WATERLEIDING

900 meter onder het Twentekanaal door

Een voorbeeld van gestuurd boren door Van Leeuwen Sleufloze Techniek foto VLST

Met een vaartje van 100 meter per uur onder het Twentekanaal door om 900 meter verderop weer naar boven te komen. Dat stoute staaltje haalde Van Leeuwen Sleufloze Techniek (VLST) uit Woerden vorige week samen met BAM Energie & Water uit tussen Wierden en Almelo. Het was een opdracht van waterbedrijf Vitens.

Het ging om een nog niet eerder vertoonde operatie. Voor het eerst in Nederland gebruikte BAM Energie & Water een hybride boormachine van 120 ton bij een waterleiding met deze lengte. Als voorbereiding werd aan de Wierdense kant één lange leiding gemaakt door 66 buizen aan elkaar te lassen. Die leiding werd met een boorsnelheid van 100 meter per uur door het boorgat getrokken. Het benodigde bentoniet werd via een leiding langs de brug van de fietssnelweg F35 aan- en afgevoerd om onnodige verkeersbewegingen ter plaatse te voorkomen.

Verruimen

De aanleg van deze verbinding is een belangrijk onderdeel van het project Verruiming Twentekanalen van Rijkswaterstaat. De Twentekanalen zijn een belangrijke logistieke schakel voor het vervoer van goederen over water naar de havens van Almelo, Hengelo en Enschede. Het transport over de Twentekanalen neemt de komende jaren toe. Door het kanaal te verruimen kunnen grotere en zwaarder beladen schepen straks vlotter en veiliger varen op de Twentekanalen.

Verdiept

Voorafgaand aan de verruiming moeten de bestaande waterleidingen op verschillende plaatsen worden verdiept en verlengd. In totaal voert Vitens acht boringen uit om haar watertoevoer richting Twente te garanderen. Sinds juni 2022 is BAM Energie & Water gestart met deze boringen samen met VLST. Verwacht wordt dat alle boringen onder het Twentekanaal gereed zijn voor 1 april 2023.

Lees ook:

Drinkwatersector slaat alarm: levering drinkwater staat onder druk

BAM: drinkwaterleiding van Dorst naar Breda

Auteur: Redactie

900 meter onder het Twentekanaal door | Infrasite
WATERLEIDING

900 meter onder het Twentekanaal door

Een voorbeeld van gestuurd boren door Van Leeuwen Sleufloze Techniek foto VLST

Met een vaartje van 100 meter per uur onder het Twentekanaal door om 900 meter verderop weer naar boven te komen. Dat stoute staaltje haalde Van Leeuwen Sleufloze Techniek (VLST) uit Woerden vorige week samen met BAM Energie & Water uit tussen Wierden en Almelo. Het was een opdracht van waterbedrijf Vitens.

Het ging om een nog niet eerder vertoonde operatie. Voor het eerst in Nederland gebruikte BAM Energie & Water een hybride boormachine van 120 ton bij een waterleiding met deze lengte. Als voorbereiding werd aan de Wierdense kant één lange leiding gemaakt door 66 buizen aan elkaar te lassen. Die leiding werd met een boorsnelheid van 100 meter per uur door het boorgat getrokken. Het benodigde bentoniet werd via een leiding langs de brug van de fietssnelweg F35 aan- en afgevoerd om onnodige verkeersbewegingen ter plaatse te voorkomen.

Verruimen

De aanleg van deze verbinding is een belangrijk onderdeel van het project Verruiming Twentekanalen van Rijkswaterstaat. De Twentekanalen zijn een belangrijke logistieke schakel voor het vervoer van goederen over water naar de havens van Almelo, Hengelo en Enschede. Het transport over de Twentekanalen neemt de komende jaren toe. Door het kanaal te verruimen kunnen grotere en zwaarder beladen schepen straks vlotter en veiliger varen op de Twentekanalen.

Verdiept

Voorafgaand aan de verruiming moeten de bestaande waterleidingen op verschillende plaatsen worden verdiept en verlengd. In totaal voert Vitens acht boringen uit om haar watertoevoer richting Twente te garanderen. Sinds juni 2022 is BAM Energie & Water gestart met deze boringen samen met VLST. Verwacht wordt dat alle boringen onder het Twentekanaal gereed zijn voor 1 april 2023.

Lees ook:

Drinkwatersector slaat alarm: levering drinkwater staat onder druk

BAM: drinkwaterleiding van Dorst naar Breda

Auteur: Redactie