten en telt op dit moment al 121.000 gebruikers in Amsterdam: een stijging van 16% in vier maanden tijd. Uit recent onderzoek van SHARE NOW blijkt  dat in heel Nederland 15% van de automobilisten overweegt  binnen tien jaar de eigen auto weg te doen en over te stappen op een (elektrische) deelauto. In de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag), waarvan SHARE NOW in de eerste twee actief deelauto’s aanbiedt, ligt dit percentage met 20% zelfs hoger dan het landelijke gemiddelde.

Twee op de vijf Nederlanders (42%) denken dat in het algemeen het gebruik van (elektrisch) autodelen de toekomst heeft – niet alleen vanwege het ruimtebeslag, maar ook vanwege het klimaat. Zeker 48% denkt dat autodelen een positief effect heeft op het milieu, namelijk minder uitstoot en minder verkeer. Vooral jongvolwassenen van 18-24 jaar zien de positieve invloed van autodelen op het milieu (75%), vergeleken met de respondenten van 55 jaar en ouder (42%).

Instappen en rijden
“Door een auto te delen in plaats van te bezitten, hoef je je geen zorgen te maken over zaken als verzekeringen en tanken: alles zit in de prijs inbegrepen. In tijden als deze, met de gestegen brandstofprijzen, kan dat een oplossing zijn voor veel mensen”, vertelt Robert Bosman, directeur bij SHARE NOW Nederland. “Het is fijn te zien dat steeds meer Amsterdammers de elektrische deelauto’s pakken voor tripjes niet alleen binnen de stad, maar ook vooral daarbuiten. In april was er een stijging in ritten van 71% vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Ook de afstand (79%) en de ritduur (95%) steeg ten opzichte van april 2021. Het gebruik van deelauto’s voor alleen maar korte ritjes in de binnenstad is verleden tijd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Jacques Geluk

Autodelen de oplossing: stilstaande auto’s belasten stedelijke infrastructuur | Infrasite
Share Now

Autodelen de oplossing: stilstaande auto’s belasten stedelijke infrastructuur

Volgens een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn nergens in Europa, behalve op Malta, zoveel auto’s per vierkante kilometer te vinden als in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat een privéauto gemiddeld 23 uur per dag stilstaat en zo’n 250 tot 450 euro per maand kost, zonder ook maar een meter te rijden. SHARE NOW wil daarom als Europees marktleider voor iedereen autodelen toegankelijk en betaalbaar  maken.

Autodelen in de hoofdstad wordt steeds populairder. Het aantal SHARE NOW-gebruikers is in 2021 met 10.000 gestegen tot 104.000 klanten en telt op dit moment al 121.000 gebruikers in Amsterdam: een stijging van 16% in vier maanden tijd. Uit recent onderzoek van SHARE NOW blijkt  dat in heel Nederland 15% van de automobilisten overweegt  binnen tien jaar de eigen auto weg te doen en over te stappen op een (elektrische) deelauto. In de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag), waarvan SHARE NOW in de eerste twee actief deelauto’s aanbiedt, ligt dit percentage met 20% zelfs hoger dan het landelijke gemiddelde.

Twee op de vijf Nederlanders (42%) denken dat in het algemeen het gebruik van (elektrisch) autodelen de toekomst heeft – niet alleen vanwege het ruimtebeslag, maar ook vanwege het klimaat. Zeker 48% denkt dat autodelen een positief effect heeft op het milieu, namelijk minder uitstoot en minder verkeer. Vooral jongvolwassenen van 18-24 jaar zien de positieve invloed van autodelen op het milieu (75%), vergeleken met de respondenten van 55 jaar en ouder (42%).

Instappen en rijden
“Door een auto te delen in plaats van te bezitten, hoef je je geen zorgen te maken over zaken als verzekeringen en tanken: alles zit in de prijs inbegrepen. In tijden als deze, met de gestegen brandstofprijzen, kan dat een oplossing zijn voor veel mensen”, vertelt Robert Bosman, directeur bij SHARE NOW Nederland. “Het is fijn te zien dat steeds meer Amsterdammers de elektrische deelauto’s pakken voor tripjes niet alleen binnen de stad, maar ook vooral daarbuiten. In april was er een stijging in ritten van 71% vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Ook de afstand (79%) en de ritduur (95%) steeg ten opzichte van april 2021. Het gebruik van deelauto’s voor alleen maar korte ritjes in de binnenstad is verleden tijd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: ,

Auteur: Jacques Geluk