Draka wil einde maken aan weggooien lege kabelhaspels
Draka heeft samen met de technische groothandel een haspelretourservice gelanceerd. De kabelfabrikant zag met lede ogen aan dat maar een klein deel terugkomt van de duizenden kabelhaspels die het bedrijf jaarlijks in omloop brengt. De meeste haspels worden als afval weggegooid. Daar wil Draka verandering in brengen door ze gratis op te laten halen. Het bedrijf hoopt dat daarmee voortaan honderd procent terugkomt en hergebruikt kan worden.
De nieuwe dienst is overzichtelijk opgezet. Op elke haspel die Draka levert zit een sticker of plaatje met een QR-code. Klanten die de code scannen, komen terecht op de pagina van de haspelretourservice van de Draka-website. Daar kunnen ze de leverancier kiezen waar ze de haspel hebben gekocht en een formulier invullen om de retourservice te activeren. Binnen vijf dagen laat het ingevulde bedrijf weten wanneer de haspel opgehaald wordt.
Grondstofgebruik terugbrengen
Technische Unie, Rexel en Solar werken mee aan de nieuwe dienst. De groothandels bepalen zelf hoe ze de inzameling van de lege haspels gaan regelen. De een combineert dat met de levering van bestellingen, terwijl de ander speciale inzamelrondes gaat rijden. De nieuwe service geldt voor alle haspels met een maximale diameter van 120 centimeter. Draka haalt zelf de grotere, houten, exemplaren op met een kraanauto.
Met de nieuwe dienst wil Draka grondstoffen besparen en de afvalstroom verminderen, zegt business manager Frank Oberink, die de retourservice ontwikkelde. “De grondstoffen voor haspels worden schaarser en dat zet de levering van nieuwe haspels onder druk. Soms lopen onze levertijden van lege haspels naar de groothandel op tot enkele maanden.” Hij hoopt dat andere kabelfabrikanten het voorbeeld van Draka zullen volgen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.
Bent u al abonnee?